OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska
Advertisements

Osoby niepełnosprawne fizycznie
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
ZABURZENIE MOWY POCHODZENIA ŚRODOWISKOWEGO
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia mowy są pojęciem szerszym i nadrzędnym w stosunku do wad wymowy. Obszar zaburzeń mowy sięga głębiej i wykracza zdecydowanie poza płaszczyznę.
Zaburzenia wymowy.
WADY WYMOWY.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Rozwój mowy dziecka.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY Opracowanie: Ewa Rożek.
Osiągnięcia Dzieci, Rodziców i terapeutów Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Warce Jurki, r.
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
Dydaktyka ogólna.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Integracja sensoryczna
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Mózgowe Porażenie Dziecięce
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Czynność mowy. Mowa jako odruch warunkowy, rozwój mowy w ontogenezie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
Rozwój mowy i jego wspomaganie
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DYSLEKSJA.
wykonała Edyta Gagracz
Logopedia w szkole.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Marta Serocka Katarzyna Przewoźniak
Wady wymowy.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Szkodliwość hałasu w szkole
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Rozwój mowy dziecka.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Percepcja słuchowa.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY

1.Prosty opóźniony rozwój mowy, zwany też samoistnym opóźnieniem rozwoju mowy (SORM) – występuje z różnych, nie zawsze wyjaśnionych przyczyn. Może być uwarunkowany dziedzicznie lub być następstwem zaniedbań wychowawczych i wpływu środowiska. W końcowej fazie rozwojowej mowa zwykle osiąga swój prawidłowy poziom. Okres fizjologicznej niemoty może trwać do 3. roku życia, zasób słów jest ubogi, występują liczne zaburzenia artykulacji, dłuższe wyrazy są redukowane do dwóch, trzech sylab. Można wyróżnić: globalny SORM (obejmuje mówienie i rozumienie) i parcjalny SORM (dotyczy wybiórczo rozumienia, słownictwa, gramatyki,  artykulacji).

Przyczyną może być: opóźniony proces mielinizacji włókien nerwowych (typu ruchowego) narządów artykulacyjnych, brak odpowiedniej stymulacji werbalnej, trudności poznawcze i emocjonalne. W  diagnozowaniu należy wyróżnić niedosłuch, upośledzenie umysłowe, uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego, zaburzenia emocjonalne;

2. Niesamoistny opóźniony rozwój mowy (NORM), towarzyszący: głuchocie, niedosłuchowi, zaburzeniom wzroku, upośledzeniu umysłowemu, zaburzeniom psychicznym, schorzeniom przemiany materii, uszkodzeniom ośrodkowego układu nerwowego (np. uszkodzenia korowych ośrodków mowy – dysfazja, uszkodzenia układu pozapiramidowego – mózgowe porażenie dziecięce, minimalne dysfunkcje mózgowe), jąkaniu;

3.Opóźniony rozwój mowy czynnej – występujący dość często (u około 3% dzieci w  wieku przedszkolnym), charakteryzujący się opóźnionym rozwojem artykulacji, przy prawidłowym rozumieniu mowy i sprawnych ruchowo mięśniach artykulacyjnych. Dziecko potrafi wymówić w izolacji prawie wszystkie głoski, czasem też sylaby, jednak nie potrafi złożyć ich w słowo i wypowiedzieć w należytym tempie. Poziom umysłowy dzieci z opóźnionym rozwojem mowy czynnej jest zgodny z wiekiem. Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy czynnej słyszą dobrze i prawidłowo wykonują słowne polecenia, mówią mało lub wcale. W następstwie ORM u dzieci tych  występują trudności w nauce czytania i pisania.

W celu zdiagnozowania zespołu opóźnienia mowy czynnej T W celu zdiagnozowania zespołu opóźnienia mowy czynnej T. Zaleski zaleca zastosowanie następującej procedury: 1.wykonanie badania słuchu, jeśli wypadnie prawidłowo, to należy: 2.zbadać inteligencję za pomocą skal bezsłownych – w wypadku uzyskania dobrych wyników, należy: 3.wykluczyć istnienie wad organicznych w obrębie aparatu głosowo-artykulacyjnego 4.następnie powinno się sprawdzić poziom rozumienia mowy. W przypadku otrzymania prawidłowych wyników wszystkich wymienionych badań – można rozpoznać opóźnienie rozwoju mowy czynnej. U tych dzieci nie jest jeszcze w pełni dojrzały aparat wykonawczy mowy przy prawidłowo rozwiniętych ośrodkach rozumienia mowy i  prawidłowych czynnościach myślenia słownego.