POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Problem naszej grupy: Jakie właściwości i zastosowania mają takie dwa składniki powietrza jak: wodór i hel?
Advertisements

Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Budowa atomu aktywność chemiczna niemetali
Azot i fosfor – pierwiastki życia codziennego
Doświadczenie z wodą i atramentem
Sucha destylacja węgla i jego produkty
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
  OK konspekt z chemii.
Wodorotlenek Potasu KOH.
PIERWIASTKI I ZWIĄZKI CHEMICZNE
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Tlen.
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
SIARKA I JEJ ZWIĄZKI Marek Skiba.
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Sole w rolnictwie.
Doświadczenia chemiczne
Autor: Mateusz Marszałek Klasa IIIz. Alkany nazywane są często węglowodorami nasyconymi lub parafinami. Ogólny wzór alkanów ma postać: C n H 2n+2 gdzie.
Nauka przez obserwacje
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Wycieczka w chemię żywności
Średniowieczna pracownia alchemiczna
Biologia to opowieść o fenomenie i cechach życia.
DLACZEGO MYDŁO SIĘ PIENI?
Chemia-klasa 1 Wszystko z klasy 1.
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Potas Jakub Kozłowski 1B.
Tlen. Co to właściwie jest?
Projekt edukacyjny: „ZASADY W KAŻDYM DOMU”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
Metabolizm i produkty przemiany materii
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Opracowała Lucyna Kołodziej
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
 Prezentacja przygotowana w ramach projektu edukacyjnego przez uczniów Gimnazjum w Rymaniu.
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Alkeny – węglowodory nienasycone
Fenole.
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
ALKINY.
Powietrze.
Alkohole.
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
Litowce – potas i pozostałe litowce -Występowanie i otrzymywanie potasu -Właściwości fizyczne i chemiczne potasu -Ważniejsze związki potasu -Występowanie.
Białka i ich znaczenie biologiczne.. REAKCJA BIURETOWA Charakterystyczna reakcja chemiczna pozwalająca na wykrywanie wiązań peptydowych w rozmaitych związkach.
Benzyna otrzymywanie, właściwości, liczba oktanowa,
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Rodzaje paliw kopalnych
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
BIZMUT. Bizmut ( Bi, bisemutum, bismuthum lub bismutum)- pierwiastek chemiczny, metal bloku p układu okresowego. Nazwa pochodzi od niemieckiego słowa.
Właściwości CH 4 Fizyczne Chemiczne  Gaz  Bezbarwny  Ma gęstość mniejszą od powietrza  Nierozpuszczalny w wodzie  Alkan  Bezwonny.
Ropa naftowa, czyli czarne złoto.
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Weronika Piecuch, kl. 1cG.  Ditlen - postać cząsteczek dwuatomowych (0 2 );  Tritlen (ozon) – postać cząsteczek trzyatomowych (0 3 );  Tetratlen (czerwony.
Kliknij, aby dodać tekst Aminy. Aminy - pochodne amoniaku, w którego cząsteczce atomu wodoru zostały zastąpione grupami alkilowymi lub arylowymi. amoniakwzór.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
Powtórka chemia.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Szlachetne, cieplarniane, rozweselające… po prostu gazy
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SKŁAD I ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Zapis prezentacji:

POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE TEMATYKA PROJEKTU: POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE

ZACZNIJMY OD ZAGADKI: W jaki sposób możemy najszybciej pozbyć się styropianu? a) używając rozdrabniacza b) stosując rozpuszczalnik c) przy pomocy bakterii

Doświadczenie 1 Cel doświadczenia: Sprawdzenie działania rozpuszczalnika na styropian.

Odczynniki i sprzęt: Rozpuszczalnik Bagietka Styropian Krystalizator

Przebieg doświadczenia Do krystalizatora wlewamy rozpuszczalnik. Następnie umieszczamy w nim styropian.

Po chwili styropian całkowicie rozpuszcza się w rozpuszczalniku. Obserwacje Po chwili styropian całkowicie rozpuszcza się w rozpuszczalniku.

Wniosek Styropian rozpuścił się w rozpuszczalniku, ponieważ w większości jest on wypełniony powietrzem (98% powietrza otoczone jest 2% polimerów).

Powietrze to mieszanina różnych gazów

USTALILIŚMY, ŻE NASZA GRUPA ZAJMIE SIĘ TAKIM GAZEM JAKIM JEST AZOT.

PROBLEM Jakie informacje o azocie możemy odczytać z układu okresowego i innych źródeł wiedzy?

Azot Symbol pierwiastka N Charakter chemiczny niemetal Grupa 15 Okres 2 Masa atomowa 14u Liczba protonów w jądrze 7 Liczba neutronów w jądrze Liczba elektronów w jądrze Liczba elektronów walencyjnych 5 Liczba powłok elektronowych Rozmieszczenie elektronów w atomie 2,5

Azot został odkryty przez DANIELA RUTHERFORDA , który nazwał ten gaz „zepsutym powietrzem.”

Azot i jego właściwości Właściwości fizyczne Właściwości chemiczne gaz bezbarwny słabo rozpuszcza się w wodzie nieco lżejszy od powietrza (ma mniejszą gęstość 1,25g/dm3) temperatura wrzenia -196°C temperatura topnienia -209°C niemetal bez zapachu bez smaku nie pali się nie podtrzymuje spalania

Ciekawostka Działanie ciekłego azotu na różę. Źródło: Płyta: ”Zabawy z fizyką dla wszystkich”

Cel doświadczenia: Wykrywanie azotu w białku jaja kurzego Doświadczenie 2 Cel doświadczenia: Wykrywanie azotu w białku jaja kurzego

Odczynniki i sprzęt: wodorotlenek sodu, jajko, papierek lakmusowy, palnik, próbówka, dwie zlewki, bagietka, zapałki.

Przebieg doświadczenia Oddzielamy białko od żółtka.

Białko wlewamy do probówki.

Rozpuszczamy w wodzie wodorotlenek sodu.

Rozpuszczony wodorotlenek sodu wlewamy do próbówki z białkiem.

Wszystko razem ogrzewamy.

Do wylotu probówki zbliżamy zwilżony papierek lakmusowy Do wylotu probówki zbliżamy zwilżony papierek lakmusowy. Obserwujemy jego zabarwienie, a także sprawdzamy zapach wydzielającego się gazu.

Spostrzeżenia: - Charakterystyczny zapach świadczy o wydzielaniu się amoniaku, którego roztwór wodny ma odczyn zasadowy. - Papierek lakmusowy zabarwił się na niebiesko.

Wnioski: Pod wpływem temperatury i wodorotlenku sodu nastąpił rozpad białek i uwolnił się amoniak. W skład białka wchodzi azot.

Zastosowania azotu

Azot stosowany jest w rolnictwie. Z niego otrzymuje się amoniak służący do produkcji nawozów sztucznych. Obrazki clipart

Azot stosowany jest w medycynie. - Jego związki znalazły zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym. Ciekły azot stosowany jest do miejscowych znieczuleń, podczas zabiegów rehabilitacyjnych tzw. leczenie zimnem. Obrazki clipart

Azot obecny jest również w poduszce powietrznej w samochodzie Azot obecny jest również w poduszce powietrznej w samochodzie. Podczas wypadku poduszka wypełnia się m.in. gazowym azotem. Obrazek google

Związki azotu są składnikami materiałów wybuchowych. Obrazek pl.wikipedia.org/wiki/Dynamit

Czy problem został rozwiązany? Naszym zdaniem problem projektu został rozwiązany, ponieważ: - z układu okresowego odczytaliśmy informacje dotyczące atomu azotu, - korzystając z pozostałych źródeł wiedzy, poszerzyliśmy swoje wiadomości na temat właściwości i zastosowaniu azotu.

Podczas pracy nad projektem nauczyliśmy się: zdobywać nowe, ważne informacje z różnych źródeł wiedzy, odpowiedzialności, współpracować w grupie, wypełniać kartę projektu edukacyjnego, sprawniej przeprowadzać różne doświadczenia chemiczne.

Do naszej grupy należą: Daria Kobielska Magdalena Marciniak Sandra Zych Kamil Mąkowski Dawid Majchrzak Opiekun projektu: p. Irena Nowak

DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ W PREZENTACJI NASZEJ GRUPY