podsumowanie wiadomości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przekształcenia geometryczne.
Advertisements

Wyobraźcie sobie, że przychodzicie do domu i mama
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Funkcja liniowa – - powtórzenie wiadomości
Funkcja liniowa, jej wykres i własności
JEJ WŁASNOŚCI ORAZ RODZAJE
MATEMATYKA Trygonometria.
WŁASNOŚCI FUNKCJI LINIOWEJ
Funkcje Barbara Stryczniewicz.
Definicja funkcji f: X Y
Przyporządkowania X Y. Przyporządkowania X Y Funkcją określoną na zbiorze X o wartościach w zbiorze Y nazywamy przyporządkowanie, w którym każdemu.
DZIEDZINA I MIEJSCE ZEROWE FUNKCJI
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Test z działu obejmującego funkcje KOLUSZKI, 06 MARCA 2007 ROKU y x y y= -2x-6 y= ˝ x-1.
FUNKCJE Autor: Wiesława Przewuska.
FUNKCJE.
Poprawa pracy klasowej - Funkcja liniowa
Poprawa pracy klasowej - Funkcja liniowa
WŁASNOŚCI FUNKCJI LINIOWEJ
Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku
Funkcje matematyczne Copyright © Rafał Trzop kl.IIc.
Ciąg liczbowy Ciąg arytmetyczny Ciąg geometryczny
Konkurs o tytuł „Mistrza Funkcji”
Funkcja liniowa Układy równań
Funkcja y = a(x - p)2 + q i jej własności
Własności funkcji liniowej.
Jednego z najważniejszych pojęć matematyki.
FUNKCJA KWADRATOWA.
y x Na podstawie tabelki narysuj wykres funkcji. x y
Funkcja liniowa Wykonała: Dżesika Budzińska kl. II A.
Eliminacje.
FUNKCJE.
FUNKCJA LINIOWA.
Funkcja liniowa ©M.
Funkcja.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
Odczytywanie własności funkcji na podstawie jej wykresu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
FUNKCJA KWADRATOWA
FUNKCJE Opracował: Karol Kara.
FUNKCJE.
Aby obejrzeć prezentację KLIKAJ myszką !!!
Funkcje Autorzy: Piotr Romanowski Marcin Warszewski kl. III b
Czym jest funkcja?? Funkcją nazywamy przyporządkowanie każdemu elementowi zbioru X dokładnie jeden odpowiednik ze zbioru Y. f(x) : X Y x – argumenty.
Funkcje Barbara Stryczniewicz Co z tym zrobisz Ćwiczenia wstępne Opis funkcji,elementy Własności funkcji 4 Sposoby przedstawiania funkcji 5.
FUNKCJE Pojęcie funkcji
Rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami
Funkcje.
Funkcje.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Własności funkcji Opracowała Magdalena Pęska. Dziedzina funkcji: 1 1 X Y -6 6 x   –6,6 
Funkcja Opracował: Mateusz Michalak Gimnazjum w Blachowni ul. Bankowa 13.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
FUNKCJA HOMOGRAFICZNA mgr Elzbieta Markowicz-Legutko
Przekształcanie wykresów i odczytywanie własności funkcji Opracowała : KL. II LP.
FUNKCJA KWADRATOWA o Definicja o Posta ć funkcji kwadratowej Posta ć ogólna Posta ć kanoniczna Posta ć iloczynowa o Wykres funkcji kwadratowej o Własno.
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Figury płaskie Układ współrzędnych.
Funkcja kwadratowa Jeżeli a ≠0, to funkcję f określoną wzorem a, b, c - współczynniki liczbowe funkcji kwadratowej nazywamy funkcją kwadratową określoną.
Co to jest funkcja? Opracowała: Monika Grudzińska - Czerniecka.
Funkcje liniowe.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Zależności funkcje y = x2 - 3 y = x + 3.
Podstawowe własności funkcji
Zapis prezentacji:

podsumowanie wiadomości FUNKCJE podsumowanie wiadomości

Początek układu współrzędnych Oś rzędnych (oś y) IIĆWIARTKA IĆWIARTKA Początek układu współrzędnych Oś odciętych ( oś x) 1 O -1 x 1 -1 IIIĆWIARTKA IVĆWIARTKA

CO TO JEST FUNKCJA? Przyporządkowanie, które każdemu elementowi zbioru X przyporządkowuje dokładnie jeden element zbioru Y nazywamy funkcją. Elementy zbioru X nazywamy argumentami funkcji, sam zbiór X nazywamy dziedziną funkcji. Zbiór Y nazywamy przeciwdziedziną funkcji, a elementy y przyporządkowywane elementom x wartościami funkcji NIE TAK

Y X f -5 -2 3 6 Zbiór X- dziedzina funkcji. X Y Zbiór Y - zbiór wartości funkcji. Elementy zbioru X - argumenty funkcji.

Funkcję można określić za pomocą: - opisu słownego Każdej liczbie ze zbioru {-8, -3, 0, 2, 4, 10} przyporządkowujemy liczbę do niej przeciwną. - grafu Y X -10 -8 -6 4 - tabelki x -3 -1 2 4 7 9 y

y = x2 + 3x, x – liczba rzeczywista - wzoru y = x2 + 3x, x – liczba rzeczywista - wykresu funkcji

x 4 5 7 9 11 y 2 Argument, dla którego funkcja przyjmuje wartość 0 nazywa się miejscem zerowym tej funkcji. x 4 5 7 9 11 y 2 Miejsca zerowe: 4, 7 Miejsca zerowe: - 4, 0, 4

f(x) = 4x + 3, x – liczba rzeczywista Zatem miejsce zerowe to x= -0,75 f(-0,75)=4(-0,75)+3=-3+3=0

MONOTONICZNOŚĆ FUNKCJI Funkcja może być: - rosnąca, malejąca, stała

Dla coraz większych argumentów funkcja ta przyjmuje coraz większe wartości. O takiej funkcji mówimy, że jest rosnąca. x -5 -2 3 5 y -3 2 7

Dla coraz większych argumentów funkcja ta przyjmuje coraz mniejsze wartości. O takiej funkcji mówimy, że jest malejąca. x -5 -2 3 5 y 7 2 -3

Dla wszystkich argumentów funkcja ta przyjmuje te same wartości. O takiej funkcji mówimy, że jest STAŁA x -5 -2 3 5 y -1

Dla argumentów –5≤x<-2 funkcja jest malejąca. Dla argumentów –2 ≤ x<2 funkcja jest stała. Dla argumentów 2 ≤ x<5 funkcja jest rosnąca.

Ćwiczenie 1. Które z podanych przyporządkowań jest funkcją? Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi. A. y2 = x2 B. y = 3 + x2 x −1 1 y x y 1 2 3 D. C.

Czy przyporządkowanie przedstawione za pomocą grafu jest funkcją? Ćwiczenie 2. Czy przyporządkowanie przedstawione za pomocą grafu jest funkcją? Zaznacz Tak lub Nie oraz wskaż poprawne uzasadnienie. Tak, Nie, A. każdemu elementowi ze zbioru X została przyporządkowana wartość. B. jednemu elementowi ze zbioru X zostały przyporządkowane dwie wartości. C. nie każdemu elementowi ze zbioru X została przyporządkowana wartość. ponieważ

Ćwiczenie 3. Wskaż miejsca zerowe funkcji przedstawionych na wykresach. Zaznacz pod każdym wykresem odpowiednią liczbę wybraną z podanych. I. −3 / −2 / −1 / 0 / 1 / 2 / 3 −2 / −1 / −12 / 0 / 1 / 2

Na rysunku przedstawiono wykres pewnej funkcji. Ćwiczenie 4. Na rysunku przedstawiono wykres pewnej funkcji. Oceń prawdziwość każdego zdania. Zaznacz PRAWDA, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub FAŁSZ, jeśli jest fałszywe. I. Największa wartość tej funkcji wynosi 3, a najmniejsza −3. P / F II. Funkcja osiąga wartość największą dla argumentów mniejszych od 2. III. Dla argumentu −3 wartość tej funkcji jest równa −3. IV. Funkcja nie posiada miejsc zerowych. V. Liczba 2 nie należy do dziedziny tej funkcji.

Wartość tej funkcji dla argumentu 2 jest równa ……. II. Ćwiczenie 5. Dany jest wykres funkcji. Uzupełnij zdania, tak aby były prawdziwe. Wpisz w każdą lukę odpowiednią liczbę. I. Wartość tej funkcji dla argumentu 2 jest równa ……. II. Wartość tej funkcji dla argumentu –2 jest równa ……. III. Funkcja przyjmuje wartość 4 dla argumentów –4 i …... IV. Miejscem zerowym funkcji jest ……..

Ćwiczenie 6. Który z podanych punktów należy do wykresu funkcji y=12x−1? Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi. A. (0, 1) B. (−2, −2) C. (12, −34) D. (100, 49)

Wartość tej funkcji dla argumentu –4 jest równa …... II. Ćwiczenie 7. Dana jest funkcja y=−2x+5. Uzupełnij zdania, tak aby były prawdziwe. Wpisz w każdą lukę odpowiednią liczbę w postaci dziesiętnej. I. Wartość tej funkcji dla argumentu –4 jest równa …... II. Dla argumentu …… wartość tej funkcji jest równa 7. III. Miejscem zerowym tej funkcji jest liczba ……..

Ćwiczenie 8. Który wzór opisuje funkcję przedstawioną na wykresie? Wskaż poprawną odpowiedź. A. y=−3x B. y=13x C. y = 3x D. y=−13x

Dany jest wykres funkcji Ćwiczenie 9. Dany jest wykres funkcji Uzupełnij zdania, tak aby były prawdziwe. Wstaw w każdą lukę odpowiedni warunek wybrany spośród podanych. 7⩽ x<10 −7⩽ x<−5 x<−5 6<x⩽9 x>−2 −4⩽x<−2 I. Funkcja przyjmuje wartości ujemne dla argumentów x spełniających warunek −5<x<−2 lub ……………. II. Funkcja przyjmuje wartości dodatnie dla argumentów x spełniających warunek ………………… lub −2<x<6.

Ćwiczenie 10. Na wykresie przedstawiono zależność wysokości palącej się świecy od czasu jej palenia. Uzupełnij zdania, tak aby były prawdziwe. Wpisz w każdą lukę odpowiednią liczbę całkowitą. I. Świeca wypaliła się po ….. godzinach. II. Przed zapaleniem świeca miała wysokość ….. cm. III. Po 4 godzinach palenia się świeca miała wysokość ….. cm. IV. Po .... godzinach palenia się świeca miała wysokość ok. 6 cm. V. Po 7 godzinach palenia się świeca miała wysokość ok…. cm.