Kto tak naprawdę odwiedza Twoją stronę? Jak odczytać i wykorzystać dane z Google Analytics. Bartosz Groszek
Strony informacyjne BlogiSklepy
Urchin ->>>> 2005 – Początek Analytics Kiedyś…
2013/2014 – Universal Analytics Teraz…
1.Darmowy (Premium $/rok) 2.Ogólnodostępny (każdy może go mieć) 3.Łatwy w instalacji 4.Popularny (sporo pomocy w sieci, wiele systemów CMS posiada gotowe moduły do instalacji GA) 5.Elastyczny – odpowiada potrzebom dużych i małych 6.Stosunkowo łatwy w obsłudze jest:
2. Sugestie o czym pisać 5. Informacje dla reklamodawców 1. Czy nasz blog jest czytelny 3. Kto nas odwiedza 4. Jak zachowują się odwiedzający Po co blogerowi Google Analytics?
Od czego zacząć? Rejestracja = 5 min.
Pobieramy nasz kod GA
Wklejamy kod na stronę 1.Pamiętajmy o sekcji witryny 2.Kod w całej witrynie (wrzucamy do szablonu) 3.Pamiętajmy o znaczniku „displayfeatures” – dlaczego od razu? (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','// ga('create', 'UA-XXXXXX-XX', 'example.com'); ga('require', 'displayfeatures'); ga('send', 'pageview'); Sprawdźmy wdrożenie „na żywo”
Wklejamy kod na stronę
Plugin np. Google Universal Analytics Modyfikacja w szablonie Wklejamy ID konta w ustawieniach Modyfikacja szablonu
Praca z Google Analytics
Kokpit Google Analytics
Podstawowe dane
Ogólna ilość odwiedzin Domyślnie 30 min. na sesję Przykład: UU odwiedza ponownie stronę – mamy 2 sesje Ilość stron/podstron jaką przeglądali odwiedzający SesjaOdsłona
Podstawowe dane Użytkownicy (UU): Potencjalna (statystyczna) liczba osób odwiedzających naszą stronę, System bada różne zmienne takie jak wyszukiwarka, sprzęt, IP
Podstawowe dane
Strony/Sesja Średnia ilość stron, jaką użytkownik przegląda przy wizycie: Świadczy o tym, jak głęboko zachodzi interakcja ze stroną, Jak interesujące są treści, Czy angażujemy odwiedzających Sugestia: Powiązane wpisy, lista najnowszych itp.
Podstawowe dane Śr. czas sesji: To czas, jaki spędzają odwiedzający w trakcie trwania jednej sesji, Jeśli jest on niski, oznacza, że strona nie jest dla nich interesująca i opuszczają ją. Sugestia: powiązane wpisy, komunikaty zatrzymujące
Podstawowe dane Tajemniczy współczynnik odrzuceń: Określa procent wizyt, podczas których opuszczono WWW bez przejścia na jakąkolwiek inną stronę w obrębie serwisu, Dzięki temu wiemy, czy nasza strona jest przeglądana = interesująca,
Podstawowe dane Nowi i powracający
GA w służbie blogerom
Kim są moi czytelnicy?
Kim są moi czytelnicy Zakładka odbiorcy: demografia, geografia, zainteresowania i inne
Kim są moi czytelnicy
Sugestia: Pomyślcie nad wersją mobilną bloga
Co czytają odwiedzający?
Co czytają odwiedzający Zakładka „Zachowanie”
Co czytają odwiedzający Co możemy z tym zrobić? dowiemy się, które treści się sprawdzają które teksty powodują opuszczanie jakie są strony wyjścia strony wejściowe na blog
Jak do mnie trafiają
Podstawowe kanały
Jak do mnie trafiają Podstawowe kanały - Organic
Jak do mnie trafiają Odwiedziny z wyszukiwarki
Jak do mnie trafiają Odwiedziny z wyszukiwarki – sposób A
Wymiar dodatkowy – tytuł strony Słowa kluczowe związane z wyszukaniem Jak do mnie trafiają Odwiedziny z wyszukiwarki – sposób A
W zakładce SEO czeka na nas komunikat Jak do mnie trafiają Odwiedziny z wyszukiwarki – sposób B
Administracja -> Ustawienia usługi Jak do mnie trafiają Odwiedziny z wyszukiwarki – sposób B
Jak do mnie trafiają Odwiedziny z wyszukiwarki – sposób B
Jak do mnie trafiają Kampanie Możemy monitorować: posty na Facebook wpisy na forum linki na innych stronach kampanie reklamowe mailingi
Jak do mnie trafiają Kampanie
Jak do mnie trafiają Kampanie Pilnujcie swoich linków
Jak do mnie trafiają Kampanie &utm_medium=e- mail&utm_campaign=Mailing_Wakacje_2015
Cele w Google Analytics
Cele w GA Czym są cele Analytics daje możliwość śledzenia określonego działania i zachowań Możemy mierzyć podjęcie pewnych czynności np. kliknięcie w baner Mierzeniu ulega również zachowanie np. +4 min. na stronie
Cele w GA Ustawienie celów Administracja -> Widok -> Cele
Cele w GA Ustawienie celów Kliknięcie w kontaktowy, Zapis do newslettera, Pobranie oferowanego e-booka (poradnika) – np. z bloga branżowego, Użytkownicy, którzy spędzili +5 min. i przejrzeli min 3 podstrony, Powracający min. 2 razy w tygodniu Przykładowe cele na blogu:
Cele w GA Ustawienie celów
Cele w GA Jak je odczytać
Raport dla zainteresowanych naszym blogiem
Raporty w Analytics Jak je przygotować
Raporty w Analytics Jak je przygotować
Raporty w Analytics Galeria Rozwiązań
Support Google: Pomocne linki
Dziękuję za uwagę