Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Hałas - niewidzialny wróg
Advertisements

HAŁAS W NASZEJ SZKOLE Raport z przeprowadzonych badań w Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej Raba Wyżna r.
i hałas ultradźwiękowy.
FIZYKA DŹWIĘKU ... zobacz co słyszysz..
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W CZARNKOWIE W RAMACH PROMOCJI ZDROWIA.
Efekt Dopplera i jego zastosowania.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
Fale.
, Prawo Gaussa …i magnetycznego dla pola elektrycznego…
Fale dźwiękowe.
HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE.
Implantacja w Laryngologii
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
Drgania i fale. Akustyka
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Działania pamięciowe na liczbach naturalnych
Fizyka – drgania, fale.
Fale dźwiękowe.
DŹWIĘK KAMERTONY.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Temat: Powtórzenie wiadomości o falach
DŹWIĘK JAK POWSTAJE?.
WPŁYW HAŁASU I FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH NA CZŁOWIEKA
CZYLI HISTORIA O DUCHACH…
Spis Treści Definicja dźwięku (slajd 4) Schemat i działanie ludzkiego ucha (slajd 5) Co to jest hałas ? (slajd 6) Poziom natężenia dźwięku a reakcja organizmu.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
SŁUCH.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Ci.... Cho....sza.....
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Dźwięk.
„Ile ma mach?” – Pomiar prędkości dźwięku. Wykonali: Paulina Oleś Krzysztof Mika Sylwester Sołtys.
Karol Wilim Patryk Bombik Kamil Wawoczny Mateusz Grzegórzek
Temat: Pojęcie fali. Fale podłużne i poprzeczne.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Brak dźwięków zdolnych wytworzyć wrażenia słuchowe. Od hałasu wolę ciszę, wtedy wszystko lepiej słyszę !
NIE LUBIĘ HAŁASU, LUBIĘ CISZĘ!
Statystyczna analiza hałasu Paulina Kałużna. Szkodliwość hałasu Natężenie hałasuReakcja organizmu ok. 70 dBniekorzystne zmiany wegetatywne w organizmie.
Szkodliwość hałasu.
-nasz niewidzialny wróg
Hałas. Hałas – dźwięk, który w określonym miejscu, czasie jest niepożądany lub szkodliwy dla zdrowia Hałas – wszelkie niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe,
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Hałas w szkole Co to jest hałas? Wpływ hałasu na nasze zdrowie.
Temat: Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka
Przygotowała Marta Rajska kl. 3b
Czym jest dźwięk ?.
Powtórzenie – drgania i fale sprężyste
D źwięk W tej prezentacji: D owiecie się, jak brzmi definicja dźwięku; P rzyjrzycie się budowie ucha; D owiecie się więcej na temat ruchu drgającego; Z.
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Temat: Jak powstaje fala? Rodzaje fal.
BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM
Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków FIZYKA dla Liceum Lekcje multimedialne M.J. Kozielski - Fizyka dla.
Fale dźwiękowe. Dźwięk ● Dźwięk to wrażenie słuchowe. Jest ono spowodowane falą akustyczną, która rozchodzi się w ośrodku sprężystym. Mogą to być ciecze,gazy,i.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Wpływ hałasu na słuch.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz.
Słowo „hałas” Natalia Jąder.
Od czego zależy wrażenie głośności dźwięku?
Negatywny wpływ hałasu
Aleksandra Lewandowska
– zwane również poddźwiękami, są to fale posiadające te same cechy i własności co fale dźwiękowe, różnią się od fal dźwiękowych częstotliwością. Dolną.
Szkoła Promująca Zdrowie – reaktywacja
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może ostrzegać (klakson) lub służyć do przekazywania informacji kodowanej na różne sposoby (tam-tamy, alfabet Morse'a).

PODZIAŁ DŹWIĘKÓW Sztuczne Naturalne Mowa Odgłosy maszyn Dźwięki wydawane przez organizmy żywe Szum wody, wiatru i drzew Odgłosy maszyn Dźwięki instrumentów muzycznych

Co to jest dźwięk? W potocznym znaczeniu dźwięk to każde rozpoznawalne przez człowieka pojedyncze wrażenie słuchowe. Prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej zależy od rodzaju ośrodka, rośnie wraz z jego gęstością.

Najszybszy załogowy samolot odrzutowy świata lockheed sr-71 blackbird został wycofany ze służby w 1998r.

Zakres dźwięków

Prędkość dźwięku zależy od: Rodzaju substancji w której się dźwięk rozchodzi; Im bardziej substancja jest zagęszczona, tym szybciej przenosi się dźwięk. I z tego powodu często ciała stałe przewodzą dźwięk lepiej nic powietrze.

Jeżeli człowiek wykonuje 20 oddechów w czasie 1 minuty, to ile wynosi częstotliwość oddychania??? f - częstotliwość f=1/s f=20/1min = 20/60s = 1/3Hz

Czym jest fala dźwiękowa? 1.Źródłem dźwięku jest drgające ciało. 2.Rozchodzenie się fali dźwiękowej polega na rozprzestrzenianiu się drgań cząsteczek ośrodka (np. powietrza). 3.Fale dźwiękowe nie rozchodzą się w próżni. 4.Subiektywne cechy dźwięku: - barwa -wysokość -głośność

Wykres zależności częstotliwości drgań struny od jej długości. Doświadczenie pokazujące zależności częstotliwości struny od jej długości Wykres zależności częstotliwości drgań struny od jej długości.

Dźwięki słyszalne 1.Określenie dźwięków z zakresu częstotliwości i natężeń, które rejestruje człowiek, dla odróżnienia od dźwięków zbyt cichych bądź zbyt niskich lub zbyt wysokich, by mogły być zarejestrowane przez ludzkie ucho przeciętnego człowieka.

Zakres dźwięków

Infradźwięki 1.Infradzwieki są to dźwięki których częstotliwość jest poniżej progu słyszenia u człowieka. 2.Działanie infradźwięków na organizm człowieka. 3.Infradźwięki w przyrodzie.

Ultradźwięki 1.Ultradźwięki to fale dźwiękowe, których częstotliwość jest zbyt wysoka, by usłyszał je człowiek. 2.Ultradźwięki w naturze.

Zastosowanie ultradźwięków ultrasonograf sonar

Hałas 1. Dźwięki zazwyczaj o nadmiernym natężeniu (zbyt głośne) w danym miejscu i czasie, odbierane jako bezcelowe. 2.Reakcja organizmu na hałas. 3.Przyczyny hałasu. ok. 70 dB niekorzystne zmiany wegetatywne w organizmie powyżej 75 dB rozmaite uszkodzenia organiczne i choroby, m.in. nadciśnienie tętnicze, zaburzenia pracy żołądka, wzrost wydzielania adrenaliny, wrzody żołądka, przyspieszenie procesu starzenia   od 90 dB osłabienie i ubytek słuchu od 120 dB niebezpieczeństwo mechaniczne uszkodzenia słuchu 130 dB granica bólu

Ciekawostka Jednym z najgłośniejszych dźwięków są odgłosy wybuchów wulkanów. Czasami słychać je w odległości tysięcy kilometrów.

Mechanizm wytwarzania dźwięku w instrumentach muzycznych Źródłem dźwięku w instrumentach muzycznych zawsze jest drgające ciało, ale mechanizmy wytwarzania dźwięku są różne.

Droga fali dźwiękowej

Częstotliwość słyszanych dźwięków 2. Wraz z wiekiem zakres częstotliwości się zawęża (dotyczy to szczególnie częstotliwości wysokich) oraz podnosi się dolna granica poziomu głośności słyszanych dźwięków. 3.Zjawisko niedosłuchu.

Pierwszy wynalazca telefonu

Jednostki natężenia dźwięku Poziom natężenia dźwięku mierzy się w jednostkach-decybelach(dB)

f = 20/s f = 20/ 1/60min = 1200 drgań/minutę Ile drgań wykonuje ciało w ciągu 1 minuty jeśli drga z częstotliwością 20 Hz? Częstotliwość to liczba drgań zachodzących w jednej sekundzie. 1 Hz = 1/s f = 20 Hz f = 20/s f = 20/ 1/60min = 1200 drgań/minutę

Krótki quiz 1.Miarą częstotliwości jest…? 2. Podstawową jednostką natężenia dźwięku jest…? 3. Cechą dźwięku jest…? 4.Głośne, nieprzyjemne i drażniące dźwięki to…? 5. Fale dźwiękowe nie rozchodzą się w…?

Podsumowanie Naszym zdaniem dźwięk w życiu większości ludzi pełni bardzo istotną rolę. Muzyka sprawia, że nasze życie jest barwniejsze. Każdy człowiek lubi jej posłuchać po ciężkim, stresującym dniu pełnym obowiązków. Bez muzyki życie byłoby smutne, puste oraz nieciekawe. Dźwięki, które słyszymy pozwalają nam się uspokoić i odpocząć, a muzyką leczyć można np. nerwice. Istnieje nawet dziedzina medycyny zwana muzykoterapią, której zadaniem jest wyciszenie człowieka, w taki sposób, aby zapomniał on o stresie i odzyskał harmonię życiową. Wykonawcy projektu: Emil Janowski Kacper Wojnar Piotr Sudoł

Źródło http://www.bryk.pl/teksty/liceum/fizyka/oddzia%C5%82ywania_w_przyrodzie/13289- d%C5%BAwi%C4%99ki.html http://www.bryk.pl/teksty/liceum/fizyka/jedno%C5%9B%C4%87_mikro_i_makro%C5%9Bwiata/13411- infrad%C5%BAwi%C4%99ki_i_skutki_ich_dzia%C5%82ania.html http://www.bryk.pl/teksty/gimnazjum/fizyka/energia_jej_przemiany_i_transport/19531- ultrad%C5%BAwi%C4%99ki.html http://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BAwi%C4%99k http://pl.wikipedia.org/wiki/Fale_d%C5%BAwi%C4%99kowe http://pl.wikipedia.org/wiki/Hiperd%C5%BAwi%C4%99ki podręcznik dla gimnazjum „Spotkania z fizyką” podręcznik dla gimnazjum „Fizyka” podręcznik dla gimnazjum „Fizyka 4”