Rynek biogazu i CNG jako paliwa w Europie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
Advertisements

Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
Dobre polskie praktyki – biomasa
Walne Zgromadzenie Leaseurope
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Projekt Green Stream Patronat Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Michał Ćwil Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
UE wspiera odnawialne źródła energii
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
Instytut Paliw i Energii Odnawialnej Warszawa, I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Promocja paliw gazowych, w szczególności gazu ziemnego i biogazu, jako paliw transportowych 01/05/2009 – 30/04/2012, 1.
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Ministerstwo Gospodarki
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
W w w. m u e l l e r - u m w e l t t e c h n i k. a t Warszawa,
Czysty transport miejski
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
DOŚWIADCZENIA MPK KRAKÓW W EKSPLOATACJI AUTOBUSÓW ZASILANYCH GAZEM ZIEMNYM Ryszard Wróbel MPK Kraków
KRAJOWY PROGRAM STRATEGII
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
Korzyści finansowe eksploatacji aut CNG
Doświadczenia PKM w Gdyni z eksploatacji autobusów napędzanych CNG
Solbus – polska firma rodzinna
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
EKONOMIA Koszty transportu Cena Diesla w latach
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Gazownicze projekty inwestycyjne w Częstochowie i okolicach
ENERGETYKA ODNAWIALNA NA MORZU - OFFSHORE SZANSĄ DLA POMORZA Gdynia 2013.
Możliwości współpracy z niezależnym sprzedawcą energii.
Miasto publiczne – miasto prywatne
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
ŚWIATOWE GÓRNICTWO WĘGLA KAMIENNEGO. PERSPEKTYWY WĘGLA W EUROPIE
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Rozwój GK Azoty Tarnów w 2011r.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
rozwoju zrównoważonego, a produkcją gazu z biomasy
Zakład Odnawialnych Zasobów Energii
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Status prawny i uregulowania dotyczące biogazu.
Ile możemy zaoszczędzić na CNG? Na podstawie Supertestu Ekonomii 2010 i 2011 Testów redakcyjnych Portalu cng.auto.pl Lublin, 6 września 2011 Sprężony gaz.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. O PZWLP PZWLP powstał w 2005 roku Celem Związku jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i.
Polska Platforma Technologiczna Wodoru i Ogniw Paliwowych
Janusz Starościk – PREZES ZARZĄDU SPIUG
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Panel: Transport komunalny
Rodzaje paliw stosowane w samochodach
Międzynarodowa Konferencja Naukowa 'Strefy Metanu‘ , Poznań
Strategia rozwoju TerminalU LNG w Świnoujściu
Wkład gaz-system w dalszy rozwój rynku – promocja lng i cng
‘Badania optymalizujące funkcjonowanie i rozmieszczenie stacji paliw alternatywnych sieci bazowej TEN-T’ Konferencja ‘Metan dla Transportu’ Projekt PIMOT.
Zapis prezentacji:

Rynek biogazu i CNG jako paliwa w Europie Zakład Odnawialnych Zasobów Energii Rynek biogazu i CNG jako paliwa w Europie Barbara Smerkowska Forum Czystej Energii Poleko 2012

CNG – sprężony gaz ziemny (Compressed Natural Gas) Biogaz – gaz pozyskiwany w procesach fermentacji metanowej Biometan – biogaz uzdatniony do jakości gazu ziemnego, odnawialny substytut gazu ziemnego NGV – pojazdy zasilane gazem ziemnym lub biometanem (Natural Gas Vehicles) LNG – skroplony gaz ziemny (Liquified Natural Gas) 2

Polityka UE KE - Paliwa metanowe jako uzupełnienie rynku, zwłaszcza w okresie przejściowym pomiędzy I i II generacją biopaliw ciekłych KE – CNG i biometan jako rekomendowane paliwa w ruchu miejskim Priorytety związane z gospodarką niskoemisyjną Obowiązkowe cele dotyczące udziału transportowych paliw odnawialnych na poziomie 10% w 2020 r. (Dyrektywy RED i FQD)

Rynek europejski Obecnie w Europie jeździ około 1,4 mln pojazdów NGV co stanowi 0,4% rynku. Szacuje się, że rynek NGV powinien uzyskać udział w rynku europejskim na poziomie: 5% do 2020 9-10% do 2030 16-20% do 2050 uwzględniając wszystkie rodzaje transportu.

NGV w Europie (stan na 12.2011) Kraj Pojazdy NGV Stacje tankowania 1 Włochy 779090 790 2 Niemcy 96215 900 3 Bułgaria 61623 81 4 Szwecja 40029 155 5 Francja 13000 125 6 Szwajcaria 10300 126 7 Austria 5600 223 8 Holandia 4301 56 9 Czechy 3475 33 10 Hiszpania 3219 44 11 Polska 2100 32 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych IANGV

Biometan w Europie 8 państw w Europie uszlachetnia biogaz do jakości gazu ziemnego, najczęściej wtłaczany jest do sieci gazowej. Biometan w niektórych państwach jest wykorzystywany jako paliwo transportowe (np. Szwecja). Źródło: publikacja AEBIOM 2012

CNG - Włochy liderem europejskim 2000 autobusów na gaz w 50 miastach Brak ograniczeń dla parkowania NGV w miastach Sieć gazowa jedną z najlepiej rozwiniętych w Europie Biometan może być włączony w sieć gazową - regulacje prawne w przygotowaniu Nierównomiernie rozwinięta sieć stacji tankowania (gł. północ kraju) Szeroki system zachęt stopniowo wycofywanych Pierwsze instalacje biogazowe: firmy związane z gospodarką odpadami Źródło: FIAT M Ziosi, prezentacja z konferencji GasHighWay Bruksela 2012

Włochy – rozwój rynku 8 Źródło: PGNiG na podstawie danych Federmetano i Eni G&P

CNG w Niemczech i Czechach Źródło: cng.auto.pl CNG w Czechach 34 publiczne stacje, w planach kolejne 20 ok. 3 tys pojazdów NGV zaangażowanie władz Pragi zaangażowanie kluczowych podmiotów na rynku gazowym oraz podmiotów prywatnych CNG w Niemczech 900 stacji tankowania 85 tys. pojazdów NGV - 180 stacji oferuje mieszankę CNG-CBG; 38 stacji oferuje 100% biometan

Czechy Dynamiczny rozwój rynku: zużycie CNG rosło o 30% rocznie w ostatnich dwóch latach Rządowa regulacja według której do 2012, 25% flot publicznych muszą stanowić pojazdy przyjazne środowisku Możliwe parkowanie na wszystkich parkingach podziemnych Czeska Poczta zamawia docelowo około 3000 pojazdów, prowadzony jest przetarg na 400 pojazdów zasilanych CNG Praga – śmieciarki i zamiatarki 10 Źródło; projekt GasHighWay, oraz K. Wieczorek, CNG auto.pl

Czechy - miasto Tabor 11 Pojazd usług komunalnych na CNG Mały autobus Iveco na CNG, Tabor 11 Źródło; K. Wieczorek, CNG auto.pl

Niemcy: CNG+biometan Ponad 7.100 biogazowni, w tym 107 wytwarzających biometan 75% kosztów przyłączenia do sieci pokrywa operator sieci BMU/Biomass Action Plan 2009: zastąpienie biometanem 6% zużycia gazu ziemnego w 2020 r. oraz 10% w 2030 r. Biometan zwolniony z podatków dla paliw do 2015 r., CNG do 2018 r. (plany przedłużenia do 2025r.) Porozumienie BDEW – zawartość biometanu w CNG na stacjach paliwowych:10% w 2010 r. oraz 20% w 2020 r. Mała liczba pojazdów NGV w stosunku do liczby stacji Porozumienie: Initiative Erdgasmobilität –CNG und Biomethan als Kraftstoffe” by wesprzeć rządowe plany uzyskania 4% udziału gazu ziemnego z dodatkiem 20% biometanu do 2020 Fot.: DENA D. Peters, prezentacja z konferencji GasHighWay Bruksela 2012

CNG na wschodzie Rosja 243 stacje tankowania 86 tys. pojazdów NGV 26% roczny wzrost rynku projekty promocyjne typu Blue Corridor - początek programu rządowego Źródło: cng.auto.pl Ukraina 285 stacji tankowania 390 tys. pojazdów NGV Źródło: www.iangv.org Źródło: NGVA Europe za Gazprom

Szwecja – biogaz/biometan z odpadów: komunalnych rolniczych przemysłowych z osadów ściekowych Główny sposób wykorzystania biogazu to produkcja biometanu Szwecja jest liderem w wykorzystaniu biometanu: 13-27% roczny wzrost rynku i 60% udział w rynku NGV w ostatnich trzech latach Prognozowane podwojenie produkcji do 2013 (2,5TWh)

Szwecja 130 publicznych stacji CNG i 64 stacje z biometanem Cele rządowe: sektor transportu wolny od paliw kopalnych do 2030 Połowa zużycia paliwa CNG/CBM to autobusy transportu publicznego (1 autobus = 20-30 LDV) Stopniowe wycofywanie ulg w zakresie podatku węglowego dla gazu ziemnego w trzech etapach od 2011 do 2015 Nowe kierunki rozwoju: LNG/LBG, samochody ciężarowe na LNG Tankowanie autobusów miejskich Kristianstad, Szwecja Tankowanie ciężarówki Volvo LNG, Goteborg, Szwecja, fot: V. Chudnikova

Odpowiednie podejście „Potrafimy zdziałać cuda z twoich odpadków żywnościowych. Przetwarzamy je w biogaz i bionawóz, które są alternatywą dla benzyny i nawozów sztucznych.” (SE) „Czy Twoja flota nadal jeździ na benzynie??”(CH) Fot: V. Chudnikova; reklama: Brno, Szwajcaria

Działania promocyjne „Tankuj paliwo w 100% pochodzenia krajowego i w 100% odnawialne. Przejdź na biogaz” (FI) „Czy samochody mogą jeździć na ogryzkach od jabłek?? – film o odpadach żywnościowych” (SE) 17 Xródła: Gasum Finlandia, Vasyd1 Szwecja

Polska Sieć stacji CNG w Polsce 28 ogólnodostępnych stacji CNG w Polsce 24 stacje GK PGNiG SA 4 stacje niezależne (Inowrocław, Kraków - Siewna, Sosnowiec, Zabrze) 4 stacje PGNiG zlikwidowane w 2012 roku (Bydgoszcz, Gdynia – Hutnicza, Kielce, Olsztyn) Przydomowe kompresory CNG Zakładowe sprężarki (do 10 pojazdów dostawczych) Zainteresowanie operatorów flotowych Coraz więcej pojazdów NGV na rynku CNG jest zwolnione z akcyzy do 10.2013 Zakaz samodzielnego tankowania CNG Brak systemu wsparcia dla biogazu transportowego poza zerową stawką podatku akcyzowego

Polska Grupy pojazdów o największym potencjale: Komunikacja miejska Pojazdy usług komunalnych Pojazdy dystrybucji lokalnej Ponad 310 autobusów komunikacji miejskiej w technologii NGV w 20 miastach Polski, rozbudowa istniejących flot MPO Warszawa – przetarg na 27 pojazdów bezpylnych zasilanych CNG Proponowany schemat: zakup pojazdów NGV, stosowanie CNG w początkowym okresie, potem przejście na biometan fot. K. Wieczorek, portal CNGauto.pl

Oszczędności w eksploatacji dzięki CNG Mały samochód dostawczy VW Caddy EcoFuel Duży samochód dostawczy Mercedes Sprinter NGT Koszt przejechania 100 kilometrów Jak daleko zajedziemy za 100 złotych Źródło: K. Wieczorek CNGauto 20

PolEko 2012 – Miasteczko Ekologiczne Pawilon nr 4, ‘Miasteczko Ekologiczne’ Przedstawienie wykorzystania CNG w motoryzacji: stanowisko CNG > Stowarzyszenie NGV Polska < Dostawcze pojazdy CNG - Fiat Ducato Natural Power - Mercedes Sprinter NGT Tankowanie przyzakładowe - kompresory CNG od BRC FuelMaker Pojazdy usług komunalnych CNG marki Iveco - Iveco Daily Natural Power (hakowiec) - Iveco Eurocargo CNG (hakowiec) Iveco Stralis CNG (hakowiec) W prezentacji wykorzystano materiały pochodzące z Portalu cng.auto.pl

GasHighWay – Route to Green Transportation Publikacja konsorcjum projektu GasHighWay Tłumaczenie na język polski w przygotowaniu

Dziękuję za uwagę Barbara Smerkowska b.smerkowska@pimot.org.pl +48 22 7777 215