Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Uczeń z trudnościami - problem czy wyzwanie?.
Jak motywować dziecko do nauki?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
DEKALOG DLA RODZICÓW Z KONWENCJI PRAW DZIECKA
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
JAK SIĘ UCZYĆ ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
Ocenianie Kształtujące
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
Strategie rozwiązywania konfliktów
10 wskazówek do pracy z dzieckiem, rozpoczynającym naukę w szkole.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Co z tą motywacją?.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
J AK POMAGAĆ DZIECIOM W NAUCE ? P ORADNIK DLA RODZICÓW Krystyna Jasińska Myszków, 2016.
Podstawowe umiejętności pomagania
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Jak żyć po chrześcijańsku w codzienności? Ks. Andrzej Grefkowicz.
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Rola rodziców w edukacji dziecka
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zapis prezentacji:

Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica? "Moje dziecko nie chce się uczyć, co mam zrobić?!"

Przyczyny

Nadmierna kontrola "Muszę dosłownie siedzieć mu nad głową, żeby coś napisał. Gdy tylko odejdę - od razu zajmuje się czymś innym„ "nic nie ma zadane"

Uczenie się za dziecko „Czasami rodzice niezadowoleni z efektów nauki dziecka, sami biorą się do roboty”

Zbyt wysokie wymagania „Nawet, gdy zdała sobie sprawę, że w ten sposób krzywdzi dzieci, nie potrafiła przestać. Obawiała się, że same sobie nie poradzą „

Niewłaściwe motywowanie Rodzice w poczuciu własnej bezradności wobec szkolnych niepowodzeń dzieci próbowali wszystkiego, żeby zachęcić je do nauki: moralizowali "ja w twoim wieku...", straszyli przyszłością "będziesz kopał rowy", zawstydzali "ty głupku, kretynie„ padały raniące słowa, których często potem żałowali, czasami rodzice uciekali się do przekupstwa

Brak zainteresowania nauką dziecka zrozumienie potrzeb dziecka, które przeżywa trudności szkolne; określenie roli rodzica w rozwiązywaniu tych problemów: jego zadań i zakresu odpowiedzialności; uczenie umiejętności wspierania dziecka i motywowania go do nauki

Dlaczego dzieci się uczą? Co motywuje je do nauki?

„Dzieci poprzez naukę realizują swoje własne cele, potrzeby i zainteresowania. Można zachęcić je do nauki, odwołując się do tego, co dla nich jest ważne.”

Wnioski i wskazówki Dostrzegaj sukcesy i starania dziecka. Omawiając jego pracę, najpierw podkreśl dobre strony, wskazując nad czym mogło by jeszcze popracować. Czasami powstrzymaj się z oceną, zachęcając do samooceny: "Na ile jesteś zadowolony z efektów swojej pracy? Czy jest coś, co chciałbyś poprawić? Okazuj życzliwe zainteresowanie sprawami szkolnymi dziecka. Zamiast wypytywać i kontrolować, raczej słuchaj uważnie i okaż zrozumienie dla jego uczuć. Gdy dziecko popadnie w kłopoty pamiętaj, że przede wszystkim to ono ma problem. Zamiast krytykować i oceniać - dodaj mu otuchy: "Matematyki można się nauczyć, wierzę, że ty to potrafisz" i zachęć je do wyciągnięcia własnych wniosków: "Jak myślisz, dlaczego ci nie poszło na tym sprawdzianie? Z czym masz kłopot? Czego potrzebujesz, żeby sobie z tym poradzić?"

Jeżeli widzisz, ze sprawy dziecka idą źle, nie wahaj się powiedzieć mu o tym, co cię martwi i czego od niego oczekujesz: "Dowiedziałam się, że ostatnio przychodzisz do szkoły nieprzygotowany. Oczekuję, że będziesz odrabiał prace domowe. Jeżeli czegoś nie rozumiesz, chętnie ci pomogę." Jeżeli dotychczas nadmiernie kontrolowałaś swoje dziecko - oddaj mu odpowiedzialność za naukę. Możesz zawrzeć z nim kontrakt: "Od dzisiaj nie będę naganiała cię do lekcji. Jesteś już dojrzały i wierzę, że sam potrafisz zaplanować sobie pracę. Zawsze możesz liczyć na moją pomoc, a raz w tygodniu chciałabym, żebyś zdawał mi sprawę jak sobie radzisz i z czym miałeś trudności." Gdy dziecko o czymś zapomni, pozwól mu ponieść konsekwencje i zachęć do wyciągnięcia wniosków.

Rozmawiaj z dzieckiem o jego zainteresowaniach, celach i planach na przyszłość. Zadawaj pytania, które skłaniają do zastanowienia się nad znaczeniem wykształcenia: "Dlaczego wybierasz właśnie tę szkołę? Jakie możesz mieć korzyści jeżeli ją skończysz? W jaki sposób zamierzasz osiągnąć swój cel np. zostać aktorką? Co dla ciebie w życiu jest ważne?"

Autorytet Podważanie autorytetu drugiego rodzica, to wychowawcze samobójstwo. Sprzeczne komunikaty rodzą zamęt. Rodzice nie powinni podważać autorytetu nauczyciela, ale też nie muszą się z nim we wszystkim zgadzać. Mówmy jednym głosem!

Opracowała: M. Sławińska na podstawie: http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/728-nauka-szkolna-problem-dziecka-czy-rodzica. html