Interaktywny edytor terenu Paweł Aszklar Przemysław Czatrowski Aleksander Kauch
Plan prezentacji Systemy GIS Cel projektu Elementy aplikacji TODO GUI Formaty plików Zastosowane algorytmy TODO
Systemy GIS Geographic Information System. Wprowadzanie, przechowywanie, przetwarzanie, wizualizacja danych geograficznych. Zalety łatwość modyfikacji danych ewidencja własności terenu łatwość wyboru konkretnych elementów Zastosowania geodezja urbanistyka transport
IET a GIS Modelowanie terenu Edycja obiektów Wizualizacja terenu w 3D Przechowywanie danych terenu Kalibracja/łączenie map
Cel projektu Aplikacja przeznaczona do projektowania terenu planowania zabudowy prezentacji powstałego projektu wizualizacji terenu Sprawdzenie się przy prowadzeniu projektu informatycznego Trzy litery i kropka przed nazwiskiem… =)
Przechowywanie danych Wizualizacja Elementy aplikacji Edycja Przechowywanie danych Wizualizacja
Edycja Wczytanie obrazu mapy Kalibracja Ustalenie wysokości Naniesienie elementów terenu Dodanie kolejnych map Podział na warstwy
Edycja
Edycja Współrzędne Mapa płaska, Ziemia kulista Punkty we współrzędnych geograficznych Założenia: południki i równoleżniki jako linie proste przybliżenia dla obszaru Polski
Edycja Kalibracja map Wybranie punktów referencyjnych Wyznaczenie macierzy przekształceń mapy Wyznaczenie macierzy widoku Wygenerowanie obrazu
Przechowywanie danych Dwie metody zapisu Plik terenu (*.KAC – Kauch, Aszklar, Czatrowski) pełna informacja o terenie wraz z obrazami map i danymi kalibracji zapis i odczyt Plik KML tylko elementy terenu (brak map) tylko zapis
Format KML Standardowy format przechowywania danych geograficznych Formalnie – plik XML „Rozumiany” przez aplikacje takie jak GoogleMaps, Live Search Maps
Plik KML
Plik Terenu (*.KAC) Skompresowany plik zawierający: Kompresja ZIP obrazy map (JPEG, PNG, BMP…) dane kalibracji (punkty referencyjne) elementy terenu w pliku KML Kompresja ZIP Biblioteka OpenSource SharpZipLib
Wizualizacja Trójwymiarowy model terenu Dwa tryby pracy kamery Widok FPP (jak w Quake =P) Kamera statyczna (jak w Unigraphics) Zamodelowane wymienione wcześniej typy obiektów Managed DirectX 9.0c
Wizualizacja
Wizualizacja Triangulacja Delaunay definicja matematyczna Triangulacja Delaunay to triangulacja T przestrzeni Rn+1 zdefiniowana następująco: T to podział Rn+1 na (n+1)-sympleksy, takie że: każde dwa sympleksy z T mają wspólną ścianę lub nie mają części wspólnej wcale każdy ograniczony zbiór w Rn+1 ma część wspólną jedynie ze skończenie wieloma sympleksami z T wnętrze kuli opisanej na dowolnym sympleksie z T nie zawiera wierzchołków żadnego sympleksu z T
Wizualizacja Triangulacja Delaunay Algorytm: Wyznacz „supertrójkąt”, do którego należą wszystkie punkty Dla kolejnych punktów wykonaj: Jeżeli punkt należy do okręgu opisanym na trójkącie, boki tego trójkąta są dodawane do bufora krawędzi, a trójkąt jest usuwany z triangulacji. Usunięcie z bufora powtarzających się krawędzi – w buforze zostaje tzw. Otoczka wypukła (convex hull) rozpatrywanego wierzchołka.
Wizualizacja Triangulacja Delaunay Wygenerowanie brakujących trójkątów, wszystkie mają wspólny wierzchołek – aktualnie rozpatrywany punkt. Usunięcie z triangulacji „supertrójkąta” Algorytm działa w czasie O(n2)
Wizualizacja Triangulacja Delaunay Własności: Triangulacja Delaunay w R2 maksymalizuje minimalny kąt w triangulacji. Triangulacja w Rd zawiera nd/2 sympleksów.
TODO Interfejs użytkownika – integracja z poszczególnymi modułami Połączenie modelu obiektowego z zapisem Połączenie modułu wizualizacji z resztą aplikacji Trójwymiarowe modele obiektów Testy
Dziękujemy