ICT w interkulturowej współpracy studentow Paweł Topol Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań
e-based co-learning project Uniwersytet im Adama Mickiewicza, Poznań koordynator: dr Paweł Topol (kierownik wydziałowej Pracowni Edukacyjnych Zastosowań Informatyki) Appalachian State University, NC, USA / 2002-2007 (Roberto Muffoletto, Ph.D.) University of Northern Iowa, IA, USA / 2008 (Leigh Zeitz, Ph.D.)
Cele projektu (wobec studentów) zorganizować współpracę on line w języku przedmiotowym (angielskim); umożliwić wymianę wiedzy, doświadczeń i opinii studentów na tematy dotyczące edukacji, mediów (i innych) w obu krajach; umożliwić sprawdzenie swoich umiejętności w zakresie TI w praktycznym działaniu.
Krótki kontekst teoretyczny Dr. Muffoletto i ja stosujemy podobne style nauczania. Główne odwołania teoretyczne w naszych działaniach dydaktycznych to: konstruktywizm psychologia poznawcza, cognitive approach elementy teorii multiple intelligences H. Gardnera L. Vygotsky i communicative skills
Organizacja projektu Co roku projekt trwa ok. 7 tygodni. Grupa studencka (PL i USA) dzieli się na kilka. Te podzielone łączymy (my wykładowcy) w zespoły polsko-amerykańskie (teams). Zespoły komunikują i poznają się nawzajem oraz podejmują dyskusje merytoryczne. Zespoły publikują wyniki tych dyskusji w Internecie.
Plan ogólny projektu Wzajemne poznanie się, introdukcje Faza Forma i realizacja Wzajemne poznanie się, introdukcje Wymiana emailowa. Każdy student tworzy stronę WWW – wizytówkę (i publikuje ją). Dyskusje przedmiotowe Każdy team ustala temat i dzieli się zadaniami. Studenci zbierają i opracowują materiały. Komunikacja: mail, listserve, Skype Publikacja wyników Elektroniczna. Każdy team tworzy swoje strony WWW. (najczęściej jest to strona nawigacyjna plus kilka podstron)
Narzędzia Asynchroniczne: - e-mail, - listserves. Synchroniczne: - communicators (Skype, ICQ). Collaborative work: - googlepages, - media wiki (CMS), - google docs,
Szczegółowy plan projektu Faza Zadania Narzędzia Introdukcje Zapisy na listy dyskusyjne w obrębie teamu. Krótkie wiadomości tekstowe. E-mail, listserve Strona-wizytówka Projektowanie własnej strony WWW, publikacja MS Word → FTP GooglePages Dyskusje merytoryczne Wybór tematu (burza mózgów), podział zadań wewnątrz teamu Listserve, komunikatory, e-mail Opracowanie dokumentów Praca w trybie asynchronicznym ---- Praca w trybie synchronicznym ----- Edytor tekstu, grafiki, Foto itd. GoogleDocs, Media Wiki Publikacja wyników Projektowanie stron WWW, publikacja
Wnioski, czyli co z tego wynika Kolejne edycje projektu kończą się sukcesem i obie strony chcą go kontynuować. Są plany poszerzenia projektu o trzeciego partnera, z innego kontynentu. Projekt wymaga pewnych korekt. Każda kolejna edycja jest nieco modyfikowana. (na podstawie corocznych badań): Studenci oceniają projekt bardzo pozytywnie
Strony studenckie są dostępne: Student pages are available at: www.amu.edu.pl/~topol/ w menu Projekty Glex (po polsku) or in menu Projects Glex (in English) Dziękuję Państwu za uwagę Thank you for your attention