25/08/2001 1 Języki programowania 1 Piotr Górczyński Obiekty i zdarzenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Advertisements

C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Programowanie obiektowe
Związki w UML.
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe
Klasy i obiekty.
Wzorce.
Zaawansowane metody programowania – Wykład V
Programowanie obiektowe w Javie
ISOiWUT Internetowy System Oferowania i Wyszukiwania Usług Transportowych.
MS Access – Makropolecenia
OOP - programowanie zorientowane obiektowo w VB.NET
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Zmienne.
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Obsługa błędów.
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Procedury i funkcje.
Marcin Kujawa Michał Łobarzewski
Dziedziczenie i jego rodzaje
C++ wykład 6 ( ) Polimorfizm.
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Zasady zaliczenia Warunki uzyskania zaliczenia:
Języki programowania obiektowego
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Podstawy programowania II
T: Różnice pomiędzy programowaniem strukturalnym a obiektowym
Źródła: podręcznikopracował: A. Jędryczkowski.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Jakub Wołczko W obiektowym świecie… Jakub Wołczko
WPROWADZENIE W ŚWIAT OBIEKTÓW
Java – coś na temat Klas Piotr Rosik
Dziedziczenie Maciek Mięczakowski
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe Wykład 7 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/20 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe Wykład 6 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/14 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe – język C++
Programowanie obiektowe 2013/2014
PWSZ Gniezno // codefly 2009
2 Odizolowanie danych od kodu może prowadzić do przypadkowych zmian danych przez funkcje, które nie są z nimi logicznie związane. Ponadto modyfikacja.
Programowanie w języku C++
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Model obiektowy bazy danych
Kurs języka C++ – wykład 4 ( )
Klasy ( uzupełnienie ). Definicja klasy Klasa jest zbiorem logicznie powiązanych danych i funkcji, przeznaczonych do realizacji konkretnego zadania; Zamknięcie.
Programowanie obiektowe Wykład 9 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/15 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Hibernate Podstawy.
Odwzorowania relacyjno-obiektowe Hibernate Podstawy.
Programowanie Zaawansowane
Wykład 4 Programowanie obiektowe. Tworzenie własnych obiektów Słowo kluczowe this W JavaScript można tworzyć własne obiekty. Wykorzystuje się tu zapis.
Partnerstwo dla Przyszłości 1 Lekcja 27 Klasy i obiekty.
Partnerstwo dla Przyszłości 1 Lekcja 28 Dziedziczenie i rodzaje dziedziczenia.
Podstawy informatyki Struktury Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Programowanie Obiektowe – Wykład 6
Programowanie Obiektowe – Epilog
Różnice między programowanie strukturalnym a obiektowym
Wątki, programowanie współbieżne
Klasy, pola, obiekty, metody. Modyfikatory dostępu, hermetyzacja
(według:
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
PGO - Projektowanie i implementacja pierwszych klas
BYDGOSKI FESTIWAL NAUKI
PGO Dziedziczenie Michail Mokkas.
Zapis prezentacji:

25/08/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Obiekty i zdarzenia

25/08/ Obiekt Obiekt jest to informatyczny model bytu, odzwierciedlający jego cechy (właściwości) oraz czynności (metody), które może wykonywać. Opis świata za pomocą obiektów jest bardziej intuicyjny i sprawdza się lepiej we wszystkich aspektach budowy systemów informatycznych niż opis strukturalny.

25/08/ Przykłady obiektów NazwaWłaściwośćMetoda LiczbaWartośćDodaj KontrolkaPołożenieKliknij OknoRozmiarOtwórz BankomatAktualna ilość gotówkiWypłać KlientStan kontaWpłać

25/08/ Kluczowe zagadnienia Instancja=obiekt Hermetyzacja Zdarzenia Komunikaty Polimorfizm Klasa Dziedziczenie

25/08/ Hermetyzacja Obiekt jest dostępny tylko poprzez te metody i właściwości, które zostały udostępnione. Dzięki temu wnętrze obiektu jest chronione. class mala_liczba //obiekt do przechowywania liczb od 1 do 5 private: wartosc as byte; public: sub zmien(nowa_wartosc) ml=new mala_liczba ml.wartosc=225 //błąd-kompilator nie pozwoli użyć wartosc ml.zmien(255) //w zmien sprawdzamy 1<=nowa_wartosc<=5

25/08/ Zdarzenia Zdarzenia (event) dzielimy na: użytkownika (np. kliknięcie guzika) systemowe (np. nadejście określonego czasu) Obiekty mogą reagować na określone zdarzenia poprzez przypisanie zdarzeniom stworzonych metod (procedur obsługi zdarzenia). Metoda Form_Load() zostanie wywołana w chwili wystąpienia zdarzenia Load (ładowanie).

25/08/ Komunikaty Komunikat jest to sygnał powstały na skutek pewnego zdarzenia przesłany do obiektu i powodujący wykonanie metody danego obiektu. Komunikat może mieć argumenty. Metody odświeżające kontrolki: ListBox1.Refresh() Command1.Refresh() są wykonywane po odebraniu komunikatu, że należy je odświeżyć. Zauważmy, że metody nazywają się identycznie, chociaż mogą w różny sposób działać

25/08/ Polimorfizm Metody o tej samej nazwie, ale należące do różnych obiektów mogą być inne. Metody o tej samej nazwie, ale o różnej liście argumentów mogą być inne. Polimorfizm typów. class Prostokat Public: Sub Definuj(a as integer, b as integer) Sub Definuj(a as integer)

25/08/ Klasa Klasa jest to wzorzec dla zbioru takich samych obiektów. Jeden element klasy jest nazywany instancją klasy lub obiektem. class Prostokat //klasa prostokątów Public: Sub Definuj(a as integer, b as integer) Sub Definuj(a as integer) a as Prostokat //obiekt a z klasy Prostokat b as Prostokat //obiekt b z klasy Prostokat

25/08/ Dziedziczenie Mechanizm dziedziczenia pozwala na tworzenie coraz bardziej szczegółowych klas, zawierających wszystkie właściwości i metody klas nadrzędnych. class Figura pola as Double kolor as Color class Kolo: class Figura promien as Double class Prostokat: class Figura bok_a as Double bok_b as Double

25/08/ Literatura vb4all.canpol.pl