Agnieszka Sączek kl.II b Edyta Długopolska kl.II b Doświadczenia biologiczne i chemiczne - Projekt edukacyjny. Weronika Sączek kl.II b Agnieszka Sączek kl.II b Edyta Długopolska kl.II b Patrycja Śmiech kl.II b
Ocean w butelce Potrzebujemy: plastikową butelkę, Olej jadalny, Wodę, Atrament 1. Najpierw do butelki z wodą wlewamy atrament. 2. Później do butelki wlewamy olej. 3. Mocno zakręcamy butelkę, kołysząć ją zaobserwujemy "fale oceaniczne"
Olej jadalny woda z atramentem Obserwacje: Po dodaniu oleju do wody z atramentem tworzą się dwie warstwy woda (większa gęstość) od dołu a olej od góry. Podczas przechylania butelki ciecze poruszają sie nieco w innny sposób, dzięki czemu obserwujemy " fale oceaniczne " Wnioski: Jeśli ciecze mają różną gęstość nie utworzą jednolitego roztworu.
Kolorowy wir Potrzebujemy: mleko płyn do naczyń wacik barwnik talerz 1. Wlewamy mleko do talerza i dajemy kilka kropel barwnika 2. Wacik moczymy w płynie do naczyń i wkładamy do mleka, obserwujemy powstawanie "kolorowego wiru".
wacik mlekoko i atrament Obserwacje: Gdy do mleka z kilkoma kroplami barwników zamoczymy wacik z detergentem obserwujemy powstawanie kolorowego wiru. Wnioski: Detergent osłabia oddziaływanie miedzy cząsteczkowe tłuszczów do których przyłączją czsteczki detergetu. Migrację obserwujemy dzięki barwnikom.
Działanie substancji ropopochodnych na pióra ptaków Ptrzebujemy: Ptasie pióro rope wodę 1. Na ptasie pióro wlewamy wodę. 2. Prubujemy zmyć rope z piór, jest to nie możliwe.
Wnioski: Ropa jest śmiertelnym zagrożeniem dla ptaków. ropa pióro woda Obserwacje: Ropa przykleja się do pióra, a próba oczysczena pióra pod wodą nie przynosi korzyści, tylko jeszcze bardziej okleja pióro. Wnioski: Ropa jest śmiertelnym zagrożeniem dla ptaków.
Mechaniczne oczyszczanie zanieczyszczonej wody. Potrzebujemy: piasek żwirek lejek wata 2 butelki brudna woda 1. W leku układamy na spód wata na to piasek i późnej żwirek. 2. Wlewamy brudną wodę, obserwujemy mechaniczne oczyszczanie wody.
brudna woda Lejek z watą,piaskiem, żwir Mechaniczne oczyszczona woda Obserwacje: Woda, która przesączyła się przez warstwy: żwiru, piasku i waty znajdującej sie w lejku, została oczyszczona z widocznych zanieczyszczeń. Wnioski: Oczyszczanie wody w ten sposób nie pozwoli nam oczyścić jej z bakteri i zarazków.
Zastosowanie kwasu cytrynowego jako przeciw utleniacza. Potrzebujemy: jabłko sok z cytryny 1. Jabłko obieramy ze skórki. 2. Jedną ćwiartkę polewamy sokiem z cytryny a drugą nie. 3. Po pewnym czasie porównujemy zmiany.
Sok z cytryny Ćwiartka jabłka Obserwacje: Kawałki jabłek zanurzone w roztworze kwasu cytrynowego nie zmieniły barwy. Wnioski: Kwas cytrynowy przeciw działa utlenianiu sie składników jabłka w powietrzu.
Czy biały kwiat włożony do wody z niebieskim atramentem zmieni kolor? Problem badawczy: Czy biały kwiat zmieni kolor? Sformułowanie hipotezy: Kwiat zmieni kolor. Zaplanowanie doświadczenia. Przeprowadzenie doświadczenia. Obserwacje: Z każdym dniem kwiat stawał sie bardziej niebieski. Wnioski: Kwiat pobiera wodę wraz z atramentem, która zmienia jego kolor. Weryfikacja hipotezy : Hipoteza sprawdziła się.
Potrzebujemy: biały kwiat atrament kieliszek woda 1. Do kieliszka wlewamy troszkę wody i atrament. 2. Wsadzamy biały kwiat i odstawiamy na kilka dni.
Czynności życiowe drożdży Problem badawczy: Czy drożdże są żywe ? Sformułowanie hipotezy: Drożdże są żywe. Zaplanowanie doświadczenia. Przeprowadzenie doświadczenia. Obserwacje: Gdy do drożdży doda sie wodę utlenioną, robią sie bombki i wydziela sie gaz. Wnioski: Drożdże sa żywe a wiec są saprofitami. Weryfikacja hipotezy:Hipoteza sprawdziła się.
Potrzebujemy: drożdże wodę wtlenioną butelkę balonik 1. Do butelki dajemy drożdże i wodeutlenioną. 2. Na butelkę nawdziewamy balonik i wstrząsamy butelką.
Jajko w occie Problem badawczy: Czy ocet wpłynie skorupę jajka, które jest w nim umieszczone? Sformułowanie hipotezy: Skorupa jajka stanie sie elastyczna. Zaplanowanie doświadczenia. Przeprowadzenie doświadczenia. Obserwacje: Skorubka stała się elastyczna. Wnioski: Kwas octowy zareagował z substancją w skorubce i rozpuścił ją. Weryfikacja hipotezy: Hipoteza potwierdziła się.
Potrzebujemy: jajko ocet słoik 1. Do słoika wlewamy ocet i wkładamy jajko. 2. Po 2-3 dniach wyciągamy jajko i myjemy pod bieżącą wodą.
Wpływ światła na rozwój roślin Problem badawczy: Czy światło ma wpływ na rozwój rośliny. Sformułowanie hipotezy: Roślina która ma więcej światła szybciej rośnie. Zaplanowanie doświadczenia. Przeprowadzenie doświadczenia. Obserwacje: Nasiona, które miały dostęp do światła kiełkowały, a te bez światła kiełkowały wolniej lub wcale a później miały żółty kolor i były "dzike". Wnioski: Światło ma wpływ na rozwój rośliny. Weryfikacja hipotezy: Hipoteza potwierdziła się.
W ciemnym i słonecznym miejscu. 1 dzień 7 dzień
Potrzebujemy: rzerzucha wata 2 pojemniki woda 1. Do pojemników wkładamy mokrą wate. 2. Na wate dajemy ziarenka rzerzuchy. 3. Jeden pojemnik dajemy w słoneczne miejsce, a drugi w ciemne, czekamy kilka dni na efekt doświadczenia.
Kolorowe doświadczenie. Problem badawczy: Czy wywar z czerwonej kapusty zmieni kolor po połączeniu z : A) wodą B) proszek do prania C) ocet 10% Sformułowanie hipotezy: Wywar w każdej szklance będzie miał inny kolor Zaplanowanie doświadczenia. Przeprowadzenie doświadczenia. Obserwacje: W szklance A wywar z czerwonej kapusty nie zmienił koloru, a wszklance B zmienił na zielony, w szklance C zmienił na czerwony. Wnioski: Wywar z czerwonej kapusty jest wskaźnikiem, wiec różne barwy wywaru wskazują że te substancje dodane są np. kwasami. Weryfikacja hipotezy: hipoteza potwierdziła się.
Przed i po doświadczeniu
Potrzebujemy: Wywar z czerwonej kapusty Ocet Proszek do prania Woda 3 słoiki 1. Do słoików wlewamy wywar z czerwonej kapusy. 2. Do 1 słoika wlewamy ocet, do 2 dajemy proszek do prania, a do 3 wodę.
Koniec Dziękujemy za uwagę.