Spis treści Dane INFORMACYJNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład Zależność pomiędzy energią potencjalną a potencjałem
Advertisements

Reinhard Kulessa1 Wykład Środek masy Zderzenia w układzie środka masy Sprężyste zderzenie centralne cząstek poruszających się c.d.
Dynamika.
Zasady dynamiki Newtona - Mechanika klasyczna
Podstawowy postulat szczególnej teorii względności Einsteina to:
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
UKŁADY CZĄSTEK.
Układy cząstek.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
„Zbiory, relacje, funkcje”
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
FIZYKA dla studentów POLIGRAFII Wykład 4
Podział akceleratorów Główny podział akceleratorów uwzględnia kształt toru i metodę przyspieszania: Liniowe - cząstki przyspieszane są na odcinku prostym:
Opracowanie wyników pomiarów
Elementy fizyki jądrowej
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane Informacyjne ID grupy: 97/41_UGP_2 Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku
Dane INFORMACYJNE: Nazwa szkoły:
Problemy rynku pracy..
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1.
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Nasza Galaktyka.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Zapis prezentacji:

Spis treści Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych w Pleszewie ID grupy: 97/90_MF_G1 Temat projektowy: Zderzenia ciał Kompetencja: Matematyczno-fizyczna I semestr/ rok szkolny 2010/2011

Wprowadzenie do projektu Spis treści Wprowadzenie do projektu Tematem projektu są „Zderzenia ciał”. Zjawisko to odgrywa zasadniczą rolę w poznawaniu praw fizyki. Spotykamy się z nim na co dzień, ale też jest podstawowym procesem zachodzącym na poziomie mikroświata. Cel projektu Głównym celem projektu jest rozwijanie kompetencji matematyczno-fizycznych w zakresie zagadnień dotyczących zderzeń ciał. Poznanie rodzajów zderzeń i praw nimi rządzących. Kształtowanie umiejętności stosowania zasady zachowania pędu i energii.

Wykorzystanie zderzeń ciał w praktyce Spis treści Wstęp teoretyczny Podział zderzeń Zderzenie sprężyste, zderzenie elastyczne Zderzenie całkowicie niesprężyste Zderzenie centralne Zderzenie niecentralne Zasada zachowania pędu Zasada zachowania energii Doświadczenie Schemat zestawu doświadczalnego Montowanie zestawu doświadczalnego Przebieg doświadczenia Opracowanie wyników pomiarów Niepewności pomiarowe Wnioski z doświadczenia Wykorzystanie zderzeń ciał w praktyce Testy zderzeniowe Kamizelki kuloodporne Wielki Zderzacz Hadronów Rozszczepienie Zderzenia galaktyk Podsumowanie KONIEC

Wstęp teoretyczny Spis treści Zderzenie - ogół zjawisk powstających przy zetknięciu się poruszających się względem siebie ciał. Zazwyczaj za zderzenie uważa się zjawisko trwające krótko, choć używa się także do zjawisk trwających długo np. zderzenia galaktyk. W fizyce oznacza oddziaływanie pomiędzy poruszającymi się względem siebie ciałami, trwające przez pewien skończony czas. Na zderzające się obiekty nie powinny przy tym działać siły zewnętrzne (czyli takie, których źródłem nie są zderzające się obiekty) lub siły te są na tyle słabe lub zderzenie na tyle krótkie, by ich wpływ można było pominąć. http://www.choszczno.info.pl/wp-content/uploads/2008/06/zderzenie-z-ciagnikiem_0.jpg

Podział zderzeń Spis treści A) sprężyste B) niesprężyste C) centralne D) niecentralne

Zderzenie sprężyste, zderzenie elastyczne Spis treści Zderzenie sprężyste, zderzenie elastyczne Jest to zderzenie, w którym w stanie końcowym mamy te same cząstki (obiekty) co w stanie początkowym i zachowana jest energia kinetyczna. W zderzeniu sprężystym spełnione są dwie zasady zachowania: całkowitego pędu i energii kinetycznej układu. Z tych dwóch zasad można określić prędkości ciał po zderzeniu. http://idacdonikad2.blox.pl/resource/OgrDos3.jpg 7

Zderzenie całkowicie niesprężyste Spis treści Zderzenie całkowicie niesprężyste Zderzenie, w którym następuje największa możliwa strata energii kinetycznej, tj. zderzenie, którego produkty mają najmniejszą możliwą energię kinetyczną umożliwiającą im spełnienie zasady zachowania pędu. http://sciaga.onet.pl/_i/Fizykasciaga/zderzenie_sprezyste.jpg

Zderzenie centralne Spis treści Zderzenie dwóch ciał, w którym oba ciała poruszają się po tej samej prostej, zarówno przed zderzeniem, jak i po zderzeniu. Punkt przecięcia przedłużenia trajektorii (torów), po których poruszały się ciała przed zderzeniem, należy do odcinka łączącego środki masy obu ciał. http://merkuryusz.com/fizyka/rozdzial_XXIII.html

Zderzenie niecentralne Spis treści Zderzenie niecentralne Wszystkie inne przypadki zderzeń, w których prędkości zderzających się ciał nie są skierowane wzdłuż prostej łączącej środki będą zderzeniami niecentralnymi lub inaczej skośnymi.

Zgodnie z zasadą zachowania pędu Spis treści Zgodnie z zasadą zachowania pędu Suma wektorowa pędów wszystkich elementów układu izolowanego pozostaje stała. Układ izolowany to taki układ, na który nie działają siły zewnętrzne lub siły te się równoważą. Oddziaływanie między elementami układu siłami wewnętrznymi nie zmienia pędu układu. http://gadzetomania.pl/images/2010/04/4476793705_ea61597ef0.jpg

Zasada zachowania energii Spis treści Zasada zachowania energii Prawo fizyki, stwierdzające, że w układzie izolowanym suma wszystkich rodzajów energii układu jest stała (nie zmienia się w czasie). W konsekwencji, energia w układzie izolowanym nie może być ani utworzona, ani zniszczona, może jedynie zmienić się forma energii.

Spis treści Jeśli cząstki przed lub po zderzeniu mają te same prędkości to zderzenie jest niesprężyste: mAvA1+ mBvB1=(mA+mB)v2 r r r Jeśli całkowita energia nie zmienia się to zderzenie jest sprężyste. mAvA1+ mBvB1= mAvA2+ mBvB2 r r r r

Doświadczenie Spis treści Cel: sprawdzenie zasady zachowania pędu Pomoce dydaktyczne: 2 wózki o masach 400 g i 200 g, fotokomórka, waga laboratoryjna, tor powietrzny Przebieg doświadczenia: 1. Wyznaczenie masy wózków 2. Przygotowanie zestawu doświadczalnego 3. Pomiar czasu przejazdów wózków za pomocą fotokomórki 4. Zebranie informacji w tabeli pomiarów 5. Wyciągnięcie wniosków

Schemat zestawu doświadczalnego Spis treści Schemat zestawu doświadczalnego Fotokomórka Wózek Tor powietrzny Zderzak z gumką

Spis treści Wyznaczanie masy wózków Przygotowywanie toru powietrznego Zdj. wykonane własnoręcznie przez jednego członka naszej grupy

Montowanie zestawu doświadczalnego Spis treści Montowanie zestawu doświadczalnego Zdj. wykonane własnoręcznie przez jednego członka naszej grupy

Przebieg doświadczenia Spis treści Przebieg doświadczenia W doświadczeniu dokonywano pomiaru czasów przejazdów wózków w obydwie strony: przed i po zderzeniu z końcami toru powietrznego. Uzyskane wyniki przedstawia poniższa tabela: Czas (s) Duży wózek Masa 400g 0,15 0,18 0,19 0,22 0,23 0,25 0,26 Mały wózek Masa 200g 0,20 0,24 0,27 0,28 0,45 0,46 t=0,01s

Opracowanie wyników pomiarów Spis treści Opracowanie wyników pomiarów Na podstawie wzoru na prędkość: oraz wzoru na pęd: p=mv obliczyliśmy pęd wózków przed i po zderzeniu Pęd przed zderzeniem (kg*m/s) Pęd po zderzeniu Duży wózek Masa 400g 0,26 0,28 0,23 0,22 0,20 0,19 Mały wózek Masa 200g 0,14 0,13 0,12 0,10 0,09 0,06 0,05

Niepewności pomiarowe Spis treści Niepewności pomiarowe Niepewność każdej z wielkości bezpośrednio mierzonych wnosi swój wkład w rozmiar niepewności końcowego wyniku. Na wartości t, m i s mają wpływ dokładności przyrządów. W naszym doświadczeniu: t=0,01 s, m=0,005 kg, s=0,01 m Niepewność pomiarową pędu wyznaczyliśmy korzystając z zależności:

Wnioski z doświadczenia Spis treści Wnioski z doświadczenia Pęd przed zderzeniem (kg*m/s) Pęd po zderzeniu Niepewność pomiarowa pędu Duży wózek Masa 400g 0,26 0,04 0,28 0,23 0,22 0,03 0,20 0,19 Mały wózek Masa 200g 0,14 0,13 0,02 0,12 0,10 0,09 0,01 0,06 0,05 Pęd przed zderzeniem jest równy pędowi po zderzeniu w granicach niepewności pomiarowych

Wykorzystanie zderzeń ciał w praktyce Spis treści Wykorzystanie zderzeń ciał w praktyce Testy zderzeniowe Wielki Zderzacz Hadronów Medycyna Rozszczepienie Zderzenia galaktyk Kamizelki kuloodporne

Testy zderzeniowe Spis treści W samochodzie jest manekin, który pełni rolę testera. Samochód jest rozpędzany do danej prędkości i uderza, np. w betonową ścianę. Testy te mają na celu sprawdzenie bezpieczeństwa, wprowadzenie unowocześnień w samochodach, które będą ratowały życie człowieka w razie wypadku. Obejmują one: zderzenie czołowe zderzenie boczne zderzenie ze słupem ochrona pieszego potrąconego przez auto ochrona dziecka http://www.motofakty.pl/g2/art/8/7/425a1bca74116.jpeg http://www.autocentrum.pl/gfx/euroncap/nissan_micra_2003/nissan_micra_2003.jpg

Kamizelki kuloodporne Spis treści Kamizelki kuloodporne Kamizelka kuloodporna – specjalny ubiór wykonany w formie mniej lub bardziej przypominającej kamizelkę, mający chronić przed nożami, pociskami wystrzelonymi z ręcznej broni palnej krótko- i długolufowej, takiej jak rewolwer, pistolet, karabin i strzelba. Kamizelkę kuloodporną wkłada się zwykle pod ubiór wierzchni (zachowanie typowe dla służb chroniących polityków, osób prywatnych i przestępców) lub nosi się jako ubiór wierzchni (szczególnie w służbach wojskowych). http://img.archiwumallegro.pl/?463989743 http://www.pancerzosobisty.yoyo.pl/pliki/013208151009p3315637_copy.jpg

Wielki Zderzacz Hadronów Spis treści Wielki Zderzacz Hadronów Wielki Zderzacz Hadronów – LHC (z ang. Large Hadron Collider) - największy na świecie akcelerator cząstek (hadronów), znajdujący się w Europejskim Ośrodku Badań Jądrowych CERN w pobliżu Genewy. LHC jest położony na terenie Francji oraz Szwajcarii. Przewiduje się, że LHC umożliwi odkrycie bozonu Higgsa, który uczestniczy w nadawaniu mas cząstkom elementarnym, oraz cząstek tworzących ciemną materię, którymi być może będą cząstki supersymetryczne. http://pcarena.pl/uploads_new/file/CERN_LHC_1.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/CMS_Higgs-event.jpg

Rozszczepienie Spis treści Jest to zjawisko rozpadu jądra wzbudzonego na kilka (na ogół 2, rzadziej 3 lub 4) innych jąder. Powstałe fragmenty mają na ogół podobną masę. Zjawisku temu towarzyszy emisja wtórnych neutronów, promieniowanie gamma i wydzielanie się znacznych ilości energii. Ciężkie jądra można rozszczepić bombardując je różnymi cząstkami, lub też mogą się one rozpaść samorzutnie. http://www.atomistyka.pl/energetyka/gfx/reakcja1.JPG

Zderzenia galaktyk Spis treści Zderzenie galaktyk to zjawisko astronomiczne, które zachodzi gdy dwie lub więcej galaktyk nachodzi na siebie, zaburzając nawzajem swoje pola grawitacyjne. Ponieważ same gwiazdy rozdzielone są wielkimi pustymi obszarami, w czasie zderzenia galaktyk dochodzi do bardzo niewielu kolizji gwiazd. Mijanie się gwiazd zaburza jednak orbity okrążających je planet, niszcząc niektóre układy planetarne. Takie kolizje są powszechnym zjawiskiem w ewolucji galaktyk. Najpowszechniejsze są zderzenia małych galaktyk satelitarnych z dużymi galaktykami spajającymi grawitacyjnie grupę. http://www.newsweek.pl/bins/Media/Pictures/07/07a0/07a00c8b6a8b419b8d46d759324bea0d.jpg http://images28.fotosik.pl/202/875993c721f09f45.jpg

Czy ważne jest poznanie praw rządzących zderzeniami ciał? Możemy poznać procesy, jakie mogły towarzyszyć narodzinom Wszechświata Będziemy mogli wpływać na przyszłość naszej planety Spis treści

DZIĘKUJEMY ZA OBEJRZENIE NASZEJ PREZENTACJI