Ocenianie kształtujące Sztuka oceniania Ocenianie kształtujące
CELE SPOTKANIA: Zapoznanie z tematyką OK Przedstawienie poszczególnych elementów OK Dyskusja na temat zastosowania OK w naszej szkole
Główne elementy OK 1. Cele lekcji, 2. „Nacobezu”, 3. Pytania kluczowe, 4. Informacja zwrotna: „IZ”, 5.Techniki stosowane w OK., 6. Ocenianie kształtujące a sumujące, 7. Ocenianie kształtujące a tradycyjna ocena opisowa,
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Prof. Dylan Wiliam
„Ocenianie jest najważniejszym procesem w ramach nauczania.” „Ocenianie jest mostem miedzy nauczaniem i uczeniem się”
Ocenianie kształtujące, nazywane jest także "ocenianiem pomagającym się uczyć„ Centrum Edukacji Obywatelskiej już w 2003r. podjęło działania wspierające wykorzystanie oceniania kształtującego w polskich szkołach.
Cele „Rewolucja francuska to nie jest cel lekcji, to jest temat. Rewolucja francuska mogła być celem dla jakobinów, ale nie dla uczniów” prof.J.Potworowski
CEL To kierunek, w którym zmierzamy. Pytanie: Co chcę osiągnąć? Do czego dążę? Czego się dziś uczeń nauczy, dowie?
Cel Realna liczba celów [najlepiej trzy] Związany z konkretną lekcją Dotyczący wiedzy, postaw i umiejętności Cel dla ucznia: jasny,konkretny, zrozumiały
Cele lekcji: Cele sformułowane w języku ucznia: Po dzisiejszej lekcji: Lekcja: Matematyka Klasa: II gimnazjum Temat: Objętość i pole powierzchni graniastosłupa Cele lekcji: obliczanie objętości graniastosłupa, rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z objętością graniastosłupa, obliczanie pola powierzchni graniastosłupa, rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z polem powierzchni graniastosłupa prostego Cele sformułowane w języku ucznia: Po dzisiejszej lekcji: będziecie potrafili obliczyć objętość i pole powierzchni graniastosłupa, zastosujecie wiedzę w sytuacjach codziennych dotyczących, np. ilości potrzebnej farby do pomalowania ścian w pokoju,
Muzyka zegarów, kl.II SP Cele lekcji: Ukazanie uczniom związku między czasem mierzonym zegarem i kalendarzem, Uwrażliwienie na odbiór muzyki płynącej z otoczenia. Cele sformułowane w języku ucznia: Na zajęciach dowiesz się jak i czym mierzyć czas. Będziesz sprawniej posługiwał się kalendarzem i zegarem. Odkryjesz, że dźwięki płynące z otoczenia też tworzą muzykę.
Na co będę zwracać uwagę Określenie - faktów, dowodów, które pokażą nauczycielowi i uczniowi, czy cel lekcji został osiągnięty
Nacobezu = na co będę zwracać uwagę To kryteria oceny pracy ucznia Pytanie: Po czym ja, nauczyciel poznam, że uczeń już to umie? Ma uzmysłowić, czego dokładnie uczeń ma się nauczyć, co ma umieć, czego nauczyciel będzie od uczniów wymagał
Matematyka, IIg temat:Objętość i pole powierzchni graniastosłupa Cele sformułowane w języku ucznia: Po dzisiejszej lekcji: będziecie potrafili obliczyć objętość i pole powierzchni graniastosłupa, zastosujecie wiedzę w sytuacjach codziennych dotyczących, np. ilości potrzebnej farby do pomalowania ścian w pokoju, Na Co Bezu: Oczekuję, że po dzisiejszej lekcji będziecie potrafili: obliczyć objętość bryły złożonej z graniastosłupów, obliczyć pole podstawy graniastosłupa, wskazać wysokość bryły, a następnie obliczyć objętość graniastosłupa ze wzoru , obliczyć pole boczne graniastosłupa, pole podstawy, a następnie pole powierzchni prostopadłościanu, sześcianu i dowolnego graniastosłupa.
Muzyka zegarów; Kl.IISP Cele sformułowane w języku ucznia: Na zajęciach dowiesz się jak i czym mierzyć czas. Będzie sprawniej posługiwał się kalendarzem i zegarem. Odkryjesz, że dźwięki płynące z otoczenia też tworzą muzykę. Na Co Bezu (co uczniowie będą potrafili po lekcji): Wymienisz trzy rodzaje kalendarzy i trzy rodzaje zegarów. Wykonasz obliczenia kalendarzowe i zegarowe z wykorzystaniem pojęć: minuta, kwadrans, godzina, dzień, tydzień, miesiąc, kwartał, rok. Wyjaśnisz znaczenie wybranego przysłowia. Uważnie wysłuchasz melodii grających kurantów. Przeprowadzisz dialog (rozmowa zegarów). Odtworzysz ruchem wysłuchany rytm.
Godz.wych.:”Powiedz ‘nie’, czyli sztuka odmawiania.Asertywność.” Cele nauczyciela: Uświadomienie uczniom różnych rodzajów postaw, jakie możemy przyjmować wobec innych, szczególnie w trudnych dla nas sytuacjach. Kształcenie umiejętności rozpoznawania reakcji agresywnych, uległych, asertywnych. Kształcenie umiejętności asertywnego zachowania, poprzez ćwiczenie zachowań w konkretnych, aranżowanych na zajęciach sytuacjach. Cele ucznia: Poznasz różne rodzaje postaw, jakie można przyjmować wobec innych, szczególnie w trudnych sytuacjach. Będziesz potrafił rozpoznać reakcje agresywne, uległe i asertywne. Poznasz sposoby asertywnego zachowania i będziesz umiał wykorzystać je w sytuacjach życiowych.
Godz.wych.:”Powiedz nie, czyli sztuka odmawiania.Asertywność.” Cele ucznia: Poznasz różne rodzaje postaw, jakie można przyjmować wobec innych, szczególnie w trudnych sytuacjach. Będziesz potrafił rozpoznać reakcje agresywne, uległe i asertywne. Poznasz sposoby asertywnego zachowania i będziesz umiał wykorzystać je w sytuacjach życiowych. Własnymi słowami scharakteryzujesz pojęcie „asertywność” Podasz przynajmniej po trzy przykłady zachowań: asertywnych, agresywnych i uległych Opiszesz różnicę pomiędzy zachowaniem agresywnym, asertywnym i uległym
Pytania kluczowe Szersza perspektywa zagadnienia Związane z celem lekcji Wzbudzają zainteresowanie ucznia
Pytania kluczowe powinny: podkreślać cele uczenia i przyspieszać ich realizację, wzbudzać chęć uzyskania odpowiedzi na pytanie, angażować wszystkich uczniów, stawiać im wyzwanie, zachęcać uczniów do samodzielnego myślenia i poszukiwania odpowiedzi, zachęcać do uzasadniania poglądów i sposobu rozumowania.
matematyka Kluczowe pytanie dla uczniów: Jak sądzisz, w jakich sytuacjach życiowych może być przydatna umiejętność obliczania pola powierzchni i objętości graniastosłupów? Podaj przynajmniej trzy przykłady.
Pytanie kluczowe do godz.wych? Jakim kolorem namalowałbyś asertywność? Dlaczego? Jak powiedzieć dorosłemu, że się z nim nie zgadzam? Dlaczego i jak powinniśmy bronić swojego zdania?
Informacja zwrotna Cztery elementy: wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia wskazówki – w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę wskazówki – w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej
Ocena koleżeńska Uczniowie na podstawie ustalonych wcześniej kryteriów oceniania wzajemnie recenzują swoje prace. Nauczyciel powinien pracować z uczniami nad: ustaleniem kryteriów oceniania – (co?) umiejętnością dawania informacji zwrotnej – (jak?)
samoocena Jeśli uczeń potrafi ocenić, ile się nauczył i ile musi się jeszcze uczyć, aby osiągnąć wyznaczony cel, to pomaga mu to w procesie uczenia się i czyni z niego aktywnego uczestnika tego procesu.
Istotne: Wydłużony czas oczekiwania na odpowiedź ucznia ustalanie odpowiedzi w parach niepodnoszenie rąk uczenie się na błędach Zdania podsumowujące Technika świateł
Ocenianie kształtujące a sumujące przekazywanie informacji zwrotnej pomagającej uczniowi uczyć się dawana na bieżąco Sumujące: ocena efektów uczenia się ustala poziom wiedzy ucznia w danym zakresie
Ocenianie kształtujące a ocena opisowa 1. Znajduje dobre strony 2. Daje konkretne wskazówki, co i jak poprawić Podsumowuje pracę ucznia Nie zawiera konkretnych wskazówek, co i jak poprawić(lub dane są za późno)
Dobry nauczyciel ustala, gdzie uczniowie są w procesie uczenia się Identyfikuje cel uczenia się Starannie planuje drogę dojścia do celu Rozpoczyna proces uczenia się Regularnie kontroluje postępy Dostosowuje działania do zmieniających się warunków
Więcej informacji: www.ceo.org.pl „Ocenianie kształtujące w praktyce” D.Sterna „Jak oceniać, aby uczyć?” P.Black,Ch.Harrison,C.Lee,B.Marshall,D.Wiliam
Dziękuję za uwagę