Wykłady z matematyki „W y z n a c z n i k i”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Modelowanie i symulacja
Advertisements

Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej opracowała: monika kulczak, kl
5.6 Podsumowanie wiadomości o polu elektrycznym
Macierze i wyznaczniki
Metody numeryczne część 1. Rozwiązywanie układów równań liniowych.
Macierze, wyznaczniki, odwracanie macierzy i wzory Cramera
Wzory Cramera a Macierze
Badania operacyjne. Wykład 2
Metody numeryczne wykład no 2.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Macierze Maria Guzik.
Ü     warunkiem koniecznym istnienia ekstremum funkcji jest by pierwsze pochodne spełniały warunek:
1.
Metoda simpleks opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź Simpleks jest uniwersalną.
Metody numeryczne Wykład no 2.
Grupa 1 Sposoby rozwiązywania układów równań stopnia I z dwiema i z trzema niewiadomymi. Wykresy funkcji w szkole ponadgimnazjalnej.
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
PIERWIASTKI.
Matematyka.
Układy równań 23x - 31 y = 1 x – y = - 8 x = -1 y - x = 1 x + y = 11
Co to jest układ równań Układ równań – koniukcja pewnej liczby (być może nieskończonej) równań. Rozwiązaniem układu równań jest każde przyporządkowanie.
odwracania macierzy. Macierz odwrotna Sposoby Postaraj się przewidzieć
Matematyka Architektura i Urbanistyka Semestr 1
AUTOMATYKA i ROBOTYKA (wykład 6)
Obserwatory zredukowane
dla klas gimnazjalnych
Zadanie programowania liniowego PL dla ograniczeń mniejszościowych
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Teoria sterowania 2011/2012Sterowanie – metody alokacji biegunów III Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. in ż. Katedra In ż ynierii Systemów Sterowania 1 Sterowanie.
Równania i nierówności
Sterowanie – metody alokacji biegunów II
ISS – Synteza regulatora cyfrowego (minimalnoczasowego)
Algebra Przestrzenie liniowe.
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Matematyka i system dwójkowy
Sterowanie – metody alokacji biegunów III
Dynamika układu punktów materialnych
KONKURS ZANIM ROZPOCZNIEMY PREZENTACJĘ ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE NA NAJSZYBSZE ROZWIĄZANIE UKŁADU RÓWNAŃ.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
METODA ELIMINACJI GAUSSA
Rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami
METODA ELIMINACJI GAUSSA ASPEKTY NUMERYCZNE
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Wyznaczniki, równania liniowe, przestrzenie liniowe Algebra 1
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
WYKŁAD 9 ODBICIE I ZAŁAMANIE ŚWIATŁA NA GRANICY DWÓCH OŚRODKÓW
Matematyka Ekonomia, sem I i II.
Metody rozwiązywania układów równań liniowych
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Wykład Rozwinięcie potencjału znanego rozkładu ładunków na szereg momentów multipolowych w układzie sferycznym Rozwinięcia tego można dokonać stosując.
ALG - wykład 3. LICZBY ZESPOLONE MACIERZE. Powtórzenie z = a+bi, z  C Re z = Re(a+bi) = a Im z = Im(a+bi) = b.
RÓWNANIA WIELOMIANOWE. Równanie postaci W(x)=0 gdzie W(x) jest wielomianem stopnia n nazywamy równaniem wielomianowym stopnia n. Liczba, która jest rozwiązaniem.
ROZWIĄZYWANIE UKŁADÓW RÓWNAŃ
Rozwiązywanie układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Metody optymalizacji Materiał wykładowy /2017
Rozwiązywanie nierówności I-go stopnia z jedną niewiadomą
Rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
Rozkład wyrażeń algebraicznych na czynniki
Rozkładanie wielomianów
Teoria sterowania Materiał wykładowy /2017
Sterowanie procesami ciągłymi
Algebra WYKŁAD 4 ALGEBRA.
Podstawy teorii spinu ½
Zapis prezentacji:

Wykłady z matematyki „W y z n a c z n i k i” Wykładowca dr. Lechosław Hącia Przygotował Grzegorz Żabierek Politechnika Poznańska Wykład z Matematyki Temat wykładu : ''Wyznaczniki'' Politechnika Poznańska

Wyznaczniki definicje i przykłady Definicja Wyznaczników Wyznaczniki I – go stopnia: Definicja: np. Wyznaczniki II – go stopnia: Definicja

Wyznaczniki definicje i przykłady Wyznaczniki III – go Stopnia Wyznaczniki III – go stopnia określamy metodą Surrusa Definicja: Wyznaczniki n – tego stopnia Wyznaczniki n – tego stopnia definiujemy metodą Laplace’a w następujący sposób : Aik są dopełnieniami algebraicznymi, przy czym Mik są podwyznacznikami (minorami) otrzymanymi z wyznacznika W przez skreślenie w nim i, tego wiersza i k, tej kolumny. - +

Wyznaczniki definicje i przykłady Przykłady z wnioskami i twierdzeniami Przykład nr 1. Metoda Sarrusa UWAGA: Z definicji Laplace’a wynika że : wyznacznik stopnia n – tego sprowadza się do n – wyznaczników stopnia (n-1) –ego. im więcej zer w wybranym wierszu (kolumnie), tym mniej minorów potrzebnych do wyliczenia . jeżeli wiersz składa się z samych zer, to wartość wyznacznika wynosi 0. wartość wyznacznika nie ulega zmianie bez względu na wybór wiersza lub kolumny. zamiana dwóch wierszy (kolumn) powoduje zmianę znaku wykładnika. zamiana wierszy na kolumny i odwrotnie nie odgrywa roli. Rozwiniecie Laplace’a względem I wiersza

Wyznaczniki wnioski i twierdzenia Wniosek 1 : W celu obliczenia wyznacznika należy go tak przekształcić, aby w wybranym wierszu (kolumnie) uzyskać jak największa ilość zer; w tym celu wykorzystujemy twierdzenie: Twierdzenie 1 : Pomnożenie wiersza (kolumny) przez jakąś liczbę i dodanie go do innego wiersza (kolumny) nie zmienia wartości wyznacznika Wniosek 2 : Wartość wyznacznika wynosi zero, jeżeli 2 wiersze (kolumny) są równe lub proporcjonalne.

Wyznaczniki przykłady (-1) -1 -1 (-2) 1 1 -1 -2 -1

Wyznaczniki przykłady Przykład nr 3. Przykład nr 4. 1 2 -3 -2 Bo wiersze 1 i 3 są jednakowe -1

Własności wyznaczników: Przykład nr 5 1 2 2 1 2 2 1 1 1 1 1 1 = 3 1 3 = 3 1 3 1 2 2 1 1 1 Własności wyznaczników: Wartość wyznacznika nie ulega zmianie jeżeli dowolny wiersz lub kolumnę pomnożymy przez jakąś liczbę i dodamy do innego wiersza lub kolumny. Wartość wyznacznika zmieni znak jeśli przedstawimy ze sobą dwa sąsiednie wiersze lub kolumny. Wspólny czynnik danego wiersza lub kolumny można włączyć przez znak wyznacznika. Przepisujemy pierwsze dwa wiersz

Wyznaczniki własności Wartość wyznacznika wynosi zero jeżeli : Wszystkie elementy danego wiersza lub kolumny są zerami . Gdy wiersze lub kolumny są jednakowe. Gdy wiersze lub kolumny są proporcjonalne. Wspólny czynnik danego wiersza lub kolumny można wyłączyć przed znak wyznacznika . Przestawienie wszystkich wierszy wyznacznika na miejsce jego kolumn i odwrotnie , bez zmiany ich porządku nie zmienia wartości wyznacznika. U W A G A: Znajomość działania zgodnie z własnościami wyznaczników pozwala na właściwe działania na macierzach , a co za tym idzie możliwość rozwiązywania równań z wieloma niewiadomymi. Na przykład : Wyznacznik utworzony ze współczynników przy niewiadomych nazywany wyznacznikiem charakterystycznym układu pozwala na zastosowanie twierdzeniach opracowanych przez wybitnego matematyka Cramera wzory, które wprowadził do nauk matematycznych ,pozwalają na sprawne rozwiązywanie równań o wielu niewiadomych.

Wyznaczniki zastosowanie twierdzenia Cramera Przykłady równań o dwóch niewiadomych Przykład nr 5. Mamy równania o dwóch niewiadomych x + 2y = 3 2x - y = 1 Tworzymy wyznacznik główny przy niewiadomych . Następnie tworzymy wyznaczniki przy niewiadomych x , y . W tym przypadku zastępujemy kolumnę przy niewiadomych kolumną wyrazów wolnych. Następnie zgodnie z wzorami Cramera obliczmy niewiadome x i y Podobnie postępujemy gdy mamy równania o większej liczbie niewiadomych