Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Finanse Publiczne Temat pracy: Porównanie strategii ograniczania deficytu i zadłużenia publicznego w kolejnych rządach pod wybranymi kryteriami, proszę.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Makroekonomia I Ćwiczenia
Polityka budżetowa Materiał opracowany w oparciu o bibliografię austriackiej szkoły ekonomicznej © Joanna Jonczek.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI. WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI.
Czy polski sektor finansów publicznych jest w kryzysie? Mirosław Gronick i Warszawa 2 marca 2009 r.
Polska osiągnęła drugi najwyższy poziom inwestycji publicznych w całej UE
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Sytuacja makroekonomiczna gospodarki polskiej Styczeń
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Sytuacja makroekonomiczna gospodarki polskiej IX 2011 Wrzesień
INDEKS BIZNESU PKPP LEWIATAN Maj INDEKS BIZNESU PKPP Maj 2005.
INDEKS BIZNESU PKPP LEWIATAN Sierpień INDEKS BIZNESU PKPP LEWIATAN Sierpień 2006.
Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.
INDEKS BIZNESU PKPP Grudzień INDEKS BIZNESU PKPP Grudzień
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Budżet państwa.
Raport o stanie polskiej gospodarki
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
Warszawa 17 grudnia 2009 r. PROJEKT BUDŻETU NA 2010 ROK SESJA RADY MIASTA WYSTĄPIENIE PANI HANNY GRONKIEWICZ-WALTZ PREZYDENT MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Finanse publiczne w świetle statystyk
Rola państwa w gospodarce
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Pojęcie, rodzaje i pomiar inflacji
Debata „20-lecie rynku finansowo-kapitałowego w Polsce”
Raport makroekonomiczny o Polsce.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Model krzyża Keynsowskiego.
LEKCJA 3 MĄDRE ZARZĄDZANIE WŁASNYM BUDŻETEM. BUDŻET Zestawienie wpływów i wydatków pieniężnych pojedynczej osoby, grupy, rodziny dotyczące pewnego okresu.
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. na podstawie danych Wojewódzkich Urzędów Statystycznych Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy.
Osoby starsze na rynku pracy
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
DŁUG PUBLICZNY – BARIERA ROZWOJU?
Makroekonomiczne aspekty znaczenia sektora farmaceutycznego dla polskiej gospodarki Dr hab. Michał Przybyliński, prof. UŁ Dr Agnieszka Pugacewicz.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Prawo finansowe MSFRiU II r. r.a. 2015/2016 grupy C 8, C 1, C 2 dzień zajęć – wtorek 6.10, 13.10, 20.10, 27.10, 3.11, 10.11, 17.11,
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
POLSKA W STREFIE EURO – SZANSE I ZAGROŻENIA prof. nadzw. dr hab. Sławomir I. Bukowski Katedra Biznesu i Finansów Międzynarodowych Wydział Ekonomiczny.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Jerzy Hausner Gospodarka, rozwój, państwo. Na początek: trochę optymizmu.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Posiedzenie Rady Dialogu Społecznego
mgr Małgorzata J. Januszewska
PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ NA LATA
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
mgr Małgorzata J. Januszewska
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Zapis prezentacji:

Budżet 2007 – krok wstecz

Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu budżetowego Realistyczne założenia makroekonomiczne (wzrost, inflacja) Zbyt optymistyczne założenia dynamiki dochodów

Budżet państwa 2007 Wysoka dynamika wydatków (8,5%) Przekracza dynamikę dochodów (8,0%) Drenaż zysków przedsiębiorstw państwowych Wysokie potrzeby pożyczkowe netto

Zachłanne państwo – wyższe obciążenia podatkowe

Nadmierny optymizm podatkowy

Wydatki Większy interwencjonizm państwa; rośnie udział wydatków budżetu w PKB do 22% Rosną wydatki socjalne (o 4,2%) zamiast maleć w okresie wysokiej dynamiki wzrostu gospodarczego Nie ma przesunięcia prorozwojowego w strukturze wydatków (udział inwestycji 5,2%) Spadek wydatków majątkowych na infrastrukturę drogową i kolejową o połowę do 1,3 mld zł Realny spadek nakładów na oświatę i naukę (w kapitał ludzki)

Żegnaj euro Iluzoryczna kotwica budżetowa 30 mld zł Deficyt budżetu państwa do PKB obniży się 0,1% PKB Przy tym tempie deficyt całego sektora finansów publicznych (dodać koszty reformy emerytalnej i samorządów) spadłby poniżej 3% PKB (kryterium z Maastricht) dopiero po kilkunastu latach Pojawia się ryzyko utraty funduszy strukturalnych, bo Polska nie wypełnia zobowiązań z programu Konwergencji

Narasta dług publiczny Okres wysokiej koniunktury powinien być spożytkowany na redukcję relacji tego długu do PKB, tymczasem: Dług może przekroczyć 50% w 2006 r. Wobec wysokich potrzeb pożyczkowych (4% PKB) relacja ta wzrośnie w 2007 r. Coraz wyższe ryzyko przekroczenia II progu ostrożnościowego 55% PKB

Przedsiębiorcy są niezadowoleni Wzrastają obciążenia podatkowe (o 0,5% PKB = 5 mld zł) wzrost akcyzy w tym na paliwa (łącznie 2,5 mld zł) ograniczenie przyspieszonej amortyzacji (0,6 mld zł) Nie będzie obniżenia pozapłacowych kosztów pracy Maleją realne nakłady z budżetu na budowę dróg, naukę i edukację

Dziękuję za uwagę