doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Rynek – popyt, podaż, równowaga doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Rynek To proces, w ramach którego kupujący i sprzedający określają, co mają zamiar kupować oraz sprzedawać i na jakich warunkach / tzn. w jakich ilościach i po jakich cenach/. Kupujący reprezentują sobą popyt rynkowy, a sprzedający – podaż rynkową. doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Popyt Zapotrzebowanie zgłaszane przez konsumentów na rynku, przy danej cenie produktu Prawo popytu Odstępstwa od prawa popytu doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Determinanty popytu Cena danego dobra Ceny innych dóbr /komplementarnych i substytucyjnych/ Dochody konsumentów Moda Reklama Oczekiwania przyszłego poziomu cen itd.. doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Determinanty popytu na leki Leki Rx Decyzja lekarza Cena danego dobra (rola refundacji) Cena innego dobra (substytuty; leki oryginalne a generyki) Dochody Leki OTC Cena danego dobra Cena innego dobra (substytuty) Dochody Reklama Moda Pora roku doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt a cena danego dobra D = f(p) ilość q1 q2 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wpływ pozacenowych determinantów popytu cena A A’ p1 B B’ p2 D’ D ilość q1 q2 q’1 q’2 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wpływ pozacenowych determinantów popytu cena A’ A p1 B’ B p2 D D’ ilość q’1 q1 q’2 q2 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Podaż Produkty dostarczone przez producentów na rynek, przy danej cenie produktu Prawo podaży doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Determinanty podaży Cena danego dobra Koszty wytwarzania: - koszty materiałów - płace i narzuty na płace itp. - technologia produkcji - skala produkcji doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Podaż a cena danego dobra S=f(p) p2 B p1 A ilość q2 q1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wpływ pozacenowych determinantów podaży cena S=f(p) B B’ p2 S’ = f(p) A p1 A’ ilość q2 q’2 q1 q’1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wpływ pozacenowych determinantów podaży cena S’=f(p) B’ B p2 S’ = f(p) A’ p1 A ilość q’2 q2 q’1 q1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Równowaga rynkowa cena S=f(p) E* p* D= f(p) ilość q* doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Równowaga rynkowa Obraz rynku, na którym – przy pewnej cenie – następuje zrównanie popytu zgłaszanego przez konsumentów z podażą oferowaną przez producentów Cena ta – to cena równowagi rynkowej; a ilość – to ilość równowagi rynkowej doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Nierównowaga rynkowa – niedobór towarów na rynku cena S=f(p) NIEDOBÓR: E* s1 < d1 p* p1 D= f(p) ilość q* s1 d1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Nierównowaga rynkowa – nadwyżka towarów na rynku cena S=f(p) p1 NADWYŻKA: E* p* s1 > d1 D= f(p) ilość q* d1 s1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konsekwencje wzrostu popytu dla równowagi rynkowej cena S=f(p) E1 p1 E* p* D’ = f(p) p1>p* q1>q* D= f(p) ilość q* q1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konsekwencje spadku popytu dla równowagi rynkowej cena S=f(p) E* p* E1 p1 D = f(p) p1<p* q1<q* D’= f(p) ilość q1 q* doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konsekwencje wzrostu podaży dla równowagi rynkowej cena Konsekwencje wzrostu podaży dla równowagi rynkowej S=f(p) S’=f(p) E* p* E1 p1 p1<p* q1>q* D= f(p) ilość q* q1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konsekwencje spadku podaży dla równowagi rynkowej cena S’=f(p) S=f(p) E1 p1 E* p* p1>p* q1<q* D= f(p) ilość q* q1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Konsekwencje zmian w otoczeniu rynku dla równowagi na rynku szczepionek p/grypie - przykład Doniesienia mediów o zwiększonym prawdopodobieństwie wystąpienia pandemii grypy Zwiększona produkcja szczepionek doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wzrost popytu na szczepionki cena D’ D ilość doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wzrost podaży szczepionek cena Wzrost podaży szczepionek S=f(p) S’=f(p) D= f(p) ilość doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zmiany równowagi na rynku szczepionek cena S=f(p) p1 < p* q1 > q* E* P* E1 S’ P1 D’ D= f(p) ilość q* q1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zmiany parametrów gwarantujących równowagę na rynku szczepionek Ilość równowagi na rynku szczepionek – rośnie: q1 > q* Cena równowagi na rynku szczepionek – trzy warianty: p1 > p* p1 < p* p1 = p* doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ingerencja rządu w rynek – ceny minimalne cena S=f(p) pmin s1 > d1 E* NADWYŻKA p* D= f(p) ilość q* s1 d1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ingerencja rządu w rynek – ceny maksymalne cena S=f(p) E* d1>s1 p* NIEDOBÓR pmax D= f(p) ilość q* d1 s1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Jak można przedstawić jej konsekwencje dla rynku leków??? Refundacja leków Jak można przedstawić jej konsekwencje dla rynku leków??? doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW