Opracowała: Elżbieta Fedko

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Instrukcje - wprowadzenie
Advertisements

Rekurencja 1 Podprogram lub strukturę danych nazywamy rekurencyjną, (recursive subprogram, recursive data structure) jeżeli częściowo składa się z samej.
Grażyna Mirkowska PJWSTK 15 listopad 2000
Techniki konstrukcji algorytmów
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ALGORYTM Co to jest algorytm?
Badania operacyjne. Wykład 2
PODSUMOWANIE.
Liczby Pierwsze - algorytmy
Algorytmy.
Algorytmy i struktury danych
Matura z informatyki Arkusz I.
Algorytmika w drugim arkuszu maturalnym. Standardy wymagań I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE II.KORZYSTANIE Z INFORMACJI II.KORZYSTANIE.
JAKO CZĘŚĆ NASZEGO ŻYCIA
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Wstęp do interpretacji algorytmów
CO TO JEST ALGORYTM!.
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Algorytmy Marek Pudełko
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Maciej Karanowski
ALGORYTMY Opracowała: ELŻBIETA SARKOWICZ
Budowa algorytmów Algorytm: skończony ciąg operacji wraz z ściśle sprecyzowanym porządkowaniem ich wykonywania, które po realizacji dają rozwiązanie dowolnego.
ALGORYTMY.
Agata Łysakowska Klasa III „n”
Algorytmy Opracowanie: Maria Skalska na podstawie „Informatyka 2000” wydawnictwa Czarny Kruk.
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Algorytmy.
PORZĄDEK WŚRÓD INFORMACJI KLUCZEM DO SZYBKIEGO WYSZUKIWANIA
20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera.
Prowadzący: Dr inż. Jerzy Szczygieł
Budowanie schematu blokowego
Algorytmy i struktury danych
GIMNAZJUM nr 1 W BIERUNIU
ALGORYTMY.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Algorytmy.
Elżbieta Fiedziukiewicz
Początek, koniec lub przerwanie algorytmu
ALGORYTMY I ALGORYTMIKA
Lekcja organizacyjna Klasa III.
Na wysokościach myślenia jest sfera,
INSTRUKCJA WARUNKOWA (TJ. JEŻELI)
Algorytmy.
Algorytmika.
Wprowadzenie do programowania
Wprowadzenie do algorytmiki
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń maszyna licznikowa dr Kamila Barylska.
FUNKCJE Pojęcie funkcji
Rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami
opracowała: Anna Mikuć
ALGORYTMY-WPROWADZENIE. ALGORYTMY W ŻYCIU CODZIENNYM
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Algorytmy.
NP-zupełność Problemy: rozwiązywalne w czasie wielomianowym - O(nk)
Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek.
Wstęp do interpretacji algorytmów
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Co to jest algorytm? Uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, zawierzający szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Nierówności liniowe.
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Efektywność algorytmów
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Opracowała: Elżbieta Fedko ALGORYTMY Opracowała: Elżbieta Fedko

Definicja Algorytmu Algorytm Jest to zestaw zadań, których rozwiązanie prowadzi do osiągnięcia określonego celu.

Warunki dla algorytmu: Dyskretność – algorytm powinien się składać z podstawowych, jasno określonych kroków; elementy bardziej złożone należy przedstawić w oddzielnym algorytmie; Uniwersalność – rozwiązanie algorytmu powinno obejmować pewien zestaw problemów, a nie tylko jeden szczególny przypadek;

Warunki dla algorytmu c.d.: Jednoznaczność – konstrukcja algorytmu musie jednoznacznie określać, które z jego podstawowych elementów mają zostać wykonane; Efektywność – wynik algorytmu powinien zamknąć się w skończonej liczbie określonych kroków; w przypadku braku rozwiązania lub gdy rozwiązania nie uzyskamy w określonym czasie, algorytm musi mieć sprecyzowane warunki zakończenia lub przerwania pracy

Specyfikacja algorytmu: Definicja danych wejściowych - określa ona jakie informacje potrzebne są algorytmowi do znalezienia rozwiązania. Np. dla równania liniowego ax + b = c algorytm potrzebuje współczynników a, b i c do znalezienia rozwiązania. W definicji podajemy również ograniczenia dla danych wejściowych, jeśli takowe istnieją. Np. w powyższym przykładzie liczby a, b i c mogą być dowolne, z zastrzeżeniem, iż a jest różne od 0. Definicja danych wyjściowych - określa efekt pracy algorytmu, czyli co jest jego wynikiem, co otrzymamy po zastosowaniu algorytmu dla danych wejściowych. Np. dla powyższego równania liniowego ax + b = c, wynikiem będzie wartość x, która po wstawieniu do równania spełnia je.   Definicja danych pomocniczych - ta część nie jest obowiązkowa, jednakże znacząco ułatwia implementację algorytmu definiując pomocnicze struktury danych, które są niezbędne w trakcie przetwarzania przez algorytm danych wejściowych.

Sposoby zapisu: Opis słowny; Lista kroków; Pseudokod, pseudojęzyk; Schemat blokowy; Drzewo algorytmu; Dowolny język programowania.

Opis słowny: Opis słowny algorytmu to przedstawienie rozwiązania problemu za pomocą słów. Ćwiczenie nr 1: Przedstaw za pomocą opisu słownego algorytm włączania komputera.

Lista kroków: Lista kroków algorytmu to przedstawienie algorytmu w kolejnych punktach prowadzących do rozwiązania problemu Ćwiczenie nr 2: Przedstaw w postaci listy kroków algorytm dzielenia dwóch liczb a i b.

Pseudojęzyk: (ang. pseudolanguage, pseudocode) — uproszczona notacja algorytmiczna, zbliżona do któregoś z popularnych języków programowania, stosowana np. w publikacjach. Ćwiczenie nr.3 Przedstaw algorytm obliczania pola kwadratu w postaci pseudokodu.

Schemat blokowy: graficzny zapis algorytmu rozwiązania zadania, przedstawiający opis i kolejność wykonywania czynności realizujących dany algorytm. Ćwiczenie 4. Przedstaw w postaci schematu blokowego sumowanie dwóch dowolnych liczb.

Przykład schematu blokowego: Przykład algorytmu, sumującego 2 liczby Przykład algorytmu, wybierającego najmniejszą z 2 liczb

Drzewo algorytmu: W schemacie drzewa wyróżniamy elementy: Korzeń drzewa Wierzchołki pośrednie (węzeł) Wierzchołki końcowe (liść)

Drzewo algorytmu ćwiczenie: Sprawdź poprawność algorytmu porządkowania trzech liczb zapisanego w postaci drzewa, wykonując ten algorytm dla kilku trójek liczb, np. a = 3, b = 1, c = 4; a = 4, b = 3, c = 1; a = 4, b = 3, c = 1; a = 1, b = 2, c = 3;

podsumowanie Dziękuję za uwagę.