Komputerowa optymalizacja obszaru logistyki Opracowanie: Arkadiusz Lisiecki Artur Skubera Wrocław-Katowice 2012
Cele Stworzenie narzędzia informatycznego optymalizujących pracę oddziału w Katowicach (w zakresie m.in.: przygotowania transportu, wyznaczenia trasy, działań marketingowych), Poszukujemy takiej organizacji przejazdów, która będzie maksymalizowała zysk Zysk jest rozumiany jako różnica dochodu ze sprzedaży produktów i kosztów przejazdu Funkcję celu można kształtować praktycznie dowolnie, może być wielowymiarowa Realizacja funkcji przez system komputerowy umożliwia skrócenie czasu przygotowania i dostarczenia zamówienia do klienta Organizacja przejazdów to również optymalizację procesu załadunku biorąc pod uwagę m.in. liczbę pojazdów, masę załadunku, dochód.
Problem marszrutyzacji Problem decyzyjny polegający na wyznaczeniu optymalnej trasy przejazdu wg ustalonych kryteriów (prostych: koszty, czasy przejazdu, odległości, liczby klientów, gęstości: liczba zamówień/km, wartość sprzedaży/km, ciężar/km) Istnieją algorytmy heurystyczne, które „potrafią” znaleźć rozwiązania optymalne, tzn. „wystarczająco najlepsze”, Podczas prac nad komputerową optymalizacją obszaru logistyki zostaną przetestowane algorytmy uznane współcześnie za najlepsze
Prototyp http://ag.lightcode.eu, hasło: superhaslo Z bazy danych pobierane są zamówienia Istnieje możliwość wyboru jednego z dwóch wprowadzonych magazynów (Mazańcowice, Katowice) Do 10 zamówień wykonywany jest przegląd zupełny (aplikacja znajduje najlepsze rozwiązanie) Powyżej 10 zamówień został zastosowany algorytm genetyczny, który znajduje optymalną trasę przejazdu (w czasie do kilku minut)
Prototyp c.d.
Schemat systemu
Dziękujemy za uwagę