Jak działa demokracja w szkole?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

Uczniowie mają głos! – czyli to i owo o szkolnej demokracji.
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Demokracja w szkole.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
DEMOKRACJA W SZKOLE.
Debata Demokracja a życie w szkole. Kto i jak podejmuje decyzje w naszym gimnazjum?
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Muszynie
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Czyli współpraca uczniowska jako wyraz samorządności w naszej szkole.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Gimnazjum nr 9 im. św. Królowej Jadwigi w Rzeszowie
Zadania samorządu uczniowskiego
DEBATA Po co nam samorząd?. Według nas: Działalność na rzecz szkoły i uczniów Reprezentowanie głosów uczniów.
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Ankieta dla uczniów „Demokracja a życie w szkole. Kto i jak podejmuje decyzje w naszym gimnazjum?”
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Nasz samorząd szkolny – założenia a rzeczywistość
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Debata pt.,,Współpraca w naszej szkole odbyła się dnia 24. lutego 2014 r. Uczestniczyło w niej 11 rodziców.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Szkoła Współpracy.
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Kwiecień 2014 r. Debata.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Debata o samorządności uczniowskiej
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
XVIII DEBATA SU PG7 W O POLU „Szkolna demokracja w naszych rękach”
Debata z uczniami Gimnazjum w Mirczu
Młodzieżowa Rada Gminy
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Czy Pana/Pani zdaniem zaangażowanie młodzieży w sprawie demokracji zmieniło się na przestrzeni kilku lat?
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Serdecznie witamy:  Pana Jerzego Soskę burmistrza Miasta i Gminy Zakliczyn, byłego dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Zakliczynie  Pana Józefa.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
GIMNAZJUM IM.JANA PAWŁA II W SECEMINE. GRUPA REALIZUJĄCA PROJEKT W RAMACH PROGRAMU CEO „SZKOŁA DEMOKRACJI”: MARLENA ANITA OLA.
Nasza „mała” demokracja
Wyniki badań "Idea samorządności a rzeczywistość".
Instytucje demokratyczne w szkole
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Olga Sikorska i Marek Wilczek – uczniowie II LO w Zespole Szkół Nr 1 w Piszu zgłosili się do udziału w XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. W ramach tego.
Sonda  I pytanie : Czy wiesz co to demokracja? Czy wiesz co to demokracja?
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej w Kruczu.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
Zapis prezentacji:

Jak działa demokracja w szkole? Debata w Gimnazjum w Spalonej 30.03.2012r

Czym jest demokracja? Demokracja, ludowładztwo, termin określający rodzaj rządów, w którym władza należy do ogółu obywateli danego państwa (greckie demos – lud, kratos – władza). Za kolebkę demokracji uważana jest Grecja.

O czym uczniowie mogą decydować w szkole w sposób demokratyczny? uczniowie mogą decydować o uroczystościach szkolnych, o tym kogo wybrać do samorządu, jak zaplanować kalendarz imprez, o tym kto zostanie opiekunem samorządu uczniowskiego, kogo ustanowić rzecznikiem praw ucznia, w jakich konkursach chcą uczestniczyć, inicjować i proponować zmiany do statutu szkoły,

W jaki sposób skutecznie wyłonić przedstawicieli samorządu uczniowskiego? szczególnie ważne, by klasy pierwsze miały możliwość poznania kandydatów i procedury powoływania samorządu uczniowskiego, wyłonienie najaktywniejszych uczniów tzw. liderów, których postawa zachęciłaby innych do włączania się w życie szkoły, zorganizowanie debaty tak, by kandydaci mogli się zaprezentować w różnych sytuacjach (umiejętność komunikowania się z innymi, kultura osobista, odwaga, odporność na stres, umiejętność wypowiedzi na forum publicznym) dokonując wyboru przedstawiciela władzy uczniowskiej, powinniśmy się kierować tym, co ona może zrobić dla szkoły, a nie jej popularnością wśród kolegów,

Czy uczniowie mają wpływ na decyzje przedstawicieli samorządu uczniowskiego? Uczniowie mają wpływ na decyzje samorządu, ponieważ: mogą zgłaszać swoje opinie, podawać propozycje dotyczące życia szkoły, aktualnych wydarzeń czy organizacji imprez do trójek klasowych, które następnie przekazują te informacje na zebraniach samorządu uczniowskiego, mogą bezpośrednio zaangażować się w organizację dowolnego przedsięwzięcia, mają prawo do zgłoszenia w formie petycji, podania, wniosku swoich projektów, mogą korzystać ze skrzynki pomysłów, do której mogą anonimowo wrzucać własne propozycje, uwagi, zastrzeżenia,

W jaki sposób uczniowie mogą kontrolować przedstawicieli samorządu uczniowskiego? Uczniowie mogą kontrolować pracę samorządu uczniowskiego, poprzez: ocenę organizowanych imprez, wypowiedzi w ankietach dotyczących pracy samorządu, mogą prezentować swoje opinie w tzw. „skrzynce pomysłów”, mają możliwość wysyłania e-maili na pocztę elektroniczną szkoły, mają możliwość demokratycznego odwołania swoich przedstawicieli, jeśli nie wypełniają obowiązku reprezentowania interesów swoich wyborców,

W jaki sposób zmobilizować uczniów do aktywnego udziału w samorządzie uczniowskim? Do aktywności mobilizują uczniów: dobry przykład innych, wsparcie nauczycieli, fakt, że życie szkolne będzie barwniejsze i bardziej urozmaicone, punkty dodatnie z zachowania dotyczące sfery aktywności ucznia, Nagroda Wójta Gminy Kunice, Nagroda Przewodniczącej Rady Gminy dla najaktywniejszego ucznia, wycieczka nagrodowa dla aktywistów,

W jaki sposób zorganizować sprawną komunikację między uczniami, przedstawicielami samorządu uczniowskiego, nauczycielami, rodzicami, instytucjami. Podstawą każdej komunikacji jest rozmowa, wymiana zdań. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że należy ogłaszać, informować w różny sposób o wydarzeniach z życia szkoły na stronie internetowej, na zebraniach z rodzicami, na plakatach zapraszających na uroczystości ,w gazetce szkolnej „Mixtura”,w biuletynach, na gazetkach ściennych, przez radiowęzeł. Należy rzetelnie przekazywać informacje z zebrań samorządu uczniowskiego w klasach. Należy zachęcić rodziców do włączania się w organizację różnych uroczystości. Docierać z informacjami o życiu gimnazjum do instytucji współpracujących ze szkolą.

Czy każda kwestia jest warta demokratycznych rozstrzygnięć – czy są sprawy, w których mogą decydować samodzielnie przedstawiciele samorządu uczniowskiego? Bywają sprawy, nad którymi nie warto dyskutować, bo wynikają z obowiązujących regulaminów w szkole, np. noszenie stroju galowego. Jeżeli przedstawiciele samorządu uczniowskiego sami podejmują się realizacji jakiegoś projektu, to mają prawo samodzielnie decydować o formie jego realizacji.

Jaka jest rola przedstawicieli samorządu uczniowskiego w szkole? Przedstawiciele samorządu uczniowskiego są „ łącznikami” między uczniami a nauczycielami. W dużej mierze to od nich zależy, czy w szkole uczniowie będą się czuli dobrze. Są inicjatorami, projektodawcami różnych przedsięwzięć szkolnych. Są liderami, dają dobry przykład innym. Przygotowują się do pełnienia określonych ról w społeczeństwie obywatelskim.

Informacje o debacie, zdjęcia i sprawozdanie można znaleźć na szkolnej stronie internetowej: www.gimspalona.szkolnastrona.pl Wszystkim, którzy pomogli nam przy organizacji debaty i wszystkim , którzy zaszczycili nas swoją obecnością serdecznie dziękujemy. Wykonały: Dominika Jurkowska, Kamila Hofman