Opracowała Aldona Kotlenga Energia – od Słońca do żarówki Opracowała Aldona Kotlenga
Uczeń: 3) wyjaśnia związek pomiędzy budową ATP a jego funkcją wymienia właściwości oraz podobieństwa i różnice między światłem płomienia, żarówki, lasera; 2) omawia sposoby uzyskiwania oświetlenia dawniej i obecnie oraz charakteryzuje stosowane do tego związki chemiczne; 3) wyjaśnia związek pomiędzy budową ATP a jego funkcją jako przenośnika użytecznej biologicznie energii chemicznej; 4) omawia przebieg i ocenia znaczenie biologiczne fotosyntezy; 5) omawia przepływ energii przez ekosystemy wodne i lądowe; 6) wyjaśnia funkcjonowanie oaz hydrotermalnych; 7) przedstawia na podstawie informacji z różnych źródeł, jakie jest współczesne wykorzystanie energetyki słonecznej dla potrzeb gospodarki i jakie są perspektywy rozwoju energetyki słonecznej.
Co mnie napędza? http//www.meeritu.isu.pl
Paliwem komórek jest ATP CO2 + H2O glukoza w ATP
Paliwem komórek jest ATP glukoza ATP
adenozynotrifosforan Jak zbudowane jest ATP? adenina – zasada azotowa adenozynotrifosforan trzy reszty kwasu fosforowego cukier 5C - ryboza
dwa wiązania wysokoenergetyczne 2 x 30,5 kJ energii dwa wiązania wysokoenergetyczne
Istota fotosyntezy
Etapy fotosyntezy chloroplast I. faza jasna w granach Istota: przekształcenie energii świetlnej w energię chemiczną, czyli wytworzenie siły asymilacyjnej w postaci ATP i NADPH2 II. faza ciemna w stromie Istota: wykorzystanie siły asymilacyjnej (ATP i NADPH2) do przyswojenia CO2 i produkcji cukru chloroplast
Jakie jest znaczenie fotosyntezy? materia organiczna konsumenci producent
Przekształcenie energii glukozy w energię ATP następuje w procesie oddychania wewnątrzkomórkowego
Sposoby oddychania beztlenowe tlenowe wymaga wymiany gazowej fermentacja alkoholowa fermentacja mlekowa
Życie naszej planety warunkuje słońce http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://edu.zsp.fm.interia.pl/strona2/grafika/ ziemia.jpg&imgrefurl=http://edu.zsp.fm.interia.pl/strona2/ziemia.htm&usg=__h Q- 8SaKqXlQQLo_ywsQQxVW0ndI=&h=732&w=732&sz=116&hl=pl&start=18&si g2=EX2W8oT9tOngXGUTM9nPYQ&zoom=1&tbnid=L1CcdXhaqlFgLM:&tbnh =120&tbnw=120&ei=ix7- TYSDB8_fsgb8xKTwDQ&prev=/search%3Fq%3Dplaneta%2Bziemia%26um% 3D1%26hl%3Dpl%26rlz%3D1R2GGLA_pl%26biw%3D1003%26bih%3D558% 26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=404&vpy=155&dur=32&hovh=22 5&hovw=225&tx=118&ty=139&page=2&ndsp=18&ved=1t:429,r:8,s:18&biw=10 03&bih=558
Energia przepływa przez ekosystem STRATY ENRGII DESTRUENCI KONSUMENCI III RZĘDU KONSUMENCI II RZĘDU KONSUMENCI I RZĘDU PRODUCENCI
Piramida biomasy ekosystemu trawiastego Wyjaśnij, dlaczego przepływ energii między różnymi poziomami troficznymi wiąże się zawsze z jej stratami.
Czym odżywiają się organizmy w strefie afotycznej mórz i oceanów? „deszczem trupów” 500 At 0oC
Doliny i oazy ryftowe Gigantyczne pęknięcia, które opasują kulę ziemską na dnie oceanów. Wypływa z nich gorąca lawa. Woda ma tam temperaturę 300 oC i przesycona jest siarczkami, metanem i amoniakiem. http://archiwum.wiz.pl/2001/01124000.asp
W oazach ryftowych żyją organizmy samożywne! W oazach hydrotermalnych (ryftowych) nie ma roślin, ale są chemosyntetyczne bakterie, np. siarkowe.
robaki ryftowe nie mają Oazy ryftowe robaki ryftowe nie mają gęby, ponieważ żyją w symbiozie z bakteriami siarkowymi, które są samożywne wyrostki skrzelowe robaków obgryzają kraby i ryby
Źródła http://www.meeritu.isu.pl http://archiwum.wiz.pl/2001/01124000.asp http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Oddychanie_kom%C3%B3rkowe.s vg&filetimestamp=20061026122525 http://www.wiw.pl/Biologia/Ekologia/ZiemiaZycie/Esej.asp?base=r&cp=3&ce=0