Wkłady własne oraz ocena potencjału projektodawcy w ramach projektów finansowanych z EFS 2014-2020 Michał Dymkowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KSIĘGOWOŚĆ W PROJEKTACH UE
Advertisements

1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
ROZWÓJ MIAST poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO KL
Omówienie założeń konkursu Nr I/POKL/6.1.2/2012 Kamil Dobrenko Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Poddziałanie POKL – kwalifikowalność wydatków Edyta Dominiak Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 12 czerwca 2008 roku.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Koszty osobowe w kosztach pośrednich w ramach projektów PO KL Warszawa, 22 lutego 2012 r.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla Działania 9.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego Etap Wdrażania Projektu.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla Działania 9.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
WKŁAD WŁASNY NIE MUSI STANOWIĆ WŁASNOŚCI BENEFICJENTA
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Założenia dotyczące zasad kwalifikowalności wydatków w projektach realizowanych w ramach EFS w perspektywie finansowej
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Kwalifikowalność wydatków.
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu zamkniętego nr RPPM IZ /15 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu zamkniętego nr RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
12 maja 2016 r. Konkurs na projekty mobilności ponadnarodowej osób bezpośrednio zaangażowanych w pracę z młodzieżą lub osobami młodymi zagrożonymi wykluczeniem.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Wsparcie outplacementowe Schemat: Łagodzenie negatywnych.
Pytania i odpowiedzi w ramach Działania 5.7 Nowe Mikroprzedsiębiorstwa Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Poddziałanie (2 typ projektów) RPWM IZ /15 Olsztyn, 15 grudnia 2015 r. 1.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Kształcenie zawodowe w ramach ZIT Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności.
Zasady tworzenia budżetu projektu Szkolenie pracowników administracyjnych w ochronie zdrowia DEPARTAMENT FUNDUSZY EUROPEJSKICH MINISTERSTWO ZDROWIA Warszawa,
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków
Kwalifikowalność wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Wybrane aspekty kwalifikowalności wydatków
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Założenia dotyczące zasad kwalifikowalności wydatków w projektach realizowanych w ramach EFS w perspektywie finansowej
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Czas trwania projektu: 24 miesiące
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
Wybrane aspekty kwalifikowalności wydatków
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 6. 3
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w Załączniku 3 b - Kryteria wyboru projektów dla poszczególnych osi priorytetowych, działań/ poddziałań – dla EFS   XXXIX Posiedzenie Komitetu.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Uproszczone metody rozliczania wydatków w projektach EFS
PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA
Wstępne założenia dotyczące wnoszenia i oceny wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków EFS w latach Kielce, 9 października.
Kredyt na innowacje technologiczne
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Wkłady własne oraz ocena potencjału projektodawcy w ramach projektów finansowanych z EFS 2014-2020 Michał Dymkowski

Kryteria dostępu dla realizacji projektów finansowanych z EFS 2014-2020 Ocena potencjału i doświadczenia projektodawcy; Wymóg wnoszenia wkładu własnego w formie finansowej bądź rzeczowej, na poziomie co najmniej 5% wartości realizacji projektu.

Ocena potencjału i doświadczenia projektodawcy - założenia Wykazanie obecności projektodawcy i „zakorzenienia” działań podejmowanych przez niego w przeszłości w obszarze planowanej interwencji, nawet w sytuacji gdy nie realizował on dotąd projektów współfinansowanych ze środków unijnych. Jednocześnie, ocena potencjału nie dotyczy jedynie zaplecza technicznego, ale także zdolności społecznych do podejmowania określonych przedsięwzięć. Ocenie podlegać powinien szeroko definiowany kapitał społeczny wyrażony poprzez umiejętności do samoorganizowania się i współpracy oraz zaangażowania w poprawę sytuacji społeczności, na rzecz której podejmowane będą działania.

Ocena potencjału i doświadczenia projektodawcy - założenia 1. Doświadczenie projektodawcy/partnerów, które powinno być rozpatrywane w kontekście dotychczasowej jego działalności i możliwości weryfikacji jej rezultatów, prowadzonej:   w obszarze, w którym udzielane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu; na rzecz grupy docelowej, do której kierowane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu; na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu; 2. Potencjał kadrowy/merytoryczny projektodawcy/partnerów – tj. zaangażowanie kompetentnych, związanych z daną organizacją, osób w realizację projektu, know-how; 3. Potencjał techniczny projektodawcy/partnerów – tj. posiadane lub pozyskane zaplecze, pomieszczenia, sprzęt, który wnioskodawca może wykazać w projekcie; 4. Potencjał finansowy projektodawcy/partnerów – tj. własne środki finansowe wnioskodawcy, bądź środki niekoniecznie posiadane przez wnioskodawcę, ale przede wszystkim takie, które wnioskodawca potrafi zmobilizować w społeczności lokalnej w związku z planowaną realizacją projektu; 5. Wnioskodawca powinien wykazać kapitał społeczny poprzez opis efektów dotychczas zrealizowanych projektów / działań / akcji na rzecz społeczności, czy podjętej współpracy z innymi organizacjami / instytucjami publicznymi.

Wkłady własne w EFS 14-20 - założenia W perspektywie finansowej 2014-2020 będzie obowiązywał wkład własny dla wszystkich projektów EFS, z wyjątkami - Instytucja zarządzająca powinna mieć możliwość odstąpienia od wymagania wkładu własnego w przypadku pewnej grupy projektów lub beneficjentów, pod warunkiem, że wykazany zostanie potencjał, którego nie można wycenić i przełożyć na wkład własny; Wymóg obowiązkowego wykazywania wkładu własnego został wprowadzony w celu podkreślenia znaczenia weryfikacji zdolności projektodawcy/partnerów do efektywnej realizacji zadań w obszarze, w ramach którego składany jest wniosek o dofinansowanie i – w przypadku gdy jest to możliwe – odzwierciedlenie tego potencjału w budżecie projektu EFS.

Wkłady własne w EFS 14-20 - założenia Poziom wymaganego wycenionego potencjału (wkładu własnego) powinien zostać określony przez instytucję zarządzającą i uzależniony od: typu operacji, która miałaby być wdrażana przez projektodawcę/partnerów; rodzaju projektodawcy/partnerów. Dodatkowo, instytucja zarządzająca może obniżyć wymagany poziom wkładu własnego w sytuacji gdy wytyczne horyzontalne albo warunki konkursu ograniczają kwalifikowalność kategorii wydatków.

Wkłady własne w EFS 14-20 - założenia Wkład własny nie musi stanowić własności beneficjenta: Wkład własny wnoszony jest przez projektodawcę, niemniej jednak będzie on mógł pochodzić z różnych źródeł, w tym np. uczestników projektu, samorządu lokalnego, strony trzeciej, funduszy celowych( Fundusz Pracy, PFRON). W przypadku wkładu niepieniężnego, może być on wnoszony przez beneficjenta ze składników jego majątku (np. nieruchomości) oraz z majątku innych podmiotów, o ile zostało to uregulowane prawnie (np. beneficjent będący NGO wnosi wkład w postaci nieruchomości udostępnionej przez gminę, przy czym możliwość wykorzystywania przez niego tej nieruchomości została uregulowana np. w umowie dzierżawy).

Wkłady własne w EFS 14-20 - założenia Brak ograniczenia odnośnie do formy wnoszenia wkładu własnego: Instytucja zarządzająca zobowiązana jest umożliwić wniesienie wkładu własnego we wszystkich dostępnych formach a wkład własny finansowy nie może być premiowany w stosunku do wkładu niepieniężnego. W tym celu w projekcie wytycznych horyzontalnych w zakresie kwalifikowania wydatków w perspektywie 2014-2020 dla EFS wprowadzono zapis, że to beneficjent określa formę wniesienia wkładu własnego a IZ PO nie może wymagać wniesienia wkładu własnego w określonej formie. Zapewnienie ww. warunków należy do instytucji zarządzającej oraz komitetu monitorującego program, którego kompetencją jest akceptacja odpowiednio określonych kryteriów oceny wniosków o dofinansowanie projektu.

Wkłady własne w EFS 14-20 - założenia katalog możliwych form wnoszenia wkładu własnego: • niepieniężne, w tym wkład niepieniężny wnoszony przez stronę trzecią w formie dodatków lub wynagrodzeń, udostępnianie/użyczanie budynków, pomieszczeń, urządzeń, wyposażenia na potrzeby projektu; b) świadczenia wykonywane przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie; c) dodatki do wynagrodzeń finansowane z zewnątrz dla pracowników w ramach odbywania np. szkoleń.

Wkłady własne w EFS 14-20 - założenia katalog możliwych form wnoszenia wkładu własnego: • finansowe, np. poprzez: a) środki będące w dyspozycji danej instytucji, b) środki wpłacane przez podmioty zewnętrzne, c) środki prywatne angażowane w ramach projektów objętych pomocą publiczną,

Wkłady własne w EFS 14-20 - założenia Przykłady możliwych finansowych form wkładu własnego: opłaty związane z udziałem uczestników w projekcie środki pozyskane przez podmiot będący beneficjentem z innych programów krajowych/ regionalnych /lokalnych, pod warunkiem, że zasady realizacji tych programów nie zabraniają wnoszenia ich środków do projektów EFS środki finansowe będące w dyspozycji danej instytucji lub pozyskane przez tą instytucję w tym środki własne / dotacje / granty pozyskane przez od sponsorów, darczyńców – tak publicznych jak i prywatnych, środki przeznaczone na wynagrodzenie kadry zaangażowanej przez beneficjenta w realizację projektu EFS, które nie są finansowane ze środków dofinansowania.

Wkłady własne w EFS 14-20 - założenia Możliwość łączenia różnych form wnoszenia wkładu własnego możliwe będzie łączenie różnych jego form, np. częściowo wniesienie wkładu własnego w postaci pracy wolontariusza a częściowo w postaci opłat od uczestników; Podstawa wymaganego wkładu własnego nie powinna uwzględniać środków dotacji przekazywanych uczestnikom projektów W przypadku typów operacji, w których beneficjent przekazuje środki uczestnikom projektów na rozpoczęcie działalności gospodarczej, podstawa wymaganego wkładu własnego powinna zostać pomniejszona o środki wypłacane przez beneficjenta z tego tytułu.

Wkłady własne w EFS 14-20 - założenia Różne sposoby rozliczenia wkładu własnego: możliwość (a w niektórych przypadkach nawet obowiązek) rozliczania kosztów w projektach EFS, tak kosztów pośrednich jak i bezpośrednich, w sposób ryczałtowy. Rozliczanie ryczałtowe oznacza, że koszty są kalkulowane według wcześniej zdefiniowanej metody opartej na produktach, rezultatach lub na podstawie innych kosztów a nie na podstawie dokumentów źródłowych. Koszty pośrednie będą rozliczane obowiązkowo we wszystkich projektach EFS stawkami ryczałtowymi; Obowiązkowego rozliczania wszystkich kosztów projektów EFS ryczałtem w przypadku projektów, w których wartość dofinansowania nie przekracza 50 tys. euro – w formie kwot ryczałtowych lub stawek jednostkowych wyliczanych na podstawie uzgodnionego budżetu.

Dyskusja nad wysokością wymaganego poziomu wkładu własnego Zgodnie z założeniami Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju dla Instytucji Zarządzających poziom obowiązkowego wkładu własnego wnoszonego do projektów finansowanych z EFS powinien zaczynać się od granicy 5% do wartości maksymalnej ok. 20%; Nie mniej dla instytucji niepublicznych(zgodnie z w.w. założeniami) zaleca się by poziom ten nie przekraczał wymagania 5% wartości projektu. Ostateczna decyzja zależy jednak od IZ; Środki budżetu państwa na współfinansowanie wkładu własnego będą określone w kontrakcie terytorialnym po wynegocjowaniu RPO.

Dziękuję za uwagę Michał Dymkowski www.ofop.eu, facebook.com/ofop.eu Projekt Monitoring funduszy europejskich realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszu EOG reprezentacja@ofop.eu www.ofop.eu, facebook.com/ofop.eu ul. Strzelecka 3 lok. 12, 03-433 Warszawa, tel./fax. (022) 155 60 21 15 15 15