„Bez zaskoczenia czyli jak prognozować pogodę”
Działania ukierunkowane były na: Młodzież, która wykazuje zainteresowanie pogodą, są to uczniowie, których w sposób szczególny interesuje, klimat, meteorologia, a dotychczas nie mieli możliwości posługiwania się przyrządami meteorologicznymi w życiu codziennym.
Oczekiwane rezultaty Na zajęciach terenowych uczniowie: Zapoznali się z przyrządami służącymi do określania elementów pogody: termometr, wiatromierz, barometr, higrometr i deszczomierz Nauczyli się prawidłowo nimi posługiwać i odczytywać dane Na podstawie zestawień tygodniowych, miesięcznych nabyli umiejętność tworzenia diagramów klimatycznych Kształtowali zmysł obserwacji i wyobraźni
PRZYRZĄDY METEOROLOGICZNE wyznacza kierunek wiatru
Wiatromierz z kompasem
Deszczomierz
Termometr zewnętrzny
Stacja pogody
Korzyści dla uczniów Młodzież spędzi interesująco wolny czas Zdobyte umiejętności wykorzysta w życiu codziennym W rodzinach rolniczych konkretne informacje mogą okazać się przydatne do przewidywania krótkoterminowej pogody Ciekawe spostrzeżenia mogą stanowić temat do rozmów, które zawsze wpływają korzystnie na prawidłowe relacje w rodzinach
Efekty Dzięki zajęciom w pracowni geograficznej i komputerowej uczniowie: Zauważyli, ze żmudna codzienna praca może stać się przyjemnością Dostrzegają silny związek pogody i człowieka Wykonali planszę przyrządów meteorologicznych Obserwują, odczytują i interpretują zjawiska meteorologiczne Tworzą hipotezy i teorie uzasadniające zebrane dane Stworzyli krótką regułę prognozy pogody
9XI – 13XI
Arkusz obserwacji pogody od 16 XI do 20 XI Elementy pogody Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Temperatura powietrza w oC 10 8 15 6 Wilgotność w % 60 58 31 59 Ciśnienie atmosferyczne w hPa 1005 1009 1008 1012 Opady w mm 21 5 3,5 1 - Kierunek Wiatru Zachodni Południowo- zachodni Zachmurzenie
Arkusz obserwacji pogody od 23 XI do 27 XI Elementy pogody Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Temperatura powietrza w oC 7 10 11 2 9 Wilgotność w % 54 56 58 Ciśnienie atmosferyczne w hPa 1005 1001 1003 Opady w mm - 3 Kierunek Wiatru Południowo- wschodni Południowo- zachodni Zachmurzenie
Tendencja do słonecznej pogody KRÓTKA REGUŁA PROGNOZY POGODY Tendencja do pogody wilgotnej, deszczowej Przy powolnym spadku ciśnienia: wiatr i deszcz Przy gwałtownym i szybkim spadku ciśnienia: burze Przy temperaturze poniżej 0° -śnieg Tendencja do słonecznej pogody Przy powolnym wzroście ciśnienia :słonecznie i sucho; zimą mróz Przy szybkim i gwałtownym wzroście: krótkotrwała, ładna pogoda
Co zwiastują chmury, które widzimy na niebie ? Idąc ulicą w pochmurny dzień, gdy zauważymy na niebie przejaśnienie za ustępującymi, gęstymi chmurami, których granica jest na ogół bardzo wyraźnie widoczna, zwiastuje to nadejście dobrej pogody.
Chmury Cumulus, które w sposób wyraźnie widoczny rozrastają się szybko, zarówno w poziomie jak i w pionie mogą zapowiadać przelotne opady deszczu oraz silny wiatr.
Chmura widoczna w pobliżu widnokręgu i przypominająca kowadło lub grzyb, może być zapowiedzią zbliżającej się burzy. Należy brać pod uwagę również kierunek wiatru, bowiem sam widok tej chmury niekoniecznie zwiastuje gwałtowne pogorszenie pogody, gdyż wiatr może powodować nawet zawrócenie burzy.
Monitoring Monitorowanie osiągniętych rezultatów: Lista obecności uczestników zajęć Zdjęcia Tablica przyrządów meteorologicznych Arkusze obserwacji Diagramy klimatyczne
Trwałość Działalność będzie kontynuowana na lekcjach geografii i poszerzana na zajęciach pozalekcyjnych Zdobyte umiejętności i wiedza zostaną wykorzystane przez długie lata w życiu codziennym.
Małgorzata Trzaska – nauczyciel geografii w ZPPO w Samborcu Opracowała: Małgorzata Trzaska – nauczyciel geografii w ZPPO w Samborcu