Opracowała Aldona Kotlenga

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mitochondria i chloroplasty to duże struktury widoczne w mikroskopie świetlnym
Advertisements

Projekt i opracowanie :
EKOSYSTEM.
Problem życia w układzie słonecznym
Standardy przetwarzania analogowo- cyfrowego Część II Motywacja („po co?”) Grzegorz Karwasz, Instytut Fizyki UMK.
Skąd czerpać brakującą energię?
Wykład 9 5. Bioenergetyka 5.1. Glikoliza
Żywność w łańcuchu troficznym człowieka
Odnawialne źródła energii
Obieg węgla w przyrodzie
Źródła energii odnawialnej
Kwasy nieorganiczne Opracowanie: Bożena S..
Źródła energii organizmów zasiedlających głębokie wody oceaniczne
Produkcja zależy od ilości dostarczanego światła oraz zasobności w biogeny i jest zróżnicowana w zależności od sezonu (pory roku).
Zmiany w ekosystemach morskich spowodowane ingerencją człowieka
POZIOMY ORGANIZACJI W PRZYRODZIE
Temat: BUDOWA I ROLA UKŁADU ODDECHOWEGO
Fotosynteza Fotosynteza to złożony proces biochemiczny zachodzący głównie w liściach, a dokładniej w chloroplastach. Przeprowadzany jest jedynie przez.
OBIEG WĘGLA w PRZYRODZIE.
Fotosynteza Przebieg procesu.
Efekt cieplarniany.
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
SATELITARNE OBSERWACJE GLONÓW JAKO PODSTAWA BADAŃ ŻYCIA I KLIMATU NA ZIEMI Bogdan Woźniak1,3, Roman Majchrowski3, Dariusz Ficek3, Mirosław Darecki1, Mirosława.
Zmiany gęstości wody i ich znaczenie dla życia w przyrodzie
Biologia semestr I odnośniki do stron internetowych
Energia – co to takiego? Energia– skalarna wielkość fizyczna charakteryzująca stan układu fizycznego (materii) jako jego zdolność do wykonania pracy. Energia.
Projekt na temat ŹródeŁ odnawialnych i nie odnawialnych
ODDYCHANIE FERMENTACJA ALKOHOLOWA ODDYCHANIE TLENOWE FERMENTACJA
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
Kierunki przemian metabolicznych
EKOLOGIA.
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Woda na Ziemi – hydrosfera
Ekosystemy Przygotowanie do Ogolnopolskiego Konkursu Archimedes Plus Biologia dla klasy 1.
Energia w EKOSYSTEMIE Martyna Liszka kl. III SD.
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
Biogaz – co to takiego? Biogaz to odnawialne źródło energii – naturalny gaz, który powstaje podczas rozkładu materii organicznej w warunkach beztlenowych.
H-wodór.
Przejawy życia organizmów heterotroficznych
Cukier - wróg czy przyjaciel?
Odnawialne źródła energii
Energia wodna.
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
Substancje o znaczeniu biologicznym
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Energia słoneczna.
Przygotowali Kuba Grądzki Norbert Zach
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
Zanieczyszczenia wody
Chyba wiem, co jem?.
Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska
2.7. Co należy wiedzieć o bakteriach?
Energia – od słońca do żarówki
Wpływ światła na fotosyntezę roślin
Natural Sciences, Natural English. Mitochondrium.
ODŻYWIANIE. METABOLIZM Ogół wszystkich procesów chemicznych i fizycznych zachodzących w komórkach. Metabolizm = anabolizm( synteza) + katabolizm ( rozkład)
2.50.Łańcuchy pokarmowe w biocenozach
Rodzaje paliw kopalnych
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
- życiodajna Substancja
NUKLEOZYDY I NUKLEOTYDY BUDOWA I ROLA ATP I NAD+ KWASY NUKLEINOWE
Czy substancje można przetwarzać?
Woda w przyrodzie..
1.12. Charakterystyka królestwa Protista
Woda to cudowna substancja
Biotechnologia tradycyjna. Czym jest biotechnologia?  Biotechnologia to interdyscyplinarna dziedzina nauki zajmująca się wykorzystaniem procesów biologicznych.
Fizyka a ekologia.
„Jedz aby żyć, a nie żyj aby jeść!”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Opracowała Aldona Kotlenga Energia – od Słońca do żarówki Opracowała Aldona Kotlenga

Uczeń: 3) wyjaśnia związek pomiędzy budową ATP a jego funkcją wymienia właściwości oraz podobieństwa i różnice między światłem płomienia, żarówki, lasera; 2) omawia sposoby uzyskiwania oświetlenia dawniej i obecnie oraz charakteryzuje stosowane do tego związki chemiczne; 3) wyjaśnia związek pomiędzy budową ATP a jego funkcją jako przenośnika użytecznej biologicznie energii chemicznej; 4) omawia przebieg i ocenia znaczenie biologiczne fotosyntezy; 5) omawia przepływ energii przez ekosystemy wodne i lądowe; 6) wyjaśnia funkcjonowanie oaz hydrotermalnych; 7) przedstawia na podstawie informacji z różnych źródeł, jakie jest współczesne wykorzystanie energetyki słonecznej dla potrzeb gospodarki i jakie są perspektywy rozwoju energetyki słonecznej.

Co mnie napędza? http//www.meeritu.isu.pl

Paliwem komórek jest ATP CO2 + H2O glukoza w ATP

Paliwem komórek jest ATP glukoza ATP

adenozynotrifosforan Jak zbudowane jest ATP? adenina – zasada azotowa adenozynotrifosforan trzy reszty kwasu fosforowego cukier 5C - ryboza

dwa wiązania wysokoenergetyczne 2 x 30,5 kJ energii dwa wiązania wysokoenergetyczne

Istota fotosyntezy

Etapy fotosyntezy chloroplast I. faza jasna w granach Istota: przekształcenie energii świetlnej w energię chemiczną, czyli wytworzenie siły asymilacyjnej w postaci ATP i NADPH2 II. faza ciemna w stromie Istota: wykorzystanie siły asymilacyjnej (ATP i NADPH2) do przyswojenia CO2 i produkcji cukru chloroplast

Jakie jest znaczenie fotosyntezy? materia organiczna konsumenci producent

Przekształcenie energii glukozy w energię ATP następuje w procesie oddychania wewnątrzkomórkowego

Sposoby oddychania beztlenowe tlenowe wymaga wymiany gazowej fermentacja alkoholowa fermentacja mlekowa

Życie naszej planety warunkuje słońce http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://edu.zsp.fm.interia.pl/strona2/grafika/ ziemia.jpg&imgrefurl=http://edu.zsp.fm.interia.pl/strona2/ziemia.htm&usg=__h Q- 8SaKqXlQQLo_ywsQQxVW0ndI=&h=732&w=732&sz=116&hl=pl&start=18&si g2=EX2W8oT9tOngXGUTM9nPYQ&zoom=1&tbnid=L1CcdXhaqlFgLM:&tbnh =120&tbnw=120&ei=ix7- TYSDB8_fsgb8xKTwDQ&prev=/search%3Fq%3Dplaneta%2Bziemia%26um% 3D1%26hl%3Dpl%26rlz%3D1R2GGLA_pl%26biw%3D1003%26bih%3D558% 26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=404&vpy=155&dur=32&hovh=22 5&hovw=225&tx=118&ty=139&page=2&ndsp=18&ved=1t:429,r:8,s:18&biw=10 03&bih=558

Energia przepływa przez ekosystem STRATY ENRGII DESTRUENCI KONSUMENCI III RZĘDU KONSUMENCI II RZĘDU KONSUMENCI I RZĘDU PRODUCENCI

Piramida biomasy ekosystemu trawiastego Wyjaśnij, dlaczego przepływ energii między różnymi poziomami troficznymi wiąże się zawsze z jej stratami.

Czym odżywiają się organizmy w strefie afotycznej mórz i oceanów? „deszczem trupów” 500 At 0oC

Doliny i oazy ryftowe Gigantyczne pęknięcia, które opasują kulę ziemską na dnie oceanów. Wypływa z nich gorąca lawa. Woda ma tam temperaturę 300 oC i przesycona jest siarczkami, metanem i amoniakiem. http://archiwum.wiz.pl/2001/01124000.asp

W oazach ryftowych żyją organizmy samożywne! W oazach hydrotermalnych (ryftowych) nie ma roślin, ale są chemosyntetyczne bakterie, np. siarkowe.

robaki ryftowe nie mają Oazy ryftowe robaki ryftowe nie mają gęby, ponieważ żyją w symbiozie z bakteriami siarkowymi, które są samożywne wyrostki skrzelowe robaków obgryzają kraby i ryby

Źródła http://www.meeritu.isu.pl http://archiwum.wiz.pl/2001/01124000.asp http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Oddychanie_kom%C3%B3rkowe.s vg&filetimestamp=20061026122525 http://www.wiw.pl/Biologia/Ekologia/ZiemiaZycie/Esej.asp?base=r&cp=3&ce=0