Polityka: imigracyjna graniczna azylowa wizowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rada Europy.
Advertisements

Wybrane organy UE – Traktat Lizboński. Cz. II
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Polska w strefie Schengen
Witamy w Parlamencie Europejskim
Europa NASZ DOM.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
BADANIA TRANSGRANICZNE WYNIKI, PROBLEMY, WYZWANIA
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Na podstawie książki Stanisławy Golinowskiej pt
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
NATO.
Katarzyna Michalska kl.V a
Program MŁODZIEŻ Akcje Programu.
Idea integracji europejskiej po II wojnie światowej
Europejski obszar gospodarczy
Europejskie Stowarzyszenie O Wolnym Handlu
Konkurs o Unii Europejskiej
Traktat Nicejski Traktat Nicejski został wynegocjowany przez piętnastu szefów rządów UE, obradujących w Nicei w dniach grudnia Przywódcy Piętnastki.
Jednostki organizacyjne pomocy społecznej:
POLSKA W UNI EUROPEJSKIEJ
Dr Maciej Duszczyk Ośrodek Badań nad Migracjami
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
NATO „Nie wiem , jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej , ale czwarta będzie na maczugi „. Albert Einstein.
Straż graniczna Justyna Stąsiek 2UAZ
Migracja.
Dr Artur Gruszczak Centrum Europejskie Natolin /
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
Gospodarczo-polityczny związek demokratycznych państw europejskich
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Nazwa ECTAA - Group of National Travel Agents and Tour Operators Associations within the EU. ECTAA – Ugrupowanie Krajowych Stowarzyszeń Agentów Podróży.
UE w skrócie.
Unia Zachodnioeuropejska
Unia Europejska.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
10 lat członkowstwa Polski w Unii Europejskiej
Strefa Schengen Jakub Bartoszewski i Michał Mazur
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Polityka imigracyjna, graniczna, azylowa i wizowa
Nowe prawo o cudzoziemcach
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Organizacja Traktatu Północnoatlantyckiego
Projekt ,, ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez UniĘ EuropejskĄ w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program operacyjny Kapitał.
Historia Integracji Europejskiej
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Autorzy: Sebastian Piątkowski i Eryk Pawełczyk Gimnazjum nr 4 im.
Unia Europejska Wykonało: ETI IV rok.
ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMOCHODOWYCH GDAŃSK, POLSKA Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius,
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
Der polnische Arbeitsmarkt und Chancen der deutsch-polnischen grenznahen Zusammenarbeit Ulrike Geith Leiterin des Referates für Arbeitsmarkt und Sozialpolitik.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Bezrobocie. Stan, w którym osoba zdolna do pracy i gotowa do jej podjęcia, mimo aktywnych poszukiwań pozostaje bez zatrudnienia.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Turystyka polonijna - stan i perspektywy rozwoju Teresa Buczak.
PROGRAM RZĄDOWY RODZINA 500+ Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 ) KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH.
Quiz dotyczący Unii Europejskiej. Czyja to Flaga? -Niemiec -Austrii -Polski.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
Historia rozszerzeń Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej.
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Współczesne kierunki polityki społecznej 9. POLITYKA DEMOGRAFICZNA
Erasmus + Anna Kaminska-Abram.
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Zapis prezentacji:

Polityka: imigracyjna graniczna azylowa wizowa Anna Szymańska Ewelina Tyczyńska

Migracja Przemieszczenie się ludności mające na celu zmianę miejsca pobytu

Rodzaje migracji: migracje krótkookresowe - pobyt do 12 m-cy (sezonowe i cyrkulacyjne) migracje długookresowe – pobyt powyżej 12 m-cy (pobyt tymczasowy z myślą o powrocie do kraju i definitywne)

Emigracja z Polski ciągle rośnie

Cechy migracji Polaków w pierwszej fazie transformacji Mówiąc o cechach strukturalnych mobilności Polaków w pierwszym okresie transformacji należałoby wskazać następujące elementy: utrzymującą się dużą skalę mobilności, silne związki między procesami migracyjnymi a sytuacją na polskim rynku pracy – stało się to wyraźnie widoczne zwłaszcza w końcu lat 90.; silną koncentrację, jeśli chodzi o kraje docelowe – z dominującą pozycją Niemiec i Stanów Zjednoczonych; wyraźne wzorce geograficzne – migracja tego czasu stała się domeną mieszkańców regionów peryferyjnych, zwykle o dużych tradycjach migracyjnych (Podlasie, Opolszczyzna, Podhale); przy tym głównie migracje osób o relatywnie niskim poziomie wykształcenia, często mających problemy na rynku pracy w Polsce i z trudem odnajdujących się w rzeczywistości transformacyjnej (mobilność tego typu bywa określana jako „migracja niepełna”)

Kraje docelowe Kraje do których od lat emigrują Polacy to: Niemcy USA Włochy Wielka Brytania

Rosnąca liczba agencji pracy

Skala migracji zarobkowych po wejściu do UE

Emigracja Polaków przed i po akcesji do UE od I kw.1994 do II kw. 2004, udział migracji do poszczególnych krajów opiera się na danych z lat 2002-2005, szacunki po akcesji dot. okresu II kw. 2004 IV kw.2005

Emigracja zarobkowa

Korzyści i koszty emigracji

Imigracja w UE Zakres regulacji oraz cele polityki imigracyjnej: 1. usunięcie kontroli osób, zarówno obywateli UE, jak i krajów trzecich, na granicach wewnętrznych UE; 2. współpraca w zakresie standardów i metod kontroli osób przekraczających granice zewnętrzne UE; 3. zasady przyznawania wiz; 4. zasady przebywania obywateli nie unijnych na terenie Wspólnoty w okresie do 3 miesięcy; 5. ujednolicenie kryteriów i mechanizmów określających zasady udzielania azylu oraz warunków, jakie musza być spełnione, by uzyskać status uchodźcy; 6. sposoby przeciwdziałania nielegalnej imigracji, włączając w to procedury repatriacji, zasady przyznawania wiz długoterminowych oraz warunki określające możliwości łączenia rodzin; 7. zasady i prawa legalnego przebywania na terytorium państw członkowskich UE.

FRONTEX Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej (FRONTEX) została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2007/2004 z 26.10.2004 r. Agencja działa od 1 maja 2005 r. Siedziba Agencji mieści się w Warszawie.

FRONTEX Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskie: koordynuje współpracę operacyjną między państwami członkowskimi w dziedzinie zarządzania granicami zewnętrznymi wspomaga państwa członkowskie w szkoleniu funkcjonariuszy straży granicznej, w tym w ustanowieniu wspólnych standardów szkoleniowych, przeprowadza analizy ryzyka, śledzi rozwój badań mających znaczenie dla kontroli i ochrony granic zewnętrznych wspomaga państwa członkowskie w sytuacjach wymagających zwiększonej pomocy technicznej i operacyjnej na granicach zewnętrznych udziela państwom członkowskim niezbędnego wsparcia w organizowaniu wspólnych działań dotyczących powrotów

Problemy z emigracją osób wykształconych W swoim nowym raporcie Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, OECD - skupiająca 30 krajów wysokorozwiniętych - podaje, że w większości rozwiniętych krajów świata imigranci są lepiej wykształceni niż lokalni pracownicy. Kraje takie jak Wielka Brytania i Niemcy martwią się najbardziej, że ich najlepsi ludzie uciekają za granicę.

Błękitna karta Parlament Europejski opowiedział się za wdrożeniem systemu Europejskiej Błękitnej Karty dla wykwalifikowanych imigrantów. W ciągu następnych dwóch dekad, w Unii zabraknie dwudziestu milionów wykwalifikowanych pracowników - zwłaszcza w dziedzinie inżynierii i technologii komputerowych. Posłowie chcą ułatwić podjęcie pracy specjalistom z państw trzecich.

Imigranci w Wielkiej Brytanii Według danych brytyjskiego urzędu statystycznego szacuje się, że w 2004 roku 223 000 więcej osób imigrowało do Wielkiej Brytanii niż z niej wyemigrowało Główną przyczyną obserwowanego wzrostu było rozszerzenie Unii Europejskiej w maju 2004 roku. Około 135 000 obywateli UE wyjechało do Wielkiej Brytanii, z czego prawie 80% stanowili mieszkańcy nowoprzyjętych dziesięciu krajów.  

Imigranci w Hiszpanii Największa część imigrantów pochodziła z Ameryki Łacińskiej (35,73 proc.), na drugim miejscu znajdowała się Afryka (23,91 proc.), następnie UE (21,29 proc.), pozostałe kraje europejskie (11,93 proc.), a zaledwie 0,65 proc. pochodziło z Ameryki Północnej i 0.5 proc. z Oceanii.

Asymilacja Turków Problemy z asymilacją w Niemczech Brak chęci do asymilacji ze strony Turków

Turcy w Niemczech

Zamieszki pod Paryżem

Ukraińscy imigranci w Polsce Obywatele Ukrainy stanowią największą i najbardziej istotną dla polskiej gospodarki grupę imigrantów. Oficjalnie w Polsce pracuje ich blisko 100 tysięcy rocznie, a według szacunkowych ocen liczba ta jest jeszcze większa. Badania pokazują, że liczba Ukraińców zatrudnionych na podstawie zezwoleń jest wyjątkowo mała. Dane z 2008 r. mówią o 5400 takich osobach. Oszacowanie skali zjawiska nielegalnego zatrudnienia cudzoziemców w Polsce jest bardzo trudne. Specjaliści wskazują liczby mieszczące się w przedziale między 50 a 300 tysięcy pracowników, a Ukraińcy stanowią tu najbardziej znaczący procent, wnoszący najprawdopodobniej ponad 90%.

POLITYKA AZYLOWA

GENEZA 1974 r.- plan utworzenia unii paszportowej 1986r. Rada Europejska powołuje Grupę Ad hoc. do spraw Migracji Grupa Kierownicza do spraw Imigracji i Azylu 27 stycznia 2003r. Rada Unii przyjmuje dyrektywę w sprawie ustalania norm minimalnych dla osób ubiegających się o azyl.

EURODAC System informatyczny służący do porównania odcisków palców w celu wykrywania wniosków azylowych składanych przez te same osoby w różnych państwach członkowskich. Użytkowany od 15 Stycznia 2003 roku

Uchodźcy Uchodźca- osoba, która musiała opuścić teren na którym mieszkała ze względu na zagrożenie życia, zdrowia bądź wolności. Termin został zdefiniowany przez Konwencje Dotyczącą Statutu Uchodźców z 1951 roku zmieniony Protokołem Nowojorskim z 1967 roku.

KOSOWO 1999r. Masowy napływ ludność z krajów objętych wojną do krajów Unii Europejskiej.

Od marca 1998 roku do kwietnia 1999 roku uciekło lub zostało wypędzonych ok. 850 tys. Albańczyków, 300 tys. Serbów i Cyganów.

Cudzoziemcy nie mogą uzyskać ochrony w postaci statutu uchodźcy ,gdy: Przybywają z bezpiecznego kraju Przybywają z bezpiecznego kraju trzeciego, który zapewnia im dostęp do postępowania o nadanie statutu uchodźcy Statut uchodźcy został im już nadany w innym kraju Podlegają wyłączeniom z mocy Konwencji Genewskiej, czyli: popełnili zbrodnię przeciwko pokojowi lub ludzkości, poważne przestępstwo o charakterze niepolitycznym przed przybyciem do Polski, lub inne akty sprzeczne z zasadami i celami Narodów, a także gdy stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa polskiego.

Zakres przedmiotowy polityki azylowej. Mechanizmy wyznaczania państw do rozpatrywania wniosków azylowych Minimalne normy dotyczące warunków, które powinni spełniać obywatele państwa trzecich, by mogli ubiegać się o status uchodźcy.

„Europejska loteria azylowa” Większość osób składających wnioski pochodziła z Iraku, Rosji, Somalii, Serbii i Afganistanu Najwięcej wniosków złożono we Francji (41 800)następna była Wielka Brytania, Niemcy, Szwecja, Grecja i Holandia.

POLITYKA WIZOWA i GRANICZNA Art. 62 TWE zapewnia: Brak jakichkolwiek kontroli przy przekraczaniu granic wewnętrznych Zapewnienie odpowiednich przepisów Zapewnienie odpowiednich warunków dla obywateli państw trzecich Określenie norm i procedur

VIS i Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców VIS- System Informacji Wizowej Europejski Fundusz Uchodźczy (EFU) powstał na mocy decyzji Rady Europejskiej. Pierwsza edycja Funduszu ustanowiona została na lata 2000-2004 i miała na celu wspieranie państw członkowskich w wysiłkach towarzyszących przyjmowaniu uchodźców i wysiedleńców oraz w ponoszeniu wszelkich konsekwencji ich pobytu.

FORMY WIZ Wiza jednolita Schengen ( C )

Wiza lotniskowa ( A ) Wiza tranzytowa ( B )

OBOWIĄZEK WIZOWY Przepisy prawne dotyczące dotyczące obowiązku wizowego zawierają listy krajów, których obywatele muszą posiadać wizy, jeśli chcą przekroczyć granice zewnętrzne UE

Strefa Schengen

Państwa członkowskie z układu z Schengen 1995r. –Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, Monako 1997r. –Austria, Włochy, Watykan, San Marino 2000r. - Grecja 2001r. – Dania, Finlandia, Szwecja, Islandia 2007r.- Czechy, Litwa, Łotwa, Estonia, Malta, Polska, Słowenia, Słowacja, Węgry. 2008r.- Szwajcaria 2009r- Liechtenstein

Państwa, które chcą przystąpić do Strefy Schengen. Bułgaria, Rumunia i Cypr.

Zawieszenia traktatu z Schengen Portugalia w 2004 r. podczas odbywających się w tym kraju Mistrzostw Europy w piłce nożnej zawiesiła na czas mistrzostw swoje członkostwo w układzie. Od 18 czerwca do 15 lipca 2009 Włochy tymczasowo przywróciły kontrolę graniczną z powodu szczytu państw G8 Na rok 2012 Polska rozważa również zawieszenie układu z Schengen na czas Mistrzostw Europy w piłce nożnej

Przepisy Schengen- co oznaczają dla obywateli państw trzecich? Obywatel państwa trzeciego musi: Mieć ważny dokument podróży oraz Wizę Uzasadnić swój cel podróży Mieć wystarczające środki Utrzymania Nie być „notowana” w systemie SIS na okoliczność zakazu wyjazdu.

SIS ( System Informacji Schengen) Utworzony i działający na podstawie Konwencji Wykonawczej system informacji, składający się z części krajowej i technicznej jednostki wspierającej. System służy do wyszukiwania osób i rzeczy na potrzeby kontroli granicznych, policyjnych i celnych, postępowania azylowego czy wydania prawa pobytu.

Polska –jako kraj z granicą zewnętrzną UE Zaostrzenie kontroli na granicach zewnętrznych UE Umowy o małym ruchu granicznym Umowa z Ukrainą z 28 marca 2008 r. – wejdzie w życie 1 lipca 2009 r., obejmie terytoria po obu stronach granicy zamieszkałe przez 1,5 mln osób Umowa z Białorusią – wynegocjowana w marcu 2009 r., czeka na podpisanie przez przedstawicieli rządów

Struktura instytucjonalna w ramach Tytułu IV TWE SIS i SIS II FORTEX -Kontrola granic zewnętrznych UE - Zarządzanie granicami zewnętrznymi Wspólna polityka wizowa VIS EURODAC Europejski Fundusz Na rzecz Uchodźców Wspólna polityka azylowa Sieć oficerów łącznikowych do spraw imigracji, Bezpieczna sieć internetowa Informowania i koordynacji, AENAS- system pomocy finansowej i technicznej dla państw trzecich. Polityka imigracyjna