TIK w uczeniu się i w nauczaniu TIK – Technologie informacyjno - komunikacyjne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Brodach
Advertisements

Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
7 punktów Kodeksu 2.0.
Zbiorem zasad korzystania z technologii komunikacyjno informacyjnych w naszej szkole ma odpowiadać na prawdziwe potrzeby uczniów i nauczycieli bardzo.
KODEKS 2.0 ZESPOŁU SZKÓŁ W RZEPEDZI
Jak bezpiecznie korzystać
Bezpiecznie w sieci.
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Szkoła z klasą 2.0 III edycja rok szkolny 2012/2013.
Kodeks 2.0 Prezentację wykonała : Roksana Druszcz
DEBATA SZKOLNA. DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0 ZASADA 1. Jeśli zauważę u jakiegoś internauty przejawy nietolerancji, natychmiast zrywam kontakty i ostrzegam.
KLASOWY KODEKS 2.0 KLASA V e ROK SZKOLNY 2013/2014
Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów. I UCZ I UCZ SIĘ Z TIK. Nauczyciele zadają prace domowe z zastosowaniem różnorodnych programów komputerowych.
Debata szkolna W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ W MYŚLISZEWICACH
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
W Szkole Podstawowej w Gostkowie Rok szkolny 2013/2014.
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
Udział szkoły w programie Szkoła z klasą 2.0, prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą pod honorowym patronatem Ministra Edukacji.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Debata szkolna nad Kodeksem 2.0 I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Świebodzinie 11 grudnia 2013.
TARGI
Szkoła z klasą 2.0.
„Bezpieczeństwo w Internecie”
1. Ucz i ucz się z TIK! 2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie. 3. Nie kradnij i nie daj się okraść! 4. Komunikujmy się! 5. Komputery pod.
Szkolny Kodeks 2.0.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
10 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Nie kradnij i nie daj się okraść!
Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów. CEL :  prezentacja wszystkich projektów realizowanych w ramach programu Szkoła z Klasą 2.0 oraz prezentacje.
BEZPIECZNY INTERNET Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
Bezpieczny Internet Prezentacja przygotowana z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 10 lutego 2015 r. Przygotowanie we współpracy nauczycieli: Renata Majewska.
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Zasady korzystania z Internetu
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Nowej Wsi DEBATA KLASY IIIc wych. Bożena Zawistowska.
W Szkole Podstawowej w Gostkowie Rok szkolny 2013/2014.
1.Jesteśmy twórczy, a nie odtwórczy. 2.Jesteśmy uczciwi. 3.Jesteśmy bezpieczni 4.Uczymy bezpieczeństwa. 5.Przestrzegamy netykiety. 6.Używamy nowych technologii.
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
Debata klasowa Klasa 4 KODEKS 2.0. Zestaw zasad wypracowanych przez ekspertów i rozwiniętych przez nauczycieli i uczniów. Główne punkty kodeksu: bezpieczeństwo.
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
Główne zagadnienia KODEKSU Ucz i ucz się z TIK. Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa.
LOGO SZKOŁA PODSTAWOWA nr 11 SZKOLNY KODEKS 2.0. Click to edit Master text styles LOGO 1. Ucz i ucz się z TIK. KODEKS 2.0 Wykorzystujemy komputery na.
DEBATA SZKOLNA WITAMY SERDECZNIE!!! CHCEMY STAĆ SIĘ SZKOŁĄ Z KLASĄ.
Program „SZKOŁA Z KLASĄ 2.0” w Zespole Szkół Nr 3 w Lubinie II II edycja rok szkolny 2012/2013.
Szkolny Kodeks 2.0. Publiczne Gimnazjum w Męcinie Oto poszczególne jego punkty:
SZKOLNY KODEKS 2.0 GIMNAZJUM IM. KS. KAN. M. LIPSKIEGO 2013/2014.
Szkoła Podstawowa nr 146 im. Janusza Korczaka w Warszawie.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Szkoła z klasą 2.0. Co to Szkoła z klasą 2.0? Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
KODEKS 2.0 TECHNIKI INFORMACYJNO KOMUNIKACYJNE. KOMUNIKACJA Z RODZICAMI I UCZNIAMI ZA POMOCĄ TELEFONU KOMÓRKOWEGO I POCZTY ELEKTRONICZNEJ.
Dobre praktyki w Internecie. Ucz i ucz się z TIK:  korzystaj ze sprawdzonych źródeł;  korzystaj z multimedialnej bazy dydaktycznej szkoły na zajęciach.
Bądź bezpieczny w sieci
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Rok szkolny 2015/ Razem raźniej! 2. Kradzież nie popłaca! 3. Stop plagiatom! 4. Dorośli z nami! 5. Korzystamy z TIK! 6. Uwaga – obcy w sieci!
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim Rok szkolny 2013/2014.
Nie kradnij i nie daj się okraść!. Naszym zadaniem było… opracować: - Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć,
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Szkoła Nowych Czasów. źródła wykorzystane w prezentacji: ► materiały programu „Szkoła z Klasą 2.0” ► mam.media.pl ► Słownik języka polskiego PWN.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
TIK w szkole.
Zapis prezentacji:

TIK w uczeniu się i w nauczaniu TIK – Technologie informacyjno - komunikacyjne

Ucz i ucz się z TIK

1.Programy komputerowe przydatne na różnych przedmiotach i do różnych zadań: – Paint – edytor grafiki – WordPad – edytor tekstu – Przeglądarka internetowa 2.Podczas dyskusji oraz prezentowania swoich poglądów w sieci należy pamiętać o bezpieczeństwie (nie podawać swoich danych osobowych) i szacunku dla innych użytkowników sieci. Nasze poglądy i opinie powinny dotyczyć tematu na jaki toczy się dyskusja. 3.Realizując projekty zespołowe możemy korzystać np. z komunikatorów takich jak GG czy Skype. Za ich pomocą uczniowie mogą się ze sobą komunikować i uzgadniać szczegóły projektu.

4.Nie można dopuścić do korzystania z Internetu, komputera czy komórki na sprawdzianach i egzaminach, ponieważ nikt by się nie uczył. W Internecie mamy prawie wszystkie informacje, komputer wykona za nas obliczenia a sms-em kolega przyśle rozwiązanie zadania. 5.Dobre ściąganie to korzystanie z darmowego oprogramowania oraz darmowych plików. Wykorzystując czyjąś własność (pliki, artykuły, zdjęcia) należy podać źródło informacji oraz ich autora. Złe ściąganie to nielegalne ściąganie i korzystanie z płatnego oprogramowania i plików oraz przywłaszczenie sobie czyjejś własności intelektualnej (np. skopiowanie wypracowania i podpisanie go swoim nazwiskiem).

Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie

1.Pamiętaj, że każdy może umieścić w Internecie co zechce!  W większości przypadków pierwszy wynik na liście w wyszukiwarce jest wiarygodny.  Poszukaj opinii o danej stronie internetowej.  Zwróć uwagę czy na innych stronach o tej tematyce znajdują się linki do tej strony.  Wiarygodna strona jest często aktualizowana.  Wiarygodna informacja powinna być podpisana przez autora w sposób umożliwiający jego identyfikację. 2.Informacje to dane dzięki którym odbiorca nabywa określoną wiedzę. Opinia lub komentarz to ocena przedstawionych informacji. „Ostatnie badania wykazały, że …” tu mamy przedstawione wyniki badań. To jest informacja. „Naukowcy prowadzący badania przekonują, że …” tu mamy opinię naukowców o ich wynalazku.

3.Korzystaj ze stron internetowych, które mają adresy URL w domenach edu i gov. To witryny naukowe lub rządowe. Od nich powinniśmy rozpoczynać wyszukiwanie informacji. Polska Biblioteka Internetowa Polska Biblioteka Internetowa Szukając informacji w Internecie nie powinniśmy ograniczać się do jednej strony. Znalezione informacje dobrze jest porównać z tym co znajduje się na innych stronach. Szczególną uwagę należy zwrócić na datę publikacji by mieć pewność, że informacje są aktualne. 4.Wszelkie nieprawidłowości, oszustwa i błędy powinniśmy zgłaszać administratorowi strony, portalu, bloga … 5.Przejawy rasizmu i nietolerancji powinniśmy zgłosić administratorowi strony, portalu, forum … W przypadku braku reakcji ze strony administratora albo gdy nieprawidłowości, rasizm lub nietolerancja są ostro wyrażone powinniśmy zgłosić to osobie pełnoletniej np. nauczycielce, która bezzwłocznie zawiadomi policję.

Nie kradnij i nie daj się okraść

1.Zgodnie z prawem możemy korzystać z darmowego oprogramowania udostępnionego na podstawie licencji Freeware i GNU. Możemy korzystać z materiałów (tekstów, zdjęć, filmów) podlegających ochronie praw autorskich, które zostały udostępnione na podstawie zestawu licencji Creative Commons (CC). Aby móc korzystać z pozostałych materiałów musimy za nie zapłacić. 2.Szukając legalnych materiałów korzystamy z wiarygodnych stron internetowych oraz zwracamy uwagę na podstawie jakiej licencji zostały one udostępnione w sieci. 3.Wykorzystując czyjąś własność (teksty, zdjęcia, filmy) mamy obowiązek podać autora i źródło informacji. Dane te umieszczamy bezpośrednio pod wykorzystanymi materiałami.

4.Należy czytać i respektować licencje oraz informacje o prawach autorskich. Jeżeli nie rozumiemy jakiś pojęć możemy zwrócić się do osoby dorosłej z prośbą o ich wytłumaczenie. Bez zgody autora nie wolno nam udostępniać innym osobom żadnych materiałów. 5.Należy podpisywać własne prace. Można opracować swoje własne logo, którym będą opatrzone wszystkie nasze dzieła. 6.Praca powinna mieć tytuł oraz powinna być podpisana imieniem i nazwiskiem autora. Można też użyć pseudonimu. Fajnym elementem jest znak wodny, którym może być np. własne logo lub podpis.

Komunikujmy się

1.Komunikacja może odbywać się za pomocą poczty elektronicznej lub portalu społecznościowego, chociaż nic nie zastąpi osobistych spotkań. 2. e, portale społecznościowe lub np. platformy Moodle oferują szybki i wygodny sposób komunikacji. Potrzebną informację otrzymujemy natychmiast, nie musimy czekać aż się spotkamy. 3.Nie należy mówić o poufnych informacjach dotyczących szkoły. Na portalach społecznościowych nie umieszczamy danych osobowych i ocen.

4.Uczniowie nie powinni używać SMS-ów w kontaktach z nauczycielami, poprzez szacunek dla nauczycieli. Na SMS-a wysłanego przez nauczyciela np. „Zbiórka jutro o ” trzeba grzecznie odpowiedzieć i podziękować. 5.Strona internetowa szkoły powinna być ścisła, czytelna oraz zwięzła. Powinna promować szkołę by zachęcić rodziców i dzieci do podejmowania nauki w naszej szkole. 6.Wszyscy powinniśmy czuć się odpowiedzialni za stronę internetową naszej szkoły. Osobą prowadzącą stronę powinien być nauczyciel znający najnowsze trendy w technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz samorząd szkolny. Uczniowie mogliby prowadzić na naszej stronie różne fora tematyczne. Powinna być też prowadzona gazetka szkolna.

Komputery pod ręką

1.W każdej sali powinien znajdować się komputer i tablica interaktywna. Urządzenia te powinny być połączone w sieć, by na różnych przedmiotach można było skorzystać z różnych informacji. Powinny mieć też dostęp do Internetu. 2.Z komputerów możemy korzystać przede wszystkim w sali informatycznej. Powinny być przynajmniej dwie takie sale. Można by było z nich korzystać po lekcjach i na długich przerwach. 3.By sprawiedliwie dzielić dostęp do komputerów między różne przedmioty i uczniów można ułożyć harmonogram. Punkt 1 rozwiązałby większość problemów. 4.Rozrywka na komputerach może być dozwolona kiedy zrealizuje się temat lekcyjny i jest czas wolny.

Bądź bezpieczny w sieci

1.Używaj programów antywirusowych. Posługuj się nickiem, nie podawaj swoich danych osobowych. Nie wierz wszystkiemu o czym przeczytasz w Internecie. Nikomu nie podawaj swoich haseł! Nie kontaktuj się z nieznajomymi. 2.Przeglądarki internetowe przechowują historię ostatnio odwiedzanych witryn. W określonym miejscu na twardym dysku zapisywane są tymczasowe pliki internetowe. Służą do szybszej komunikacji między komputerem a serwerem. Pliki cookie to specjalne informacje, które są przechowywane przez przeglądarkę i służącą do rozpoznawania internautów przez serwery. Gdy ponownie odwiedzimy tą samą witrynę informacje te zostaną przesłane do serwera. Odwiedzając różne witryny za każdym razem zostawiamy tam odcisk w postaci numeru IP. Jest to identyfikator naszego komputera w sieci.

3.Konto powinno mieć takie ustawienie prywatności, aby dostęp do informacji o nas miały tylko zaufane osoby. Dodawaj do listy znajomych wyłącznie osoby, które znasz i którym ufasz. Nie klikamy w nieznane linki, może to spowodować przeniesienie nas do serwisu zawierającego złośliwe oprogramowanie. Nie odpowiadamy na zaproszenia do dziwnych stowarzyszeń. 4.Na komputerach szkolnych korzystamy tylko z zainstalowanego oprogramowania. Nie wolno nic samemu instalować chyba, że nauczyciel wyrazi na to zgodę. Można korzystać z Internetu ale nie wolno wchodzić na strony zawierające zabronione treści. Niedozwolone jest manipulowanie sprzętem. Każdy problem należy zgłaszać nauczycielowi.

5.Nie powinniśmy nawiązywać kontaktów z osobami których nie znamy, ponieważ mogą być niebezpieczni i mogą podawać się za osoby w naszym wieku. Nie udostępniaj prywatnych danych nieznanym osobom. Nie umawiaj się na spotkanie z nieznajomą osobą poznaną w sieci. Nie używaj kamery internetowej podczas rozmowy z osobą której nie znasz. 6.Nie wolno wchodzić na strony niedozwolone dla naszego wieku. Traktować z należytą ostrożnością strony których nie znamy. Nie wchodzić na strony o których nawet nie słyszeliśmy.

Korzystanie z telefonów komórkowych, tabletów itp. w szkole.

1.Nie można korzystać w szkole z telefonów komórkowych w czasie trwania zajęć. Możliwe jest używanie telefonu komórkowego po zajęciach lekcyjnych. Nagrywanie dźwięku i obrazu na telefon tylko i wyłącznie za zgodą osoby nagrywanej. 2.Używamy telefonu by zaoszczędzić rodzicom nerwów i zmartwień gdy nasza droga do domu nieco się przedłuży. Telefon pełni funkcję alarmową w celu wezwania pomocy. 3.Swój numer telefonu podajemy tylko nauczycielom, rodzinie i przyjaciołom. Powinniśmy też pamiętać o tym, że dzwoniąc do kogoś mamy możliwości wyłączenia wyświetlania się naszego numeru telefonu.

Materiał przygotowała klasa IVa. Prezentację wykonał Bartosz Stanik. Licencja: Bartosz© czyli Opracowanie Mateusz Kozera i Bartosz Stanik. „RÓBTA CO CHCETA”!!!