Gabinet Pedagogiczny. Pierwsze zmagania… … czyli o buncie dwulatka i nie tylko mgr Łukasz Majorek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Autorzy: Daria Woźny Ania Strzępka Julia Niegowska
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Dr Michał Boni, Mateusz Walewski Wrocław 23 maja 2007 Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
ART Aggression Replacement Training TZA Trening Zastępowania Agresji
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Profilaktyka agresji i przemocy
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
13. Kontrolowanie agresji
Napięcie emocjonalne i stres
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Savoir-vivre w kontaktach z obcokrajowcami - SKANDYNAWOWIE
w społecznym kontekście rozwoju nastolatka
6 kroków do porozumienia
Terapia interakcji rodzic –dziecko( zachowania opozycyjne)- PCIT
Zachowania niepożądane
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
Barbara Jaśkiewicz 14 czerwiec 2012
warsztaty dla rodziców
PRZEDSZKOLE W TYKOCINIE. Przedszkole w Tykocinie w roku 2013 roku po raz pierwszy uczestniczyło w programie Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Edycja nosiła.
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Praca z dzieckiem agresywnym
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Prezentacja multimedialna
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Lekcja 1 Temat:.
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Szkolny system wychowawczy
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Postawa asertywna.
W tym roku szkolnym, nasza szkoła po raz pierwszy przystąpiła do Ogólnopolskiego Programu „Śniadanie daje moc”, którego celem jest zwiększenie świadomości.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Szkoła bez przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
The Leader in Me.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Szkolny plan zachowania
Opracowała: Katarzyna Płatek
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
PROJEKT EDUKACYJNY „ŚWIĘTA”
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
Śniadanie daje moc!.
Zapis prezentacji:

Gabinet Pedagogiczny

Pierwsze zmagania… … czyli o buncie dwulatka i nie tylko mgr Łukasz Majorek

Skąd się bierze? Bunt dwulatka Zespół zachowań małego dzieckaZespół zachowań małego dziecka Jest naturalnym etapem w rozwojuJest naturalnym etapem w rozwoju Najczęściej między 18. a 26. miesiącemNajczęściej między 18. a 26. miesiącem

Skąd te reakcje? Świadomość różnicy pomiędzy oczekiwaniamiŚwiadomość różnicy pomiędzy oczekiwaniami a ich spełnianiem Gniew i frustracja z niezaspokojenia danego pragnieniaGniew i frustracja z niezaspokojenia danego pragnienia Okres pierwszych prób przeciwstawiania się rzeczywistościOkres pierwszych prób przeciwstawiania się rzeczywistości Okres sprawdzania możliwości manipulacji rodzicami / opiekunamiOkres sprawdzania możliwości manipulacji rodzicami / opiekunami

Dziecko nie jest w stanie w pełni kontrolować emocji w pełni kontrolować emocji – pojawia się huśtawka nastrojów – pojawia się huśtawka nastrojów z wyraźnym gniewem i złością

Profilaktyka, czyli lepiej zapobiegać uprzedzanie sytuacjiuprzedzanie sytuacji odwracanie uwagiodwracanie uwagi tak „negocjacyjne” tak „negocjacyjne” „nie to nie” „nie to nie” każde „pozytywne przetrwanie” zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnej reakcji o podobnym nasileniukażde „pozytywne przetrwanie” zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnej reakcji o podobnym nasileniu rytuały jako pomoc w sytuacjach newralgicznychrytuały jako pomoc w sytuacjach newralgicznych „trening” czyli oswajanie z odmową„trening” czyli oswajanie z odmową

Interwencja Sytuacja zagrażająca zdrowiu dziecka Sytuacja „bezpieczna” – czyli zdrowie dziecka, innych osób oraz otoczenie są niezagrożone

Przykłady i reakcje Odmowa współpracy przy ubieraniu Krzyki Akcja „Ja chcę!” Bicie drugiej osoby Zabawa / rzucanie jedzeniem - przerywamy, czekamy… - mówimy do dziecka spokojnie, wręcz ściszonym głosem -ignorujemy, przeczekujemy, przy dłuższym buncie wyprowadzamy lub wynosimy ze sklepu -oddzielamy, izolujemy do uspokojenia, rozmawiamy -zabieramy talerz, podpowiadamy akceptowaną formę odmowy

Ogólne założenia postępowania nie podnosimy głosunie podnosimy głosu przeczekujemy największą histerię przeczekujemy największą histerię nie zmieniamy zdania dlatego, że dziecko już się uspokoiłonie zmieniamy zdania dlatego, że dziecko już się uspokoiło po uspokojeniu sytuacji rozmawiamy – coś co dla nas jest oczywiste nie musi takie być dla dzieckapo uspokojeniu sytuacji rozmawiamy – coś co dla nas jest oczywiste nie musi takie być dla dziecka

Mierzymy siły na zamiary a zamiary na możliwości

Konsekwencja „nie bo nie” nie wystarczy konsekwencja daje poczucie bezpieczeństwa jest naturalna początki są czasem trudne, potem można odpuścić mówię A – robię A

Filmy

Analiza sytuacji i błędów 1.O mawiamy z dzieckiem sytuację – ma ono prawo czuć złość, ale omawianym zachowaniem niczego nie zyska 2.Przyglądamy się własnemu zachowaniu i reakcji – może coś było nie tak, coś można poprawić

Zalety etapu buntu -okazja do jasnego ustalenia granic -kształtowanie się poczucia indywidualności -budowanie więzi – rola wyjaśnienia „post factum” -rodzic „rośnie” w zaufanie i kompetencje

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ i życzę powodzenia w zmaganiach życzę powodzenia w zmaganiach