Filozoficzno-Teologiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Wprowadzenie w problematykę związaną z twierdzeniem Gödla
Religia.
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
RENESANS Burckard stwierdził słusznie, że:
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
AUTOMATYCZNE DOWODZENIE TWIERDZEŃ.
TEORIA PUBLICZNEGO WYBORU
STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną – B. Czarny Przygotowała Ewa Hołownia.
Struktura wyjaśniania naukowego
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines Na podstawie artykułu Nancy Cartwright opracowała Inga Dębczyńska.
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Granice poznania. Granice poznania.
Wolność Wolność.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
SPÓR O UNIWERSALIA Podstawowe stanowiska i główni przedstawiciele.
I. Informacje podstawowe
Paradoksy logiczne i inne 4 marca 2010.
„Człowiek jest otwarty na Boga”
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Epistemologia jako dyscyplina filozoficzna
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
FilozofiA.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Apologetyka Dr Sławomir Witkowski.
Wykład I: Pytania o logikę
ZDANIE.
KNW K Konwencjonalne oraz N Niekonwencjonalne metody W Wnioskowania.
Funktory zdaniotwórcze ekstensjonalneintensjonalne.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Wykład I: Pytania o logikę
Analityczność i aprioryczność
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Rekonstrukcja argumentu
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 1
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
KARTEZJUSZ i PASCAL
Dary Ducha Świętego.
Epistemologia jako subdyscyplina
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 5
Zapis prezentacji:

Filozoficzno-Teologiczne 2014/2015 FILOZOFIA NOWOŻYTNA Miłowit Kuniński Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów

Gottfried Wilhelm Leibniz 1646-1716

Główne dzieła: De arte combinatoria, 1666 Wyznanie wiary filozofa Rozprawa metafizyczna, 1686 Teodycea. O dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzenia, 1710 Zasady natury i łaski, 1714 Monadologia, 1714 Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, 1765

Metafizyka i logika Characteristica universalis: uniwersalny symboliczny (sformalizowany) język filozofii i nauki, które mają przybrać postać teorii zaksjomatyzowanej o strukturze dedukcyjnej. Terminy pierwotne  pochodne pojęcia i twierdzenia – ars combinatoria

Zasada racji dostatecznej głosi, że wszelkie prawdy wynikają logicznie z przesłanek, będących dla nich racjami logicznymi. Człowiek nie jest zdolny do ich sformułowania, jeśli wymaga to przejścia nieskończonej liczby kroków w logicznym (redukcyjnym) rozumowaniu. Zasada sprzeczności: (pp), nieprawda, że nic nie jest i jest zarazem, rzecz nie może mieć w sobie dwóch wykluczających się własności.

Prawdy rozumowe i prawdy faktyczne (empiryczne) Prawdy rozumowe są konieczne, a ich przeciwieństwo jest niemożliwe: ich zaprzeczenie prowadzi do sprzeczności. Prawdy faktyczne są przypadkowe i ich przeciwieństwo jest możliwe: ich zaprzeczenie NIE prowadzi do sprzeczności.

Monady i agregaty Monady to byty proste (niematerialne) Monady i agregaty Monady to byty proste (niematerialne). Monady preegzystują i są stwarzane lub niszczone (prz Stwórcę) Agregaty to złożenia monad. Agregaty istnieją i ulegają rozpadowi. Monady nie oddziałują na siebie („nie mają okien”), ale pozostają ze sobą w relacjach, które tworzą tzw. harmonię przedustawną (zbiór relacji nałożony przez Boga na zbiór monad).

Koncepcja światów możliwych – teodycea Leibnizowska Istniejący (wszech)świat jest najlepszym z możliwych światów, lecz nie jest doskonały. Zawiera w sobie zło metafizyczne (niedoskonałość), fizyczne (cierpienie) i moralne (grzech).

Bóg stwarzając świat wybrał go spośród wielości możliwych światów, które były wewnętrznie niesprzeczne. Według Leibniza Bóg, wybierając i stwarzając świat, który znamy, kierował się jako nieskończony rozum pewnymi zasadami:

Zasada racji dostatecznej Zasada nieodzowności racji dostatecznej Zasada sprzeczności Zasada racji dostatecznej Zasada nieodzowności racji dostatecznej Zasada powszechnego związku Zasada tożsamości: tożsamość nieodróżnialnych Zasada istnienia Zasada prostoty Zasada ekonomii Zasada doskonałości (Na podstawie J. Perzanowski, Teozofia Leibniza [w:] Gottfried W. Leibniz, Pisma z teologii mistycznej, Kraków1994)

Zasada sprzeczności: (pp); nic nie jest i jest zarazem; rzecz nie może mieć w sobie dwóch wykluczających się własności/jakości. Zasada racji dostatecznej: „/…/ nie ma prawdziwej wypowiedzi, której uzasadnienia nie moglibyśmy dostrzec, posiadając wiedzę konieczną dla jej doskonałego zrozumienia. Jedna [zasada tożsamości] i druga zasada musi odnosić się do rzeczy nie tylko koniecznych, lecz także do przygodnych prawd i jest nawet konieczne, aby to, co nie posiada racji dostatecznej nie istniało. (Leibniz, Teodycea…, s.527)”

Zasada nieodzowności racji dostatecznej: rzeczywistość faktu lub prawdziwość wypowiedzi oparta jest na racji dostatecznej (racje te najczęściej nie są nam znane); każde zdanie prawdziwe jest analityczne. Zasada nieodzowności racji dostatecznej: „/…/ musi być racja dostateczna, dla jakiej rzeczy są takie, aniżeli inne /…/.” (Leibniz, Polemika z Clarke’iem, Pismo drugie, [w:] Leibniz, Wyznanie wiary filozofa …, s. 326)

Zasada powszechnego związku: w uniwersum wszystko jest ze sobą powiązane. Zasada tożsamości (identyczności): pozytywna: xx negatywna: x  x tożsamość nieodróżnialnych; obiekty jakościowo nieodróżnialne są identyczne.

Zasada istnienia: musi być racja dostateczna tego, że rzeczy są takie, a nie inne. Zasada prostoty: z możliwych rozwiązań Bóg wybiera najprostsze.

Bóg wybiera to, co najdoskonalsze (najbardziej rzeczywiste). Zasada ekonomii: istnieje to, co spośród największych rezultatów uzyskano najmniejszym nakładem środków. Zasada doskonałości: z dwóch możliwości realizuje się ta, którą cechuje największa rozmaitość i najwyższy ład; Bóg wybiera to, co najdoskonalsze (najbardziej rzeczywiste). (Na podstawie: J. Perzanowski, Teozofia Leibniza [w:] Gottfried W. Leibniz, Pisma z teologii mistycznej, Kraków1994)