Teorie jako struktury –

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Historia idei komunikacji
Typy strukturalne Typ tablicowy.
11. Różniczkowanie funkcji złożonej
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Badania operacyjne. Wykład 1
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii. A.Wojtyna (2000r)
Prawda kontra precyzja w ekonomii
Teoria Kapitału Ludzkiego jako naukowy program badawczy
Agnieszka Gawlińska1 METODOLOGIA TEORII KAPITAŁU LUDZKIEGO Na podstawie rozdziału 13 książki Marka Blauga pt. Metodologia ekonomii.
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
TEORIE JAKO STRUKTURY.
Ewolucja metod wyjaśniania
Teorie jako struktury. Anarchistyczna teoria wiedzy.
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Szkoły myślenia w ekonomii
Teoria Kapitału Ludzkiego
Założenie o racjonalności
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Retoryka w ekonomii Katarzyna Życka na podstawie:
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Metody badawcze w psychologii
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Pedagogika ogólna.
Studium Przypadku (case study)
na podstawie książki A.Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką.”
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
istotne cechy kryterium:
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Teorie jako struktury Lakatos – Programy badawcze Kuhn – Paradygmaty
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
TEORIA KAPITAŁU LUDZKIEGO M.Blaug „Metodologia ekonomii” (R.13) Magdalena Rawska.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Teoria organizacji Wykład 1.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Źródła wiedzy biologicznej.
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Teorie jako struktury – Programy badawcze – Imre Lakatos Paradygmaty – Thomas Kuhn Anarchistyczna teoria wiedzy – Paul Feyerabend

odrzucenie indukcjonizmu oraz falsyfikacji indukcja nawet z dużego zbioru zdań obserwacyjnych nie jest w stanie objąć złożoności teorii naukowych falsyfikacjonistyczny schemat hipotez i zaprzeczeń nie opisuje adekwatnie rozwoju teorii naukowych

konieczność postrzegania teorii jako strukturalnej całości analizy historyczne jednoznacznie wskazują, iż ewolucja poszczególnych nauk jest procesem o charakterze strukturalnym pojęcie występujące w ramach danej teorii jest na tyle precyzyjne, na ile ścisła jest owa teoria rozwój nauki zależy od otwartości jej struktury

Metodologia naukowych programów badawczych Imre Lakatos

Program badawczy jest strukturą poddająca się heurystykom : negatywnym podstawowym założeniem programu badawczego jest jego twardy rdzeń, nie podlegający żadnym odrzuceniom przed falsyfikacją chroni go pas ochronny złożony z pomocniczych hipotez pozytywnym ogólne wskazówki określające rozwój programu badawczego uzupełnianie twardego rdzenia modyfikowanie pasa ochronnego

Metodologia w programie badawczym praca w ramach programu badawczego polega na nieustannym rozszerzaniu pasa ochronnego i modyfikowania go o nowe hipotezy pomocnicze modyfikacje muszą być niezależnie sprawdzalne, mają prowadzić do nowych odkryć, mają rozwijać program badawczy nie mogą być hipotezami ad hoc nie mogą naruszać rdzenia twardego

Porównywanie programów badawczych względna wartość programów badawczych zależy od tego, czy są one postępowe, czy degenerujące kryterium oceny wartości jest niezmiernie trudna ze względu na czynnik czasu – oszacowanie dopiero post factum

Paradygmaty Thomas Kuhn

rewolucyjny charakter postępu naukowego pre-nauka > nauka normalna > kryzys > rewolucja > nowa nauka normalna > nowy kryzys niezorganizowana działalność poprzedzająca powstanie nauki nabiera ostatecznie struktury, przyjmując wspólny paradygmat

Paradygmat składa się z ogólnych założeń teoretycznych i praw oraz technik ich stosowania, przyjmowanych przez daną społeczność naukową Paradygmat wyznacza standardy pracy naukowej i koordynuje nią przyczyniając się do powstania nauki normalnej

napotkanie przez paradygmat pewnych trudności nazywamy anomaliami jeśli dotykają one fundamentów paradygmatu, następuje rozluźnienie reguł dotyczących rozwiązywania problemów następuje rewolucja, czyli porzucenie danego paradygmatu i przyjęcie nowego

postęp rewolucyjną drogą jest Kuhnowską alternatywą dla kumulatywnego podejścia indukcjonistów nauka powinna zawierać środki umożliwiające porzucenie paradygmatu i przyjęcie nowego, aby mogła się rozwijać gdy stopień wadliwości paradygmatu wraz z natężeniem kryzysu staje się zbyt poważny, następuje rewolucja

Anarchistyczna teoria wiedzy Paul Feyerabend

żadna dotychczasowa metodologia nie odniosła sukcesu; potwierdza to historia nauki nauka rozwijająca się według reguł jest nierealistyczna, ponieważ przyjmuje zbyt uproszczony pogląd

wszystkie metodologie mają swoje ograniczenia i jedyną regułą, która wychodzi obronną ręką jest „wszystko wolno” naukowiec ma być jedynie wspomagany standardami, a nie sztywnymi regułami, aby mógł mieć swobodę w podejmowaniu decyzji

Typy naukowców wg Feyerabenda Szaleniec – zadowala się obroną teorii w jej pierwotnej formie, nie sprawdziwszy jej zastosowania w przypadkach świadczących na jej niekorzyść Myśliciel – próbuje pokonać napotkane trudności, aby teoria była szczegółowa, wyjaśniająca możliwie największą ilość przypadków

Niewspółmierność Opiera się na interpretacji zdania obserwacyjnego w zależności od kontekstu teoretycznego, w którym się znajduje Porównanie dwóch teorii, dla których sformulowanie podstawowych pojęć jednej w terminach drugiej (żadna obserwacja nie będzie dla nich wspólna), jest logicznie niemożliwe

Wolność człowieka Postawa humanistyczna nawiązująca do J.S. Mill’a Przeciwny instytucjonalizacji nauki w społeczeństwie – dlaczego nauka miałaby posiadać przewagę nad innymi źródłami wiedzy ? ograniczenia wolności wynikające ze struktur społecznych