KONFLIKTY W ORGANIZACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Robert Rosołowski Federacja Związków Zawodowych METALOWCY
Advertisements

Negocjacje w obrocie nieruchomościami
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
STUDIUM PRZYPADKU (case study ang.)
Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów
PLANY AWARYJNE TECHNIKI MANIPULACJI W NEGOCJACJACH
Etapy negocjacji. Przygotowanie
Anna Paszkowska-Rogacz
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Projekt i implementacja aplikacji wspomagającej testowanie
Małgorzata Bogdanowicz
Konfliktowi towarzyszą zwykle silne emocje.
Dr Anna Okońska-Walkowicz
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Negocjacje. prof. WSIiZ, dr Dariusz Tworzydło
Uzależnienia a rozwój dziecka
Etapy podejmowania decyzji
6 kroków do porozumienia
Konflikt i negocjacje.
Konflikt społeczny - przyczyny, dynamika rozwoju, metody rozwiązywania
Prowadzenie spotkań Przygotowanie agendy.
Podstawy przedsiĘbiorczoŚci
DZIECKO I JEGO PRAWA Temat:” NASZE MAŁE WOJNY, CZYLI RZECZ O KONFLIKCIE I SPOSOBIE WYRAŻANIA GNIEWU”
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Rozwiązywanie konfliktów
Rozwiązywanie konfliktów
w praktyce pedagogicznej
Sposoby podejmowania decyzji
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Strategie rozwiązywania konfliktów
Negocjacje jako forma interakcji w sytuacjach społecznych
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
Polskie Centrum Mediacji
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Opieka farmaceutyczna
TORUŃSKA SZKOŁA WYŻSZA STUDIA PODYPLOMOWE HANDEL ZAGRANICZNY PROF. NDZW. DR HAB. ADAM SUDOŁ TECHNIKI SPRZEDAŻY I NEGOCJACJE HANDLOWE PREZENTACJA TECHNIKI.
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ semestr zimowy 2013/2014 dr Anna Obrębska.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
MEDIACJA RODZINNA UKSW, 29 października 2008 r. Violetta Wysok Radca prawny Kierownik Ośrodka Mediacji przy OIRP w Warszawie Violetta Wysok Kancelaria.
konflikty w pracy i sposoby ich rozwiązywania
Konflikty społeczne we współczesnym świecie
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Kiedy spełnią się marzenia mediatorów? Stan rozwoju mediacji a gotowość Polaków do korzystania z niej Maciej Tański Centrum Mediacji Gospodarczej Mediacje.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
Temat 1. Negocjacje Dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Studia Podyplomowe 2013 Negocjacje 4 taktyka pakietowa Prowadzący: dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
Konflikty rówieśnicze
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
Sposoby radzenia sobie ze stresem
NEGOCJACJE.
POZNANIE SPOSOBÓW ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW W GRUPIE
Negocjacje w biznesie wykład
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

KONFLIKTY W ORGANIZACJI WYKŁAD VI NEGOCJACJE

Etapy negocjacji Przygotowanie Budowanie strategii Rozpoczęcie Budowanie zrozumienia Negocjacje Zamknięcie

Przygotowanie Ustalenie celów negocjacji Najbardziej korzystne, najbardziej pożądane rozwiązanie (np. skonstruowanie samodzielnego rządu – bez koalicjantów). Realistyczne rozwiązanie (np. uzyskanie możliwości rządzenia wraz z najbliższym programowo koalicjantem). Najgorsze akceptowalne rozwiązanie (np. przejście do opozycji). Identyfikacja BATNA (zakres negocjacji)

BATNA Best Alternative To a Negotiated Agreement; dosł. najlepsza alternatywa dla negocjowanego porozumienia Opracowanie BATNA polega na: określeniu wszystkich możliwych działań, jakie możesz podjąć, jeśli porozumienie nie dojdzie do skutku udoskonaleniu kilku najbardziej obiecujących pomysłów i przekształcenie ich w praktyczne działania dokonaniu wyboru najlepszej z alternatyw. Identyfikacja BATNA (zakres negocjacji) Co można zyskać a co stracić, Pożądany cel, Stopień ustępstw, Konsekwencje zerwania negocjacji.

BATNA Brak opracowania BATNA powoduje następujące konsekwencje w trakcie negocjacji: zbyt optymistyczne podejście odnośnie posiadanych alternatyw; przecenianie wartości tych alternatyw; zbytnie zaangażowanie w osiągnięcie porozumienia; niechęć do tworzenia i analizy różnorodnych opcji negocjowanego porozumienia.

Przygotowanie Ocena drugiej strony negocjacji Cele Określenie problemu Zdobywanie informacji o drugiej stronie Wymiana dokumentów Przewidywanie argumentów Przewidywanie ukrytych celów

Budowanie strategii Kto prowadzi dyskusję? Kto weryfikuje fakty? Kto zadaje pytania / kto odpowiada? Kto redukuje napięcia i dba o grupę? Pozycja wyjściowa? Pytania? Wystarczająco danych?

Budowanie strategii Taktyka Uzyskanie informacji - pytania Wspieranie argumentów i pozycji Odraczanie w czasie Osłabianie pozycji drugiej strony (podważanie) Redukcja napięcia Humor Mediator

Budowanie strategii: style negocjacji wg Thomasa & Killmana Unikanie (lose by leaving/win) Uleganie (lose/win) Rywalizacja/walka (win/lose) Kompromis (mini-win/mini-lose) Kooperacja/współpraca (win/win)

Unikanie Cel: Postawa: Przekonania: Możliwe następstwa: Unikać konieczności rozwiązywania konfliktu Postawa: „To mnie nie dotyczy”, „Pozwól mi się nad tym zastanowić”, „To jego sprawa” Przekonania: Konflikty są z natury złe, bo powodują napięcia Możliwe następstwa: Problemy interpersonalne pozostają nierozwiązane i są przyczyną wyrażanej na różne sposoby frustracji

Uleganie Cel: Postawa: Przekonania: Możliwe następstwa: Nie urazić drugiej strony Postawa: „Co mogę zrobić, żebyś wyszła z tej konfrontacji z pozytywnymi uczuciami”, „Mój interes nie jest tak ważny, żeby ryzykować popsucie naszych stosunków” ” Przekonania: Utrzymanie dobrych stosunków interpersonalnych jest rzeczą najważniejszą Możliwe następstwa: Druga strona może nas wykorzystywać

Rywalizacja Cel: Postawa: Przekonania: Możliwe następstwa: Osiągnąć swoje cele Postawa: „Wiem co jest właściwe. Nie podważaj mojej oceny i pozycji” Przekonania: Lepiej nawet kogoś urazić lub zranić, niż zrezygnować ze sprawy, w którą się zaangażowało Możliwe następstwa: Druga strona czuje się pokonana, a nawet upokorzona

Kompromis Cel: Postawa: Przekonania: Możliwe następstwa: Osiągnąć porozumienie Postawa: „Znajdźmy rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony, tak abyśmy mogli wrócić do swoich spraw” Przekonania: Przedłużające się konflikty odrywają ludzi od ich zadań i wywołują negatywne uczucia Możliwe następstwa: Uczestnicy konfliktu poszukują pierwszego satysfakcjonującego rozwiązania konfliktu, a nie rozwiązania optymalnego

Współpraca Cel: Postawa: Przekonania: Możliwe następstwa: Wspólnie rozwiązać problem Postawa: „To są moje cele (potrzeby, interesy). Jakie są twoje?”, „Zależy mi na znalezieniu najlepszego możliwego rozwiązania”, „Spójrzmy na fakty ” Przekonania: Cele (potrzeby, interesy) obu stron są równie ważne (choć niekoniecznie równie uzasadnione). Należy położyć taki sam nacisk na jakość samej decyzji i na sposób jej podjęcia Możliwe następstwa: Problem prawdopodobnie zostanie rozwiązany. Obie strony będą utożsamiać się z podjętą decyzją, a także będą miały poczucie, że zostały potraktowane sprawiedliwie