RETORYKA W EKONOMII, SZKOŁY MYŚLENIA W EKONOMII prezentacja na podst. pracy A. Wojtyny pt. „Ewolucja keynesizmu, a główny nurt ekonomii” PREZENTACJA OBEJMOWAĆ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I. Definicja ekonomii jako nauki
Advertisements

Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Metody badawcze w socjologii
Rozróżnienie między ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną
Postęp w ekonomii- dylematy metodologiczne
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii. A.Wojtyna (2000r)
Prawda kontra precyzja w ekonomii
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Artur Biedrzycki A. Wojtyny pt. Ewolucja keynesizmu, a główny nurt ekonomii.
Szkoły myślenia w ekonomii
Successes and failures in the transformation of economics
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną – B. Czarny Przygotowała Ewa Hołownia.
„Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii” autora A. Wojtyny
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Donald N. McCloskey The Rhetoric of Economics (Retoryka w Ekonomii) Część I Opracował: Mariusz Barczak.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Struktura wyjaśniania naukowego
Podstawy metodologiczne ekonomii
Szkoły myślenia w ekonomii
Teoria równowagi ogólnej (1874)
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Przygotował Witold Przychoda
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Rozróżnienie miedzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną Lidia Caban Na podstawie M. Blaug (1995), Metodologia ekonomii, PWN; rozdz. 5.
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Ekonomia Pozytywna a Ekonomia Normatywna
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Retoryka w ekonomii Katarzyna Życka na podstawie:
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Ekonomia eksperymentalna
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Postkeynesowska (PK) teoria produkcji i podziału (wybrane elementy)
Pedagogika ogólna.
1 Metodologia ekonomii Zajęcia 13 Retoryka w ekonomii, Szkoły myślenia w ekonomii Na podstawie tekstu A. Wojtyny (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt.
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Sukcesy i porażki transformacji gospodarczej Obserwacje teoretyczne Na podstawie: Successes and failures in the transformation of economics: Theory Today.
D. McCloskey "The Rhetoric of Economics" Justyna Kołodziejuk.
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
„What should economists do?” Przygotowano w oparciu o tekst James’a M. Buchanan’a.
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Successes and failures in the transformation of economics Richard G. Lipsey.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology D. Wade Hands Konrad Rotuski.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Racjonalność w ekonomii Na podstawie M. Blaug „Metodologia ekonomii” Sylwia Malinowska.
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
PARADYGMAT ZALEŻNOŚCI Wykład 7 1. Paradygmat zależności  Reakcja na zachodnią interpretację zacofania i propozycje rozwiązań  Lata 50 XX wieku Ameryka.
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

RETORYKA W EKONOMII, SZKOŁY MYŚLENIA W EKONOMII prezentacja na podst. pracy A. Wojtyny pt. „Ewolucja keynesizmu, a główny nurt ekonomii” PREZENTACJA OBEJMOWAĆ BĘDZIE III CZĘŚCI:  Kierunki zmian w metodologii;  Charakterystyka dobrej teorii;  Dynamika zmian w ekonomii.

 dokonuje podziału postmodernizmu na: znajdujący odbicie w koncepcji retoryki McCloskey oraz w myśli Piera Sraffy;  dokonuje określenia przeciwników postmodernizmu- zwolenników naukowego realizmu. Są nimi: dedukcjoniści, indukcjoniści, historycy, instytucjonaliści;  krytykuje przekonania o istnieniu obiektywnego systemu ekonom., który pomógłby w tłumaczeniu znaczenia teorii;  poddaje też krytyce i wątpliwości tworzenie i formułowanie trafnych predykcji;  stwierdza również brak innych kryteriów wyboru, pomiędzy poszczególnymi teoriami, niż osobiste preferencje. ISTOTNOŚĆ W METODOLOGII EKONOMII Spadek znaczenia koncepcji LAKATOSA Wzrost znaczenia idei postmodernistycznych BLAUG (1998)

SHIELA DOW (1997) Według DOW istnieje spór:  PRZESZŁOŚĆ: spór dedukcjonizmu i indukcjonizmu;  TERAŹNIEJSZOSĆ: metametodologicznym stanowiskiem normatywnym, a opisowym. POLARYZACJA STANOWISK w kw. ROLI METODOLOGII STARA GWARDIA Tradycyjne nastawienie badaczy- perspektywiczna rola metodologii, która wskazuje badaczom sposoby dobrej praktyki naukowej NOWA GWARDIA Zaprzecza poglądom S.G.- akceptuje natomiast wykorzystanie perspektywy metod. jako narzędzia opisu metod., obecnej w teoriach ekonomicznych

CZOŁOWA REPREZENTANTKA NOWEGO PODEJŚCIA METODOLOGICZNEGO  Określa retorykę jako „ sztukę wysławiania się (lub).. badanie, w jaki sposób ludzie wzajemnie się przekonują” oraz sposób lepszego odczytania wielu nauk, w tym ekonomii;  Uczula na rozróżnienie retoryki domyślnej od naiwnej, a także wyraźnej od naukowej;  Uważa, że nurt główny ekonomii odchodzi od tradycyjnej metodologii;  Uważa, że ekonomiści nie działają na podstawie wniosków wyciągniętych z przeprowadzonych testów lub prognoz, ale na czynnikach zazwyczaj całkowicie pomijanych w tradycyjnej metodologii ; POGLĄDY McCLOSKEY SPOTKAŁY SIĘ Z REAKCJĄ m. in. BACKHOUSE`a Metodolog ten uważa, że retoryki nie można utożsamiać z metodologią, mimo, że nie występuje miedzy nimi sprzeczność. Są to dwa różne spojrzenia na to samo zjawisko. McCLOSKEY odpierając zarzuty krytyków o nastawieniu tradycyjnym, stwierdziła, że jest kryterium, które pozwala poddać ocenie poszczególne teorie z perspektywy analizy opartej na retoryce. Poza tym dodała, że : LEPSZA JEST TEORIA, KTÓRA JEST AKCEPTOWANA PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ AKADEMICKĄ, CZYLI TA, KTÓRA JEST BARDZIEJ PRZEKONYWAJĄCA. Deiree McCLOSKEY

ALEX LEIJONHUFVUD  Podejmuje próbę odszukania punktów stycznych między tradycyjnym stanowiskiem metod., a analizą opartą na retoryce;  Próbuje określić różnice pomiędzy teorią, a modelem;  Twierdzi, że teorie mają pomóc w rozumieniu gospodarki i w sposobie jej funkcjonowania;  Uważa, ze modele są sformalizowanym i cząstkowym przedstawieniem teorii, tzn. jej uproszczonym i niepełnym obrazem;  Wyznaje zasadę, że: kilka modeli może należeć do tej samej teorii, czasem też jeden model może być może być wyprowadzony z kilku teorii;  Model nie dostarcza informacji, która z hipotez jest jej częścią;  Twierdzi, że jeżeli proces, który zakłada „rewidowanie”, potwierdzenie, odrzucenie teorii, przebiega w sprawnym i uporządkowanym systemie, można oczekiwać zbliżenia przekonań badaczy, a co za tym idzie przedstawienie trafnego obrazu rzeczywistości;  Stawia pytanie: Czy studiując skonstruowany przez kogoś sformalizowany model można zrozumieć jego teorię lub program badawczy?  Odpowiada na pytanie sam: Jest to możliwe, kiedy wszyscy należą do tej samej grupy ekonomistów, co wyklucza ryzyko błędnej interpretacji teorii. TEORIE prawdziwefałszywepoprawneniepoprawne MODELE

PROBLEM: Jakie cechy powinna posiadać dobra teoria? Podejście do problemu: George Perry (1984) stawia pytanie nieco odmienne i stwierdza „ jest to zła nauka, gdy modele buduje się niespójnie z faktami, tylko dlatego, ze pasują do odpowiedniej teorii”; Michael Bruno ( 1989) zwraca uwagę, że „ w ogniu doktrynalnych dyskusji zapomina się często że ostatecznym celem uprawiania makroekonomii jest zrozumienie, jak funkcjonuje rzeczywisty świat oraz ulepszenie jego funkcjonowania”; William Nordhous( 1984) podkreśla, ze „ ekonomia jest nauka empiryczną, a nie gałęzią matematyki stosowanej”.

I cecha: Hipoteza, która podlegałaby jednoznacznemu testowi empirycznemu  BRUNNER uważa, że każdy kto formułuje hipotezę, zobowiązany jest do sprecyzowania w jakich okolicznościach będzie skłonny zrezygnować z niej na korzyść innej przynajmniej do określenia zastrzeżeń i wątpliwości;  FOSTER (1987) stwierdza, że problemem są metody empiryczne, które są podporządkowane bardziej technikom statystycznym niż teorii ekonomicznej;  ROBERT TOWNSEND zwraca uwagę na problem testowania hipotez, który wynika z braku jednoznacznego odrzucania modelu;  LEIJONHUFVUD „ w ekonomii istota i forma teorii są ze sobą nie tak silnie powiązane jak w naukach ścisłych”;  BLINDER uważa, że problem nie tkwi w technikach statystycznych oraz metodach stosowanych przez ekonomistów, lecz fakt, że ekonomiści nie testują swoich teorii za pomocą empirycznych „ substytutów” złych danych, danych z błędami pomiaru i danych nie mierzących zmiennych istotnych;  STIGLITZ JOSEPH upatruje w „wielkich eksperymentach”, np. w wielkim kryzysie, najlepsze testy alternatywnych teorii; niezgodność predykcji teorii z faktami, jest podstawą do jej odrzucenia, poza tym stawia ów „test niezgodności” na równi z modelem ekonometrycznym, najbardziej przekonującym testem modelu jest fakt czy wyjaśnia on „krytyczne” fakty.

II cecha: Prostota  CHICK VICTORIA (1983) uważa, że ważne jest znalezienie złotego środka pomiędzy skomplikowaniem, a brakiem uwzględnienia pewnych istotnych elementów w teorii;  SOLOW jest zwolennikiem prostych modeli ze „ szczelną „ argumentacją; we współczesnej ekonomii odchodzi się od dużych modeli w duchu syntezy neoklasycznej;  FRIEDMAN „ Żadna bardzo skomplikowana i trudna teoria nie okaże się udana, ponieważ większość zjawisk pozostaje pod wpływem bardzo niewielu głównych sił”; III cecha : Realizm w założeniach  Istnieje spór o brak realizmu w założeniach;  Realizm jest ceniony bardziej przez Keynesistów niż przedstawicieli nowej ekonomii klasycznej;  TOBIN zajmując stanowisko wobec nowej ekonomii klasycznej stwierdził, że: „ ich podejście ma charakter metody „tak jakby”, w której problemem nie jest realizm założeń, lecz to czy wyprowadzone z nich rezultaty są spójne z obserwowanymi faktami”

IV cecha: Pluralizm i eklektyzm w badaniach  ROTSCHILD KURT (1998)uważa, że ekonomia jest z konieczności nauką o wielu paradygmatach, w której kilka struktur teoretycznych występuje obok siebie, a każda z nich ma charakter teorii cząstkowej”; wieloparadygmatowości dopatruje się w pluralizmie metodologicznym;  CHICK stwierdza, że „teoria ekonomii nie ma struktury abstrakcyjnej, logicznej analizy opartej na ogólnych zasadach dających się zastosować do każdego okresu i systemu gospodarczego”;  PHELPS Edmund ( 1990) uważa, ze pluralizm jest najlepszym rozwiązaniem gdyż żadna ze szkół nie może oczekiwać, ze jej ujęcie będzie najwłaściwsze;  SOLOW/ BRUNO są zwolennikami eklektyzmu. Ten pierwszy dokonuje podziału na 2 grupy badaczy we współczesnej ekonomii: I GRUPA Próba zbudowania kanonicznego modelu, który ma im pomóc w uzyskaniu odpowiedzi na nurtujące pytania. II GRUPA Uznaje makro za naukę skomplikowaną, ulegającą zmianom wraz ze zmianą instytucji i podmiotów gospodarczych.

V cecha: Powiązania z polityką gospodarczą  TOBIN uważa, ze ekonomia czerpie energię z kontrowersji wynikających z praktycznych problemów polityki gospodarczej;  BRUNO uważa, że PG. jest instrumentem oceny teorii;  FOSTER ostrzega, ze makroekonomia, oderwana od formułowania PG jest sztucznym tworem. Według Foster`a ekonomiści mogą obrać dwie drogi:  SHEFFRIN STEVEN jest zdania, że uczestnictwo ekonomii w P.G. jest gwarantem lepszej polityki ekonomicznej jak i lepsza teorię;  LUCAS ROBERT uważa, że polityczne zaangażowanie się ekonomistów ma zły wpływ na makroekonomię;  FRIEDMAN (1997) dokonując oceny postawy ekonomistów wobec problemu, stwierdził,że ekonomiści są niekonsekwentni i ambiwalentni w swoich poglądach na temat uczestnictwa P.G., co odzwierciedla ich schizofreniczny stosunek do roli państwa w gospodarce. POZOSTAWIENIE TWORZENIA POLITYKI POLITYKOM AKTYWNE UCZESTNICTWO W TWORZENIU POLITYKI

Dynamika zmian w EKONOMII  Ekonomia jako dynamicznie i szybko zmieniająca się nauka;  W ekonomii „stare teorie rzadko są błędne, stają się po prostu nieadekwatne”;  TOBIN (1985) stara się udowodnić, że teorie rozwijają się w sposób cykliczny. Cykle te są ze sobą powiązane, zaś interakcje miedzy nimi wyłoniły się z zasady i metody, dającej ekonomii „ kumulatywna ciągłość i wewnętrzną dynamikę”; Ekonomia narzuca swemu rozwojowi wewnętrzną logikę, której odbiciem są rewolucje i kontrrewolucje w makroekonomii;  Częstsze nawiązanie do koncepcji Khuna niż Lakatosa;  W ekonomii niezbyt często dochodzi do „dramatycznego nawrócenia się” i przejścia do opozycyjnej szkoły;  Zmiany stanowisk i poglądów ekonomistów dokonują się stopniowo.

JOHNSON HARRY ( 1971) Określił warunki jakie musi spełniać skuteczny w długim okresie przewrót w ekonomii:  Musi zostać zaatakowany podstawowy element dominującej ortodoksji;  Nowe ujecie musi uwzględnić niepodważalne składniki poprzedniego ujęcia;  Nową teorię musi cechować odpowiedni stopień trudności;  Nowe podejście musi zaoferować bardziej ambitnym naukowcom odmienną, bardziej atrakcyjną od poprzedniej metodologie;  Musi zostać stworzone nowe pole dla badań ekonomicznych; Poza wyżej wymienionymi musza wystąpić pewne warunki społeczne, najważniejszy to „ okrzepła ortodoksja”.

TEORIA KEYNESA jako rewolucja w ekonomii  Jak twierdzą DORNBUSCH i FISCHER nastąpiło „znaczące przesunięcie w kierunku monetaryzmu”  MODIGLIANI twierdzi, że teoria ta oznacza pojawienie się nowego paradygmatu;  BLINDER uważa, że atak na KEYNESIZM nie spełnia kryteriów rewolucji naukowej w rozumieniu KHUNA.