Poza polskimi matematykami przedstawiciele ośrodka lwowskiego zapraszali do siebie również matematyków (i nie tylko matematyków) z zagranicy. Spotkania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Advertisements

Twórcza gmina – warsztaty muzyczne i fotograficzne w Żuławskim Ośrodku Kultury i Sportu w Cedrach Wielkich r. Projekt realizowany w ramach Osi 4 Leader.
Narodziłem się... Na rozstaju dróg... Sam....
Internetowa baza polskich zabytków
Biblioteka "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał.
ALGORYTM Co to jest algorytm?
Zebranie jako forma wymiany informacji
Organizacja spotkań i przyjmowanie delegacji
Temat: Organizacja Spotkań i Przyjmowanie Delegacji
Fermat docenił znaczenie wprowadzenia do matematyki przez matematyka francuskiego F. Viete'a oznaczeń literowych i zastosował je w geometrii. W rezultacie,
PracaO teorii miary w ogólnej teorii mnogości" była ona tematycznie związana z badaniami prowadzonymi przez Banacha i Kuratowskiego w teorii miary. Wyniki.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Ćwiczenia 01 Potrafimy odróżnić nazwę komputera od nazwy witryny w sieci Web. Poznajemy usługi internetowe: INCONFIG, WINIPCFG, PING – niestety nie udaje.
Liczby całkowite.
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
CO TO JEST ALGORYTM!.
ZNANI WIELCY MATEMATYCY POLSCY
BADANIA STATYSTYCZNE opracował: Bąk Damian.
A B C POLSKIEJ PREZYDENCJI 2011.
PRAKTYCZNY PRZEWODNIK Czym jest przegląd portfolio? to jedno z wydarzeń towarzyszących IV Międzynarodowemu Festiwalowi Designu – Łódź Design Przegląd.
Polski geniusz matematyczny
Wybitni Polscy Matematycy
Algorytmy.
Instrukcja logowania do Platformy E-Learningowej WSFiZ Instrukcja dla nauczycieli.
MATEMATYKA Prow. Dorota Derdziak KL. III tech.
Sprawozdanie z przeprowadzenia debaty w ramach projektu Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości Wzbogacenie oferty edukacyjnej Publicznego Gimnazjum.
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
Teresa Lewandowska nauczyciel jęz. angielskiego. Ogólne informacje 1. Termin wprowadzenia i czas trwania programu – Program wprowadzony.
BEZPIECZNI W KOMPUTEROWYM ŚWIECIE
Wycieczka odbyła się w dniach 8 – 11 maja 2012 roku. W wycieczce w sumie wzięło udział 51 osób. Trwała ona 4 dni, cena tej podróży to 560 zł + 22 euro.
„ Sejm dzieci i młodzieży ”
Pierwszy turniej Snokerowy radia Avangarda Prowadzący admin: armiaczerwon.
Defragmentacja dysku Jednym z kluczowych czynników wydajności operacji wejścia/wyjścia jest poziom fragmentacji plików. Fragmentacja oznacza zapisywanie.
Prezentują:.
Cześć! Nazywam się Kalesanty Gwizduła i jestem uczniem pierwszej klasy LO. Opowiem Wam, jak się dostałem do mojej szkoły za pomocą Systemu NABÓR Optivum.
INSTRUKCJA DO GRY 1. Gra przeznaczona jest dla maksymalnie trzech graczy. 2. Celem gry jest dotarcie do ostatniego pola, oznaczonego napisem „META”, szybciej.
Adres bibliograficzny czyli paszport książki. Adres bibliograficzny – to uporządkowany zapis pozwalający precyzyjnie określić pozycję wydawniczą itp.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
Sławni polscy matematycy
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
Fraktale Historia Fraktali
Wykonał: Jakub Pasieczny ZS nr.6 w Zamościu Pod kierunkiem nauczyciela: mgr Wiesławy Klimczuk.
KOMPUTER PRZYJACIEL CZY WRÓG ??.
Bezpieczna praca z komputerem
TARGI 2.0 KODEKS 2.0. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie !
Akcja ma na celu kreowanie marki wśród młodych ludzi oraz zwiększenie jej konkurencyjności na rynku.
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SKĄD POMYSŁ NA RAJD? PO CO?  Dobre wspomnienia po Rajdach Komend organizowanych przez GK przed laty.  Chęć zrobienia czegoś dla siebie i ze sobą w gronie.
„Bądź bezpieczny w sieci’’ W dwugodzinnych zajęciach wzięli udział uczniowie klas III. Celem zajęć i działań było poznanie przez uczniów zasad bezpiecznego.
Ginące zawody Szamotuły 2013.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Zebranie jako forma wymiany informacji. Zebrania: są ważnym elementem komunikowania się w jednostkach organizacyjnych. W trakcie, których przekazywane.
www to zajęcia prowadzone przez wykładowców akademickich Uniwersytetu Śląskiego, Politechniki Śląskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego Kursy akademickie.
 Moje ferie zaczęły się imprezą.  Byłam u mojego wujka na 18-nastce impreza zakończyła się o 2:00 w nocy.  Później przyjechałam do mieszkania babci.
W świecie bezpiecznego internetu
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
O prezentacjach cel, zawartość, zadania
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
PASCH-Jugendkurs lato 2016
Mikołaj Kopernik Wielki matematyk
„Wielka wyprawa Molly”
…czyli nie taki diabeł straszny
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Zapis prezentacji:

Poza polskimi matematykami przedstawiciele ośrodka lwowskiego zapraszali do siebie również matematyków (i nie tylko matematyków) z zagranicy. Spotkania z zaproszonymi gośćmi w części - nazwijmy ją - oficjalnej odbywały się w murach uczelnianych. Część nieoficjalna, najbardziej przez wszystkich lubiana, odbywała się w luźnej atmosferze, zwykle w Kawiarni Szkockiej. Oprócz tego miejsca posiedzenia szacownego grona matematyków odbywały się również w kawiarni Roma, która jednak znacznie rzadziej była wykorzystywana do prowadzenia obrad. Przy piwie czy winie rozmowy przebiegały dość intensywnie i owocnie: padały nowe pomysły, zadania, twierdzenia. Po kilku godzinach, bo zwykle tyle trwały posiedzenia, goście opuszczali lokal i udawali się do domów, zapominając o części własnych pomysłów i spostrzeżeń. Wielu z nich nie udało się później odtworzyć. Widząc marnotrawstwo niezłych owoców zbiorowej pracy twórczej, jeden ze stałych uczestników długodystansowych debat wpadł na pomysł, aby kupić zeszyt i zapisywać wszystkie ciekawsze zadania, tak aby można było do nich później wrócić i zapisać ewentualne rozwiązania. Wg wspomnień S. Ulama autorem tego pomysłu był Stefan Banach, który zakupił duży zeszyt i najprawdopodobniej od 1935 roku umieszczał w nim każde ciekawsze zadanie lub problem powstałe w Kawiarni Szkockiej. Warto zaznaczyć, że nie wszystkie propozycje wysuwane w czasie długich posiedzeń kawiarnianych (rekordowe posiedzenie trwało 17 godzin bez przerwy!!!) znajdowały swoje miejsce w księdze. Ogólnie przyjęta "etykieta" grona dyskutantów stanowiła, że zadanie, zanim zostanie utrwalone na papierze, musi wzbudzić zainteresowanie wszystkich uczestników spotkania i uzyskać przez aklamację - używając dzisiejszej terminologii - "certyfikat jakości", czyli być nietrywialnym zadaniem, którego nie można bardzo szybko rozwiązać. Za rozwiązanie zadania jego autor czasem ustanawiał nagrodę w postaci butelki wina, kilku piw, obiadu itp. Przyglądając się bliżej nazwiskom autorów zadań odnotowanych w Księdze Szkockiej, można - oprócz Banacha, Ulama, Mazura, Borsuka, Steinhausa, Auerbacha, Sierpińskiego oraz Kuratowskiego - znaleźć nazwiska takich postaci jak John von Nueman (współtwórca teorii gier i pierwszego komputera), Kac, Lusternik, Bogolubow. Moją uwagę zwróciło szczególnie to ostatnie nazwisko. Kibice szachowi z pewnością mają jednoznaczne skojarzenia, bowiem Jefim Bogolubow był w tamtym okresie jednym z czołowych szachistów świata, grając nawet o tytuł mistrzowski. Czy Bogolubow z Księgi Szkockiej jest tym znakomitym szachistą? Jest to dość prawdopodobne, ale wymaga sprawdzenia. Wiadomo, że w tamtym okresie sławny Jefim Bogolubow mieszkał w Generalnej Guberni, więc nie jest wykluczone, że mógł w jakiś sposób zetknąć się z Księgą Szkocką. Dla przykładu podam, że świetny szachista, kilkakrotny mistrz świata, Emanuel Lasker również położył pewne zasługi dla rozwoju matematyki, dowodząc co najmniej jednego (o tym mi wiadomo) twierdzenia z algebry. Biorąc to pod uwagę, mogę nieśmiało przypuszczać, że Bogolubow z Księgi Szkockiej był sławnym mistrzem szachowym. Należy jednak pamiętać, że jest to przypuszczenie, które należy zweryfikować i podejść do niego z daleko posuniętą ostrożnością. Problem przechowywania księgi został rozwiązany z pomocą pracowników kawiarni, zapewne z uwagi na częste, prawie codzienne wizyty matematyków (dziś można by powiedzieć, że usługa przechowywania księgi była świadczona gratis lub w ramach promocji). Rytuał przewidywał, że po zgromadzeniu się dyskutantów kelner przynosił księgę, w której dokonywano notatek. Po zakończeniu "pracy" wszyscy rozchodzili się, a kelner zanosił uzupełnioną kolejnymi problemami księgę w bezpieczne miejsce w kawiarni, gdzie czekała na kolejne posiedzenie i nowe notatki. wsteczzdjęcia