Jak uniknąć większości gaf Etykieta w biznesie Jak uniknąć większości gaf
Po co etykieta w biznesie Wszelka działalność człowieka odbywa się w kontekście relacji z innymi ludźmi. Poszukiwanie pracy, a później praca, wymagają znajomości podstawowych zasad tych relacji. Znajomość etykiety biznesowej (raczej uniwersalnej dla środowiska pracy) pozwala uniknąć większości gaf. Etykieta jest kanonem dopuszczalnych zachowań, tak aby inni nas rozumieli.
Gdy dzwoni telefon Rozmowami telefonicznymi rządzi kilka prostych zasad: dzwoniący powinien się ZAWSZE pierwszy przedstawić z imienia i nazwiska. W przypadku rozmów biznesowych w pierwszej kolejności nazwa firmy i stanowisko, a dopiero później imię i nazwisko, raczej ROZMOWĘ KOŃCZY ten rozmówca, który wykonał połączenie telefoniczne (chyba że po drugiej stronie była osoba zajmująca wyższe stanowisko), jeżeli rozmowa została przerwana w wyniku zerwania połączenia, ponownie dzwoni ten, kto wykonał pierwsze połączenie, w przypadku umawiania się na termin (może się pojawić pytanie „czy?”) WARTO zasygnalizować pełną gotowość do stawienia się w dowolnie wskazanym miejscu i terminie, NIE WOLNO bez jakiegokolwiek uprzedzenia odłożyć słuchawki, dyktowanie liczb powinno odbywać się na zasadzie: każda cyfra oddzielnie, NALEŻY podziękować za każdą rozmowę telefoniczną.
Strój kobiety Wygląd zewnętrzny jest pierwszą podstawową informacją o człowieku. Dlatego też strój jest tak ważny. Generalna zasada stosownego dla środowiska pracy stroju mówi, że strój nie powinien rozpraszać. „Nieśmiertelnymi” kolorami stroju są kolory ciemne i stonowane. W przypadku kobiet obowiązuje: dwuczęściowy kostium, ewentualnie marynarka (żakiet) i sukienka (w przypadku personelu wyższego szczebla) lub sukienka, ewentualnie spódnica i bluzka (dla niższego personelu) pełne buty (czyste) dyskretny makijaż brak jakichkolwiek elementów „sexi” (w tym także intensywnych perfum)
Strój mężczyzny Dobrze dobrany strój działa na zasadzie sprzężenia zwrotnego. Wzrasta nasza pewność siebie. Będąc dobrze ubranymi, nie musimy się martwić o nasz wygląd i możemy w pełni skoncentrować się na innych elementach. Męska biżuteria to: zegarek, ślubna obrączka, spinki do mankietów. W przypadku mężczyzn obowiązuje: garnitur (ciemny), koszula raczej gładka (uniwersalna jest biel), pełne obuwie (czyste), brak jakichkolwiek elementów „sexi” (w tym intensywnych perfum).
Powitanie i pożegnanie Słowa powitania ZAWSZE mówi ten, kto wchodzi. W biznesie obowiązuje precedencja biznesowa (a nie towarzyska) związana z hierarchią zajmowanych stanowisk. Przy podaniu ręki ZAWSZE należy wstać. Sygnał zakończenia spotkania i do pożegnania powinien wyjść od strony ważniejszej.
Przebieg konwersacji Wchodząc do gabinetu NALEŻY poczekać na wskazanie miejsca do siedzenia (ewentualnie pozostać w pozycji stojącej). Formę i tematykę konwersacji powinien wskazać przełożony (rekruter). NIE NALEŻY przerywać osobie mówiącej. W pierwszej kolejności NALEŻY odpowiadać na zadane pytania. Na koniec rozmowy kwalifikacyjnej MOŻE paść propozycja dopytania się przez kandydata o szczegóły.
Mowa ciała W teorii i praktyce komunikacji interpersonalnej wskazuje się na trzy typy komunikacyjne: bierny (podporządkowany), asertywny, oraz agresywny (dominujący). Najbardziej pożądanym typem zachowań komunikacyjnych jest typ asertywny: SZANUJ SIEBIE I SZANUJ INNYCH. Podczas rozmowy NALEŻY przyjąć postawę otwartą, wykazującą zainteresowanie rozmówcą. NALEŻY zachować odpowiedni dystans fizyczny względem rozmówcy. Skromność w zachowaniu, stonowanie w reakcjach a jednocześnie pewność siebie i asertywność.