Model procesu decyzyjnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
Advertisements

Jak radzić sobie ze stresem w pracy „How To Deal With Stress At Work”
The Present Continuous
Struktura problemu decyzyjnego
Badania operacyjne. Wykład 1
Logiki (nie)klasyczne
Komunikacja w organizacji
Osiem sypmtomów grupowego myślenia.
DOES ECONOMICS HAVE AN EFFECT? Czy ekonomia ma sens??? Bruno S. Frey University of Zurich.
Easter 2011 Easter 2011.
-Witam nazywam się Weronika Zgorzelska oraz Oliwia Kołakowska. -Witam serdecznie 1.Od kiedy pan gra w FC Barcelonie… -W FC Barcelonie gram od 13 roku.
Akcja eTwinning w Szkole Podstawowej nr 5 w Rybniku jako przykład wykorzystania Multimedialnego Centrum Informacji mgr Ewa Łopatka.
Zestawienie wyników badań Researches summary. 1. Czy Twoi rodzice uprawiają jakieś sporty lub w inny aktywny sposób spędzają wolny czas poświęcając im.
Autor:Ada Turek klasa 6a SP 6 w Sosnowcu
Present Simple vs. Present Continuous
I ETAP realizowany na przełomie marca i kwietnia Korzenie cywilizacji Wyprawa w górę Nilu Odkrywanie przeszłości-Dlaczego Mumia nie wstaje Warsztaty ceramiczne.
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
Present simple vs Present continuous
European teens speak through the art. Europejscy nastolatkowie wypowiadają się poprzez sztukę.
Słowa wyrażające czynności/action or doing words
Deutsche Bank PBC Finansowanie eksportu w Deutsche Bank PBC
Surowosc obyczajow w Arabii Saudyjskiej Cruelty in Saudi Arabia.
The Present Simple Tense
Music: Nightengale Serenade
POLISH FOR BEGINNERS.
Katarzyna Zielińska Kinga Bujak Kl. IV TI. Nazywam się Katarzyna a to jest moja koleżanka Kinga. Uczęszczamy razem do Zespołu Szkół Elektoniczno-Telekomunikacyjnych.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
How to make an application on Step by Step Instructions
Podejmij krok TERAZ rzucić palenie Take steps NOW to stop smoking
 Primary School no 17  John Paul II, Chorzow, Poland  Made by Monika Winkler`s Project Group.
Rights of the child. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu  Piąty poziom.
Okres warunkowy typu 0,I,2 Okresy warunkowe występują w takich zdaniach, które mówią, co by się stało, gdyby, jeżeli. Np. Gdybym był bogaty, to bym kupił.
Wstęp do Fizyki Środowiska - Podstawy mechaniki płynów Problems 1 Lecture 1 1)In a vertical capillary filled with water air bubbles are rising Sketch the.
CROSSWORD: SLANG. Konkurs polega na rozwiązaniu krzyżówki. CROSSWORD: SLANG Wypełnione karty odpowiedzi prosimy składać w bibliotece CJK, lub przesyłać.
River Vistula!.
‘Wish’ życzenia, żal.
A, an, the, - Kochamy przedimiki.
A, an, the, - .
Zwrot going to – określa nasze plany na przyszłość lub przewidywania:
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Życie we dwoje,
Did you know?. 1 in 8 people living in Britain live in London, 12 million people live in London - this is a major European city London is the world largest.
Artur Ochojski Katedra Badań Strategicznych i Regionalnych Wydział Ekonomii Dzień internacjonalizacji Katowice 18/06/2015 Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Gustaw Morcinek was born in a very poor family. Gustaw Morcinek urodził się w bardzo biednej rodzinie.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
You are about to see a few sentences in Polish. Try to translate them into English, but keep in mind they are: The First Conditonal The Second Conditional.
Hallo again! Your task is to translate the following sentences paying close attention to : Verb + ing To + infinitive Infinitive.
1 O podejmowaniu decyzji klinicznych czyli zasady medycyny oparta na pewnych faktach (Evidence-based medicine, EBM) Zbigniew Gaciong.
JOB SEARCH IS A JOB Career planning is building bridges from one’s current job/career.
15. POLISH INSOLVENCY PROCEEDINGS AND THE EIR DR MAREK PORZYCKI European Insolvency Regulation.
Joanna Tyrowicz Skąd się bierze firma? Ekonomia instytucjonalna.
Marcin Gliński Instytut Języków Romańskich i Translatoryki UŚ Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach NOCNE POWTÓRKI MATURALNE 2016.
Zagrożenia i szanse gospodarki polskiej Spojrzenie długookresowe Dr hab. Prof. UW Grzegorz Jędrzejczak 2016L w I 1.
C PRZEWODNIK PO NAJCIEKAWSZYCH MIEJSCACH WROCŁAWIA - GUIDE TO THE MOST INTERESTING PLACES OF WROCLAW Cześć jestem Krzysztof. Dziś będę pokazywał Ci Najciekawsze.
Jak pomóc dziecku pozbyć się Część 2. odpowiada dr Grzegorz Spiewak PO ANGIELSKU: Z AKCENTEM CZY BEZ …?
Opracowanie: Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Gustaw Morcinek was born in a very poor family.
Music: Nightengale Serenade
Music: Nightengale Serenade
Najlepszy czas na działanie jest TERAZ!
introduction to tenses in English
Przetestuj Usability Mateusz Kaczmarek
11. Work Praca.
To fall for someone Zakochacć się
Decydowanie i techniki decyzyjne w administracji
Czasy: Present Simple vs present continuous
Przygoda lekarzy z komputerem czyli Elektroniczna Dokumentacja Medyczna
A prototype of distributed modelling environment
Running Dictation Activity to Engage Students in Reading, Writing, Listening, and Speaking.
System rzymski Roman system
Music: Nightengale Serenade
Zapis prezentacji:

Model procesu decyzyjnego dr hab. Jerzy Supernat Instytut Nauk Administracyjnych Uniwersytet Wrocławski

Model procesu decyzyjnego Przedmiotem wykładu jest model (struktura) pro-cesu podejmowania decyzji autorstwa Petera F. Druckera (1909-2005), przedstawiony w jego słynnej pracy z 1954 r. The Practice of Manage-ment. dr hab. Jerzy Supernat

Peter F. Drucker (1909-2005)

Model procesu decyzyjnego Wybrane myśli P.F. Druckera: Making good decisions is a crucial skill at every level. Decision making is the specific executive task. Most discussions of decision making assume that only senior executives make decisions or that only senior executives' decisions matter. This is a dangerous mistake. Whenever you see a successful business, someone once made a courageous decision. Plans are only good intentions unless they immediately degenerate into hard work. dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Whatever a manager does he does through making decisions. Those decisions may be made as a matter of routine. Indeed, he may not even realize that he is making them. Or they may affect the future existence of the enterprise and require years of systematic analysis. But mana-gement is always a decision-making process. dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Struktura procesu podejmowania decyzji / progres-sive stages of decision-making process Określenie problemu /defining the problem Analiza problemu /analysing the problem Wypracowanie możliwych rozwiązań / developing alter-native solutions Wybór najlepszego rozwiązania /deciding upon the best solution Przekształcenie wybranego rozwiązania w skuteczne działanie /converting the decision into effective action dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Etap 1: Określenie problemu ustalenie i zdefiniowanie rzeczywistego proble-mu sformułowanie celów rozwiązania i reguł ogra-niczających poszukiwanie możliwych rozwią-zań dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Quod tibi fieri non vis, alteri ne feceris (nie czyń drugie-mu, co tobie niemiło). Ewangelia według św. Mateusza 7, 12: A więc wszystko, cobyście chcieli, aby wam ludzie czynili, to i wy im czyńcie. George Bernard Shaw (1856-1950): Nie czyń bliźniemu tego, co chciałbyś, aby on uczynił to-bie. Możliwe, że macie zupełnie różne gusty. dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Autor koncepcji organizacji uczącej się Peter M. Senge (ur. 1947) podkreśla, że do trwałej eliminacji problemów do-chodzi się dzięki rozwiązaniom oddzia-łującym na ich przyczyny (fundamen-tal solutions) i przestrzega przed roz-wiązaniami opartymi na symptomach (symptomatic solutions), które w naj-lepszym przypadku mogą prowadzić je-dynie do chwilowej poprawy. dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Dążenie do rozwiązań oddziałujących na przyczyny problemów, a nie na ich symptomy stanowi składnik myślenia systemo-wego, na które w ujęciu P.M. Senge’go składają się jeszcze na-stępujące umiejętności: dostrzeganie związków (powiązań), a nie rzeczy; procesów, a nie statycznych obrazów wychodzenie poza oskarżenia odróżnianie złożoności szczegółowej (detailed complexity) od złożoności dynamicznej (dynamic complexity). Złożoność szcze-gółowa istnieje wtedy, kiedy występuje wiele zmiennych. Nato-miast ze złożonością dynamiczną mamy do czynienia wtedy, kiedy przyczyna i skutek są odległe w czasie i przestrzeni oraz kiedy zależności między nimi są niejednoznaczne koncentrowanie się na obszarach pozwalających usprawnić organizację dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Etap 2: Analiza problemu kwalifikacja problemu zebranie informacji dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Gromadzenie (i analiza) informacji w organizacji jest utrudnione po-nieważ organizacje zdają się istnieć po to, aby ukrywać i zniekształ-cać informacje. Pogląd taki jest przesadzony, ale wcale nie bezpod-stawny. Aaron Bernard Wildavsky (1930-1993): Organizacje istnieją po to, aby kontrolować przepływ informacji. Niektóre informacje są zatrzymywane na wejściu, a niektóre na wyjściu. Sama struktura organizacji: komórki, szczeble, hierarchia jest zaprojektowana po to, by redukować informacje w takim stopniu, żeby dało się je kontrolować i nimi manipulować. (…) na każdym poziomie następuje nie tylko uogólnianie informacji, ale także absorpcja niepewności. W istocie nie rzeczy jako takie, ale zredukowane streszczenia danych są przesyłane w górę, aż w osta-teczności docierają do kierownika w postaci wielokrotnie przetworzo-nych wniosków. Z tego wynika, że bez względu na to jak kierownik postąpi, nie uniknie błędu: jeśli będzie starał się dotrzeć do pierwotnych źródeł informacji, te z łatwością go przytłoczą; jeśli zaś będzie opierał się na tych informacjach, które do niego docierają, z łatwością zostanie wprowadzony w błąd. dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Etap 3: Wypracowanie możliwych rozwiązań Jedno możliwe rozwiązanie powinno być rozważo-ne zawsze: niepodejmowanie żadnego działania (taking no action at all). Some problems are so complex that you have to be highly intelligent and well-informed just to be undecided about them. Laurence J. Peter dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Twórca burzy mózgów Alex F. Osborne (1888-1966): It is easier to tone down a wild idea than to think up a new one. dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Twórca synektyki William J. J. Gordon: Proces twórczy można w konkretny sposób opi-sać, a poprawny opis powinien nadawać się do nauczania metodologii pozwalającej zwiększyć sprawność twórczą jednostek i grup. dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Etap 4: Wybór najlepszego rozwiązania Wyboru najlepszego rozwiązania można dokonać na podstawie czterech następujących kryteriów: ryzyko ekonomia wysiłku czas ograniczoność zasobów dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Etap 5: Przekształcenie wybranego rozwią-zania w skuteczne działanie Z rzeczywistą decyzją mamy do czynienia dopiero wówczas, gdy wybrane rozwiązanie zamienia się w skuteczne działanie. Zagadnienie to jest szcze-gólnie istotne w przypadku decyzji kierowni-czych, a więc zorientowanych na działanie innych ludzi. dr hab. Jerzy Supernat

Model procesu decyzyjnego Podejmowanie decyzji a rozwiązywanie problemów: Rozwiązywanie problemów sensu largo Rozwiązywanie problemów sensu stricto Etap 1 Etap 2 Etap 3 Etap 4 Etap 5 Decydowanie sensu stricto Decydowanie sensu largo Decydowanie sensu largissimo dr hab. Jerzy Supernat

Robert Harold Schuller Myśli końcowe Never bring the problem solving stage into the decision making stage. Otherwise, you surrender yourself to the problem rather than the solution. Robert Harold Schuller When I'm working on a problem, I never think about beauty. I think only how to solve the problem. But when I have finished, if the solution is not beautiful, I know it is wrong. Richard Buckminster Fuller dr hab. Jerzy Supernat