Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby
AKT I 25 lat temu
Przedmiot informatyka w liceach ogólnokształcących Treści nauczania: budowa komputera, system dwójkowy, schematy blokowe, programowanie.
Notatki z zeszytu... Komputer to zespół urządzeń do przetwarzania danych - wykonuje 500 tys. działań na sekundę....aż tyle! Informacje dostają się do komputera poprzez nośniki informacji - karty i taśmy perforowane. Wyniki wyprowadzane są na urządzenia zewnętrzne.
Jakie były warunki nauki? zajęcia bez komputerów, zeszyt obowiązkowy, brak podręczników, przedmiot oceniany, na świadectwie nadobowiązkowy.
Tak wyglądał komputer Odra 1305
A tak Autorka A tak Autorka ;-)))
Przykład zadania „Wydziurkuj” na karcie perforowanej swoje imię i nazwisko zgodnie z przedstawionym kodem dziurkowania.
Na takiej karcie?
Były zadania klasyczne Przedstaw w postaci schematu blokowego algorytm obliczania pierwiastków równania kwadratowego.
I zadania ambitne Napisz dział procedur do programu pozwalającego rozwiązać równanie kwadratowe.
Co zostało z tamtych lat? Wiele pojęć Wiele pojęć : komputer, pamięć, informacja, przetwarzanie danych, nośniki danych, urządzenia zewnętrzne, schemat blokowy, program i metod i metod: algorytmicznego myślenia i rozwiązywania prostych problemów za pomocą komputera.
oraz cele nauczania: Zapoznanie i zainteresowanie młodych ludzi z nowoczesnymi technikami komputerowymi oraz przygotowanie do życia w skomputeryzowanym świecie.
AKT II 20 lat temu
AKT III 17 lat temu
W 1985 r. Elementów informatyki przedmiot uzupełniający Minister Oświaty i Wychowania zatwierdza program nauczania Elementów informatyki - jako przedmiot uzupełniający dla klas o profilu podstawowym i matematyczno-fizycznym do realizacji w roku szkolnym 1986/87.
Treści nauczania obsługa komputera, tworzenie rysunków na ekranie, procedury, styl programowania, działanie na tekstach, praktyczne zastosowania komputera.
W pracowniach pojawiło się całe Spectrum komputerów...
I nie tylko...
Które cele udawało się realizować? Nauczenie metod rozwiązywania prostych problemów za pomocą komputera. Poznanie podstaw programowania. Nabycie umiejętności posługiwania się komputerem. Korzystanie z komputera podczas nauki innych przedmiotów.
AKT IV lata 90.
Dynamiczne zmiany MEN zatwierdza program nauczania dla VIII klasy szkoły podstawowej, MEN określa minima programowe elementów informatyki dla szkół podstawowych i średnich, MEN zatwierdza do realizacji w szkołach średnich trzy alternatywne programy nauczania.
Przełom lat 80. i 90.Przełom lat 80. i szkoły średnie otrzymują z MEN pierwsze komputery - IBM i Macintosh, powstaje wiele klas autorskich o profilu informatycznym, od 1991pojawia się możliwość zdawania matury z informatyki (od 1991 roku zgodnie z warunkami określonymi w zarządzeniu MEN).
Cele - szkoła podstawowa i średnia rozwijanie zainteresowań informatycznych, wskazywanie na zastosowania komputera, kształcenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów. nauka rozwiązywania prostych problemów za pomocą komputera, zdobycie umiejętności posługiwania się sprzętem i oprogramowaniem, poznanie podstaw programowania.
Treści - szkoła podstawowa i średnia obsługa mikrokomputera, działania wybranych programów użytkowych, początki programowania, programowanie czynności złożonych, styl programowania. budowa i działanie komputera, systemy operacyjne, zastosowanie komputera, programy użytkowe. algorytmika, techniki algorytmiczne, programowanie.
Najbardziej popularne zadanie sprawdzające Korzystając z poleceń systemu DOS utwórz katalog o następującej strukturze:
PSY rasowe z_ogonem bez_ogona nierasowe kudlate czarne biale brazowe gladkie KOTY biale szare INNE
AKT V reforma
Nowe cele i zadania Przygotowanie uczniów do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym (w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej) oraz przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną (w szkołach podstawowych).
Treści - szkoła podstawowa i gimnazjum komputer jako źródło wiedzy i komunikowania się, redagowanie tekstów i rysunków, zastosowanie komputera. posługiwanie się komputerem, Internet, programy użytkowe, modelowanie i symulacja, algorytmika.
Czy zostaną zrealizowane założone cele i treści nauczania? Jakich uczniów „dostaną” nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych?
W szkole ponadgimnazjalnej należy pogłębiać wiedzę i rozwijać umiejętności wyniesione z poprzednich etapów edukacyjnych
oraz uwzględniać w programie oraz uwzględniać w programie nowoczesne technologie informacyjne i komunikacyjne (Internet), jak też metody przetwarzania informacji i jej prezentacji z wykorzystaniem TI.
EPILOG
JAKIE BYŁY WSPÓLNE CELE WE WSZYSTKICH ETAPACH? Przygotowanie ucznia do życia w skomputeryzowanym świecie (współcześnie - w społeczeństwie informacyjnym) oraz kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów za pomocą komputera.
Nie wystarczy mieć sprawny umysł, trzeba go jeszcze dobrze używać. Kartezjusz XVI w.