dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Advertisements

KONKURENCJA DOSKONAŁA
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
Oligopol – konkurencja i współpraca
Uproszczony model Paula Krugmana (podręcznik K&O), rozdz. 6)
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Rynek czynników produkcji (Varian, rozdział 26, s )
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Teoria kosztów.
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
P O P Y T , P O D A Ż.
Struktury rynku WYKŁAD 9.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Konkurencja niedoskonała
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Rynek: popyt, podaż, cena
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Skąd się biorą ceny?!.
Strategia przedsiębiorstwa
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Koszty produkcji.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Koszty produkcji.
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Rynek wolnej konkurencji
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
ZASADY USTALANIA CEN.
Sprawność systemu rynkowego
TEORIE RYNKU I KONKURENCJI
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
Rodzaje struktur rynkowych
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Ogólne, uniwersalne zasady zarządzania: Zasada podziału
Profesor Stefan Markowski
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ekonomia menedżerska Wykład 5 Rynki czynników produkcji. Inwestycje
Profesor Stefan Markowski
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
dr Zofia Skrzypczak Katedra Ekonomii WSPiZ
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konkurencja doskonała i konkurencja niedoskonała.
Rodzaje struktur rynkowych - oligopol
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Zapis prezentacji:

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW OLIGOPOL dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Oligopol niewielka liczba sprzedawców i wielu kupujących produkty jednorodne /oligopol homogeniczny/ lub zróżnicowane /oligopol heterogeniczny/ ograniczony dostęp do rynku /bariery techniczne i kapitałowe/ pełna informacja o rynku dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Punkt równowagi oligopolu koszty / utargi kk p1 up q1 uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Modele przywództwa cenowego Przywództwo cenowe firmy o najniższych kosztach wytwarzania Przywództwo cenowe firmy dominującej na rynku dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Przywództwo cenowe firmy o najniższych kosztach Zakładamy, że oligopoliści wytwarzają produkt jednorodny – linia popytu i utargu krańcowego jest identyczna dla wszystkich firm Cenę wyznacza firma o najniższych kosztach wytwarzania dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Przywództwo cenowe firmy o najniższych kosztach kk2 koszty / utargi kk1 p2 p1 Up q2 q1 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Przywództwo cenowe firmy o najniższych kosztach /2/ kk2 koszty / utargi kk1 p2 p1 Up q2 q1 Uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Przywództwo cenowe przedsiębiorstwa dominującego Znaczący udział produkcji jednego przedsiębiorstwa pozwala mu kontrolować ceny Przedsiębiorstwo dominujące ustala cenę sprzedaży produktu i pozwala pozostałym sprzedać po ustalonej cenie takie ilości, jakie zdolne są one sprzedać Przedsiębiorstwa małe są w sytuacji konkurentów doskonałych dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Przywództwo cenowe firmy dominującej na rynku koszty 0Q*=S2D2 cena kk S P0 P0 P2 P2 P1 P1 Up D Uk S1 S2 D2 D1 Q0 Q* ilość ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Model „łamanej krzywej popytu” oligopolu /1/ Współzależność między oligopolistami polega na tym, że: - jeśli jedno z przedsiębiorstw podnosi cenę na swoje produkty – pozostałe tego nie czynią - jeżeli jedno z przedsiębiorstw obniża cenę- pozostałe czynią to samo dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW ilość utargi up uk Jest naśladownictwo cenowe utargi Nie ma naśladownictwa cenowego up uk ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

„Łamana” krzywa popytu w oligopolu D1 utargi D2 E up P1 uk dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Q1 ilość

„Łamana” krzywa popytu w oligopolu D1 kk1 utargi kk2 D2 E up P1 uk dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Q1 ilość

Model „łamanej krzywej popytu” oligopolu /2/ Krzywa popytu przedsiębiorstwa „załamuje się” /”łamie się”/ Linia utargu krańcowego firmy traci ciągłość W granicach nieciągłego odcinka linii uk przedsiębiorstwo nie reaguje na wzrost kosztów krańcowych dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW A teraz niestety KARTEL dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Kartel /1/ Jest porozumieniem przedsiębiorstw oligopolistycznych określonej gałęzi dotyczącym: - warunków sprzedaży - podziału rynków zbytu - globalnych rozmiarów produkcji oraz tzw. kwot produkcji - wyznaczania cen - podziału zysków. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Kartel /2/ */ Kartel dąży do osiągnięcia stanu, gdy suma korzyści jego członków jest równa tym, które może osiągnąć dana gałąź traktowana jako całość */ Oznacza to ustalanie cen i produkcji na poziomie właściwym monopolowi dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Koszty/utargi przeciętne i krańcowe koszty / utargi kp P0 kk up uk Q0 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Kartel koszty / utargi d=up=uk A P* P0 dkp K* B Uc=0Q*AP* dkk Kc=0Q*BK* up Zysk=K*BAP* uk Q0 Q* ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Kartel – kwotowanie produkcji /1/ koszty / utargi A’ d=up=uk A P* P0 dkp K* B dkk up uk Q0 Q** Q* ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Kartel – kwotowanie produkcji /2/ koszty / utargi d=up=uk A P* Kk* P0 dkp K* B dkk up uk Q0 Q** Q* ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Konkurencja monopolistyczna dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Konkurencja monopolistyczna Produkty na rynku są zróżnicowane i mają bliskie substytuty Swoboda wchodzenia na rynek i opuszczania rynku /ewentualnie bariera kapitałowa/ Wielu sprzedających i kupujących Doskonała informacja o rynku dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Obszary decyzyjne przedsiębiorstw Wolna konkurencja – ile produkować (1) Monopol – ile produkować (1) i po jakiej cenie sprzedawać (2) Konkurencja monopolistyczna – ile produkować (1), po jakiej cenie sprzedawać (2) i jak różnicować dany produkt wobec podobnych produktów innych firm (3) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Konkurencja monopolistyczna w długim okresie Bariery broniące wejścia na rynek mogą być pokonane – rynek zostanie podzielony między większą liczbę producentów – krzywa popytu przesunie się w dół i stanie bardziej elastyczna dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Konkurencja monopolistyczna w długim okresie Równowaga długookresowa zostanie osiągnięta kiedy krzywa popytu firmy stanie się styczna do krzywej długookresowego kosztu przeciętnego firmy /zysk = 0/ dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Konkurencja monopolistyczna w długim okresie koszty / utargi dkk P1 dkp up1 uk1 Q1 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Konkurencja monopolistyczna w długim okresie koszty / utargi dkk P1 dkp P2 up2 Q2 Q1 uk2 ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW A przecież to nie jest aż takie trudne I dlatego: dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW