Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Historia idei komunikacji
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Metody badawcze w socjologii
Teoria Kapitału Ludzkiego jako naukowy program badawczy
Agnieszka Gawlińska1 METODOLOGIA TEORII KAPITAŁU LUDZKIEGO Na podstawie rozdziału 13 książki Marka Blauga pt. Metodologia ekonomii.
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
TEORIE JAKO STRUKTURY.
Ewolucja metod wyjaśniania
Teorie jako struktury. Anarchistyczna teoria wiedzy.
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Teoria zachowania konsumenta
Teoria Kapitału Ludzkiego
Teoria równowagi ogólnej (1874)
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Wilkin, Milczarek - Instytucje gospodarki rynkowej Pytania problemowe do wykładów Wyjaśnij tezę: Instytucje są w umieszczone w głowach ludzi a nie.
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
GALILEUSZ.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Metody badawcze w psychologii
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Pedagogika ogólna.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Zarządzanie w pielęgniarstwie
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Falsyfikacjonizm wyrafinowany Granice falsyfikacjonizmu
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Teorie jako struktury Lakatos – Programy badawcze Kuhn – Paradygmaty
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Teorie jako struktury –
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Postawa asertywna.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
TEORIA KAPITAŁU LUDZKIEGO M.Blaug „Metodologia ekonomii” (R.13) Magdalena Rawska.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Zapis prezentacji:

Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski

I. Teorie jako struktury – programy badawcze Ewolucja i postęp najpoważniejszych dyscyplin naukowych, ma charakter strukturalny. Zależność obserwacji od teorii  zdania obserwacyjne muszą być sformułowane w języku pewnej teorii i są one precyzyjne i obdarzone znaczeniem w takim stopniu w jakim ścisła i obdarzona znaczeniem jest teoria dostarczająca języka do ich wyrażania. Zachodzi ścisły związek między precyzja znaczenia terminu lub zdania i rolą jaką ten termin odgrywa. Jednym ze sposobów nadawania znaczeń pojęciom jest definicja  pojęcia można definiować wyłącznie przy użyciu innych pojęć, których znaczenia są dane. Drugim jest obserwacja lub definiowanie ostensywne  pojęcia uzyskują znaczenia dzięki roli jaką odgrywają w danej teorii.

Teorie jako struktury – programy badawcze Powody dla których należy pojmować teorie jako zorganizowane struktury: badania historyczne wskazują ze teorie posiadają takie cechy, dzięki spójnie ustrukturyzowanym teoriom pojęcia naukowe nabywają ścisłego znaczenia, potrzeba rozwoju nauki  nauka postępuje sprawniej jeśli teorie posiadają wskazówki w jaki sposób można je rozwijać i udoskonalić. Powinny one być strukturami otwartymi które oferują program badawczy.

Teorie jako struktury-program badawczy lakatosa Program badawczy Lakatosa -jest strukturą, która kieruje przyszłymi badaniami naukowymi w sposób zarówno pozytywny jak i negatywny. Negatywna heurystyka - podstawowe ustalenia programu czyli jego twardy rdzeń, nie może podlegać odrzuceniu lub modyfikacjom. Chroni ją przed tym pas ochronny hipotez pomocniczych itd. Heurystyka pozytywna składa się z ogólnych wskazówek mówiących w jaki sposób program badawczy można rozwijać.

Teorie jako struktury-program badawczy lakatosa Sposoby oceny zalet programu badawczego: program winien charakteryzować się stopniem spójności, który zapewnia wypracowanie określonego projektu badań przyszłych. Powinien przynajmniej do czasu do czasu prowadzić do odkryć nowych zjawisk. Program uchodzi za naukowy gdy spełnia oba warunki. Metodologia w programie badawczym  należy ja rozpatrywać w dwóch aspektach: 1.Pracy wykonywanej w ramach programu (np. polegającej na rozszerzaniu i modyfikowaniu pasa ochronnego). 2.Zależy od konkurencyjnych zalet programów badawczych.

Teorie jako struktury-program badawczy lakatosa Porównywanie programów badawczych: Jest bardzo problematyczne porównanie konkurencyjnych programów, Wartość programów zależy od tego czy są one postępowe czy degenerujące się, Trudność  ile musi minąć czasu by rozstrzygnąć czy dany program uległ degeneracji i nie prowadzi do odkrycia nowych zjawisk? Nie można zdecydowanie powiedzieć o programie, że jest lepszy niż konkurencyjny  można to ocenić dopiero post factum.

II. Teorie jako struktury - paradygmaty Kuhna Główną cechą teorii Kuhna jest porzucanie jednej struktury teoretycznej i zastępowanie jej inną. Obraz rozwoju nauki wynikający z koncepcji Kuhna: Pre-nauka – nauka normalna – kryzys – rewolucja – nowa nauka normalna – nowy kryzys Powstanie nauki nabiera struktury i kierunku gdy wspólnota naukowa przyjmuje jeden wspólny paradygmat. Paradygmat składa się z ogólnych założeń teoretycznych praw i technik ich stosowania przyjmowanych przez cala wspólnotę naukową ( praktykują oni naukę normalną). Paradygmat zawsze napotyka na trudności i anomalie powodując kryzys. Ulega on rozwiązaniu gdy pojawia się nowy paradygmat, który przyciąga większą ilość uczonych i stary paradygmat zostaje porzucony--.rewolucja naukowa.

II. Teorie jako struktury - paradygmaty Kuhna Paradygmat a nauka normalna Nauka dojrzała jest rządzona jednym paradygmatem. Ustanawia standardy pracy. Koordynuje i kontroluje rozwiązywaniem łamigłówek. Istnienie paradygmatu jest cechą rozróżniającą naukę od nie- nauki  cechą pre-nauki jest całkowita niezgoda i stała debata nad sprawami fundamentalnymi. Nauka normalna i rewolucje naukowe spełniają pewne konieczne funkcje. Nauka powinna umożliwiać porzucenie jednego paradygmatu i przyjmowanie innego. Funkcje te spełniają rewolucje.

III. Feyerabend: anarchistyczna teoria wiedzy Wszystko wolno! Feyerabend głosi, że żadna z dotychczasowych metodologii nie odniosła sukcesu  nie udało im się się zaproponować reguł kierowania pracą uczonych. Nie można było wyjaśnić naukę za pomocą kilku prostych zasad metodologicznych. Pisze on: Przekonanie, że nauka może i powinna rozwijać się według jakichś trwałych i powszechnych reguł, jest w równej mierze nierealistyczne jak i zgubne. Wszystkie metodologie maja swe ograniczenia i jedyną regułą, która wychodzi obronną ręką to „wszystko wolno”. Uderza to w metodologie, których celem jest wypracowanie reguł pracy uczonego.

III. Feyerabend: anarchistyczna teoria wiedzy Niewspółmierność- gdy podstawowe zasady dwóch konkurencyjnych teorii są tak różne od siebie, że nie można nawet sformułować podstawowych pojęć jednej z nich w terminach drugiej, to takich teorii nie da się nawet porównywać jako teorie konkurencyjne. Takie dwie teorie są niewspółmierne. Nauka czy Voodoo? Feyerabend uskarża się, że naukowcy uważają naukę za coś lepszego od innych form wiedzy( np. wiedzy czrownic czy szamanów), bez ich uprzedniego zbadania  uważa, że jeżeli nauka ma być porównywana z innym formami wiedzy należy najpierw zbadać naturę, cele, i metody nauki na równi z celami, metodami i naturą innych typów wiedzy.

III. Feyerabend: anarchistyczna teoria wiedzy Wolność człowieka Feyerabend broni postawy humanitarnej. Uważa on, że ludzkie istoty powinny być wolne i cieszyć się wolnością. Popiera on dążenie do kształtowania indywidualności, która wytwarza wszechstronnie rozwinięte ludzkie istoty. Instytucjonalizacja nauki w naszym społeczeństwie jest sprzeczna z postawą humanistyczną. Naukowiec nadal podlega ograniczeniom pochodzącym z własności jego instrumentów badawczych ilości pieniędzy, inteligencji asystentów, itp. DZIĘKUJE ZA UWAGĘ!!