ZB 8 Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al (w tym Al - Li ) oraz Ti Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa, profesor Politechniki Rzeszowskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W POLITECHNICE ŁÓDZKIEJ
Advertisements

Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa - PRz
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
ZB 5 Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium
ZB 8 Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti
Pojęciem stali kadłubowej określa się taką stal, która stosowana jest na elementy konstrukcyjne kadłubów statków podlegających nadzorowi towarzystw klasyfikacyjnych.
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Platforma technologiczna lotnictwa
Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Optymalizacja własności mikrostruktury przy pomocy algorytmów genetycznych na bazie Cyfrowej Reprezentacji Materiału Autor: Daniel Musiał Promotor: dr.
Centrum Badań na Rzecz Przemysłu Lotniczego
I KONFERENCJA PROGRAM OPERACYJNY INNOWACYJNA GOSPODARKA Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii: Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych.
III i IV kwartał 2013 KONFERENCJA RADY PARTNERÓW CZT AERONET i PANELE EKSPERTÓW PROJEKTU 9 – 10 Grudnia 2013 r. Nowoczesne technologie materiałowe stosowane.
ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti
Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji lotniczych Nr zadania - ZB 15 ZB 15 Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji.
ZB7 Plastyczne kształtowanie stopów magnezu (kucie precyzyjne, tłoczenie, wyciskanie, itd. Lider merytoryczny Prof. dr hab. inż. Eugeniusz Hadasik- lider.
Prof. dr hab. inż. Bogdan Kruszyński Instytucje partnerskie w zadaniu
„Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym”
Projekt kluczowy Segment nr 10
Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Próba eksperymentalnej oceny metody PROBE
WŁAŚCIWOŚCI MECHANICZNE MATERIAŁÓW
Metody kształtowania wyrobów metalowych
Dobre praktyki w projekcie Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji.
Półfabrykaty, naddatki na obróbkę
Kucie metali Kucie - proces technologiczny, rodzaj obróbki plastycznej, polegający na odkształcaniu materiału za pomocą uderzeń lub nacisku narzędzi. Narzędzia.
Anizotropowy model uszkodzenia i odkształcalności materiałów kruchych
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 5
T34 Charakterystyka procesów: kucia, walcowania, tłoczenia, ciągnięcia i in. Czas 2x45’
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
MODELOWANIE CFD STRUMIENICY DWUCIECZOWEJ
MODELOWANIE I ANALIZA PROCESÓW MIKROSKRAWANIA I MIKROSZLIFOWANIA
Indywidualny projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym ZB 9. Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach.
TECHNOLOGIA II TARCIE W OBRÓBCE PLASTYCZNEJ
99 % 94 % 95 %. Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego.
Ocena wytrzymałości zmodyfikowanej konstrukcji panelu kabiny dźwigu osobowego wykonanego z materiału bezniklowego Dr inż. Paweł Lonkwic – LWDO LIFT Service.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Aeronet Czerwiec 2012 Marek Darecki,
55 Naukowo-Techniczna Konferencja Spawalnicza
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 8
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 4
Dr h.c. prof. dr inż. Leszek A. Dobrzański
WPŁYW SPOSOBÓW MIELENIA NA WŁAŚCIWOŚCI WYKORZYSTYWANYCH Z NICH WYROBÓW METHODS INFLUENCING THE GRINDING PROPERTIES OF THE PRODUCTS Dr Inż. Dorota Czarnecka-Komorowska.
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 3
WYDZIAŁ TRANSPORTU POLITECHNIKA ŚLĄSKA
Perspektywy współpracy międzynarodowej przemysłu lotniczego na bazie doświadczeń PZL-Świdnik S.A.
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
I i II kwartał 2015 KONFERENCJA RADY PARTNERÓW CZT AERONET i KONFERENCJA ROCZNA 25 – 26 Maja 2015 r. „Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle.
Badania odporności na pełzanie
Obróbka plastyczna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Obróbka plastyczna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Osprzęt stosowany obecnie
Tensometria elektrooporowa i światłowodowa Politechnika Rzeszowska Katedra Samolotów i Silników Lotniczych Ćwiczenia Laboratoryjne z Wytrzymałości Materiałów.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
INŻYNIERIA MATERIAŁÓW O SPECJALNYCH WŁASNOŚCIACH Przyrost temperatury podczas odkształcenia.
Próba ściskania metali
Politechnika Gdańska Wydział Mechaniczny
Wytrzymałość materiałów
BADANIA W SYSTEMACH MODELOWYCH I EKSPERYMENTALNYCH BIODEGRADOWALNYCH CIECZY CHŁODZĄCO-SMARUJĄCYCH DLA WYBRANYCH ELEMENTÓW TRĄCYCH Joanna Kowalczyk(1),
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
Wyniki kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych 2017 (okres podlegający ocenie: lata ) GWO.
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Wytrzymałość materiałów WM-I
Prof. Krzysztof Jemielniak Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Produkcji, Instytut.
Wytrzymałość materiałów
Zapis prezentacji:

ZB 8 Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al (w tym Al - Li ) oraz Ti Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa, profesor Politechniki Rzeszowskiej Prof. dr hab. inż. Franciszek Grosman Instytucje partnerskie w zadaniu Politechnika Częstochowska, Politechnika Lubelska, Politechnika Rzeszowska, Politechnika Śląska, Politechnika Warszawska

PROCESY TECHNOLOGICZNE BĘDĄCE PRZEDMIOTEM BADAŃ JEDNOSTEK UCZESTNICZĄCYCH W REALIZACJI ZB 8 Politechnika Częstochowska - Tłoczenie na zimno elementów ze stopów Ti. Politechnika Lubelska - Kształtowanie objętościowe elementów ze stopów Ti i Al w procesach: kucia na trójsuwakowej prasie kuźniczej, walcowania walcami klinowymi i walcowania poprzeczno-klinowego. Politechnika Rzeszowska - Wyciskanie stopów lotniczych na bazie Al ze szczególnym uwzględnieniem wyciskania profili o zróżnicowanym kształcie przekroju poprzecznego. Politechnika Śląska - Kształtowanie segmentowe i kształtowanie wspomagane naprężeniami ścinającymi elementów ze stopów Ti i Al. Politechnika Warszawska - Kształtowanie plastyczne elementów ze stopów Ti i Al w procesach kształtowania wybuchowego i wyciskania hydrostatycznego.

Politechnika Częstochowska - Tłoczenie na zimno elementów ze stopów Ti Kontynuacja badań eksperymentalnych i obliczeń numerycznych procesu tłoczenia blach z materiałów trudno odkształcalnych, zwłaszcza ze stopów tytanu Kontynuacja badań tarciowo-zużyciowych par trących wykonanych z materiałów stosowanych w lotnictwie na testerze T05 Kontynuacja badań doświadczalnych – wyznaczanie krzywych odkształceń granicznych blach aluminiowych Wyniki prób kształtowania czaszy kulistej z blachy ze stopu tytanu Ti6Al4V a) przy niewłaściwie dobranych parametrach procesu i średnicy wykrojki, b) właściwie ukształtowana wytłoczka Krzywa odkształceń granicznych Przebieg współczynnika tarcia: para trąca stal/tytan Gr 2 (siła docisku - 150 N, prędkość tarcia - 0,183 m/s, bez smarowania) Sumaryczne zużycie liniowe badanych próbek tytanowych i współpracującego pierścienia stalowego (siła docisku - 50 N, prędkość tarcia - 0,183 m/s, bez smarowania)

Politechnika Lubelska - Kształtowanie objętościowe elementów ze stopów Ti i Al Badania doświadczalne w warunkach przemysłowych procesu kucia odkuwki felgi ze stopu aluminium 2618A Badania doświadczalne walcowania poprzeczno – klinowego odkuwek z uzębieniami ze stopów tytanu i aluminium Odkuwka z wypływką ze stopu aluminium 2618A Gotowa odkuwka felgi – widok z obu stron Ukształtowane uzębienie proste na wałkach ze stopu tytanu w gatunku Ti6Al4V

Politechnika Rzeszowska - Wyciskanie stopów lotniczych na bazie Al Wyciskanie profili złożonych ze stopów Al ( 2017, 2018, 2024, 2099, 7075 ) Ściskanie i rozciąganie próbek ze stopu Ti6Al4V Profile wyciskane Wyciskanie profili o złożonym przekroju poprzecznym Rozciąganie próbek ze stopu Ti6Al4V Ściskanie próbek ze stopu Ti6Al4V

Politechnika Śląska – Kształtowanie segmentowe i metodyka badań technologicznej plastyczności Kształtowanie segmentowe – badania testujące Wyznaczenie charakterystyk technologicznej plastyczności dla wybranych stopów tytanu i aluminium

Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Politechnika Warszawska – Wyciskanie hydrostatyczne stopu aluminium 8090 Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Badanie składu chemicznego stopu, charakterystyka mikrostruktury i właściwości materiału w stanie wyjściowym (stan dostawy), procesy wieloetapowego wyciskania hydrostatycznego stopu aluminium z litem (8090) w stanie dostawy oraz po przesyceniu, analiza parametrów procesów wyciskania hydrostatycznego, analiza właściwości mechanicznych w oparciu o pomiary twardości. Wsady przygotowano z pręta o średnicy Ø20 mm. Wyciskanie hydrostatyczne przeprowadzono według schematu i z parametrami widocznymi poniżej (gdzie e – odkształcenie skumulowane) Al 8090 po przesycaniu (530ºC / 30min) Al 8090 w stanie dostawy

Stan współpracy z przedsiębiorstwami Doliny Lotniczej Zespoły utrzymują stałe kontakty z: ZOP Sp. Z o.o. w Świdniku. Prowadzone są stałe konsultacje dotyczącej grupy odkuwek szczególnie nadających się do wykonania metodami opracowanymi w ramach projektu. WSK Rzeszów. Prowadzona współpraca dotyczy opracowania technologii tłoczenia na zimno części ze stopów Ti stosowanych na elementy kadłuba nośnego silnika lotniczego. Prace koncentrują się na modelowaniu numerycznym procesu tłoczenia wybranej części. W symulacji numerycznej analizie poddano siłę docisku, warunki tarcia, rodzaj materiału itp. PZL Mielec. Prowadzone badania dotyczą wykorzystania wytłoczek przygotowanych w technologii “tailored blanks”. Instytut Lotnictwa w Warszawie. Prowadzone są bieżące konsultacje i współpraca w zakresie wyboru elementów samolotu, które mogą być wykonywane w procesach segmentowego kształtowania elementów integralnych.

Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Rzeczywiste aktualnie osiągnięte obowiązkowe wskaźniki realizacji celów projektu (produktu i rezultatu) – podsumowanie całego okresu realizacji projektu: Nazwa wskaźnika Wartość bazowa przed rozpoczęciem realizacji projektu Wartość docelowa wskaźnika Wartość wskaźnika osiągnięta w I i II kwartale 2012 r. Aktualna wartość wskaźnika Stopień realizacji wskaźnika (%) 1 2 3 4 5 6 Wskaźniki rezultatu Liczba zgłoszeń patentowych jako efekt realizacji przedsięwzięcia 8 12 150 Liczba publikacji powstałych w efekcie realizacji projektu 50 53 43 106 Liczba stopni naukowych uzyskanych bezpośrednio w związku realizowanym projektem (Dr) 38 Liczba stopni naukowych uzyskanych bezpośrednio w związku realizowanym projektem (Hab.) 300 Liczba stopni naukowych uzyskanych bezpośrednio w związku realizowanym projektem (Mgr) 10 14 140

Z realizacji projektu w ostatnim okresie sprawozdawczym Główne wnioski Z realizacji projektu w ostatnim okresie sprawozdawczym Realizacja prac przebiega zgodnie z aktualizowanym na bieżąco programem badań. Uzyskane w trakcie realizacji projektu rezultaty dają realne podstawy do pozytywnej oceny możliwości zastosowania technologii kształtowania segmentowego, wyciskania hydrostatycznego, walcowania poprzeczno- klinowego, szybkiego prototypowania i tłoczenia ze wsadów „tailored blanks” do wytwarzania elementów konstrukcyjnych dla przemysłu lotniczego. Opracowywane technologie mają charakter innowacyjny i są zabezpieczone zgłoszeniami patentowymi. Współpraca z partnerami przemysłowymi i Instytutem Lotnictwa jest bardzo efektywna i jest podstawowym warunkiem dla właściwego ukierunkowania prac naukowo – badawczych i prób eksperymentalnych. Wykonane w ramach projektu urządzenia badawcze pozwalają na rozszerzenie możliwości badawczych jednostek uczestniczących w realizacji ZB8.

DZIĘKUJĘ ZA CIERPLIWE WYSŁUCHANIE