Opracował: Michał Kaliski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak działają nasze mięśnie w stanie nieważkości
Advertisements

Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Koncepcje dotyczące neurofizjologicznych podstaw świadomości
TEMPERAMENT.
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Czym różni się radość od miłości?
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nasze zwariowane życie
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Napięcie emocjonalne i stres
W-IV. (6/7. III. 03) O tym, co w emocjach i motywacjach ludzi i zwierząt najbardziej - ale nie całkiem - podobne O AFEKTACH i POPĘDACH PIERWOTNYCH.
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej we Wrocławiu
Reakcje chemiczne towarzyszące emocjom
Teoria społecznego uczenia się
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Psychologia w zarządzaniu
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Spostrzeganie.
Układ nerwowy CZŁOWIEKA.
Biologia.
Integracja sensoryczna
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Stadion Narodowy w skojarzeniowej strukturze marki Warszawa.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Warunkowe i bezwarunkowe
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Bank Emocji.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
NIE LUBIĘ HAŁASU, LUBIĘ CISZĘ!
Dr hab. Marcin Miłkowski
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
Wpływ sposobu odżywiania i środków dopingujących w sporcie.
PRZEMOC I AGRESJA.
Psychopatologia emocji
Badanie zmian w czynności bioelektrycznej mózgu u osób z zaburzeniami lękowymi za pomocą analizy przestrzennej endogennych potencjałów wywołanych.
Lęk.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
Przekroje czołowe mózgowia
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
Stres w pracy nauczyciela
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Autor: Arkadiusz Białek
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
Stres w szkole – szkoła w stresie?
Emocje Marta Riess.
Odpowiedzialność za uczucia
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Psychologia w zarządzaniu
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Emocje Marta Riess.
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Zapis prezentacji:

Opracował: Michał Kaliski Emocje, uczucia i afekt Opracował: Michał Kaliski

Spis treści 1. Emocje 2. Uczucia 3. Afekt

Spis treści 1. Emocje 2. Uczucia 3. Afekt

Emocje 6 emocji podstawowych (Ekman, 1972) - Ekman po 30 latach badań kultur podał listę emocji uniwersalnych wyrażanych głównie mimiką twarzy i gestami Gniew Zaskoczenie Niesmak Strach Szczęście Smutek

Emocje 6 emocji podstawowych Mikroekspresje twarzy (Duchenne, XIX w.) - nie da się podrobić szczerego uśmiechu, gdyż m. okrężny oka (orbicularis oculi muscle) nie podlega działaniu woli

Emocje Neuronalne korelaty emocji podstawowych Układ limbiczny: (struktury korowe + podkorowe) kora zakrętu obręczy kora śród- i około-węchowa wzgórze podwzgórze hipokamp sklepienie ciało suteczkowate jądra migdałowate

Emocje

Emocje Emocje jako obwody przetrwania: Rethinking emotional brain (Le Doux, 2012) -> obwody emocjonalne, oraz odpowiadające im funkcje u zwierząt występują także u ludzi -> główną funkcją emocji jest przetrwanie osobnika -> stąd połączenia z obwodami odpowiedzialnymi za: - obronę organizmu, - dystrybucję energii i składników odżywczych, - bilans wodny organizmu, - termoregulację - reprodukcję

Emocje Emocje jako obwody przetrwania: Rethinking emotional brain (Le Doux, 2012) -> połączenie systemu emocjonalnego z systemami: sensorycznym kognitywnym modulującym pamięciowym motywacyjnym => zachowania instrumentalne (celowe)

Emocje Emocje jako obwody przetrwania: -> skutki działania emocji: Rethinking emotional brain (Le Doux, 2012) -> skutki działania emocji: odpowiedzi AUN odpowiedzi hormonalne generowanie zachowań wrodzonych generowanie zachowań instrumentalnych (poprzez powiązanie z układem motywacyjnym)

Spis treści 1. Emocje 2. Uczucia 3. Afekt

Uczucia - stanowią świadomą interpretację emocji - powstają w wyniku skojarzenia stanu emocjonalnego z obrazami umysłowymi (obraz ciała właściwego + obraz czegoś innego) - wyrażają ustosunkowanie człowieka do elementów otaczającej go rzeczywistości

Uczucia Ta sama emocja, będąca reakcją organizmu na bodźce – może zostać zinterpretowana jako różne uczucia w zależności od sytuacji. Przykładowo zespół reakcji organizmu związany ze wzrostem poziomu adrenaliny, przyspieszonym tętnem i odpowiednim pobudzeniem układu nerwowego może być interpretowany (uświadamiany) jako strach, lęk, obawa lub panika w zależności od nasilenia emocji oraz rozpoznania wywołujących ją bodźców

Istnieje wiele rodzajów uczuć i mogą być one mieszanką różnych emocji podstawowych

Uczucia Nerwowy mechanizm przeżywania uczuć uwzględnia: neuronową reprezentację stanu ciała aktywność stref konwergencji (poczucie związku przyczynowo-skutkowego) reprezentację świata zew. (modyfikowaną przez reprezentacje ciała wchodzącego w interakcje z otoczeniem)

Spis treści 1. Emocje 2. Uczucia 3. Afekt

Afekt Afekt jest chwilową, pozytywną lub negatywną reakcją organizmu (wegetatywną, mięśniową, doznaniową) na jakąś zmianę w otoczeniu lub w samym podmiocie Za sprawą procesów neurohormonalnych powoduje on tendencję do/od spostrzeganego lub pomyślanego obiektu, zbliżanie/oddalanie i bywa odczuwany jako przyjemność/przykrość

Afekt Afekt ma charakter zmysłowo-ruchowy, i jak wszelkie procesy automatyczne aktywizowany jest w całości, w odpowiedzi na warunki spustowe Choć relatywnie słaby, może wiązać się z pobudzeniem o różnej sile Afekt zostaje wzbudzony, zanim nastąpi poznawcze opracowanie sytuacji, zanim włączy się świadoma kontrola

Afekt Dwa mechanizmy aktywacyjne układu siatkowego: Aktywacja toniczna zależy od systemu noradrenergicznego i wiąże się z afektem negatywnym, odczuwana jest jako napięcie Aktywacja fazowa zależy od systemu dopaminergicznego i łączy się z afektem pozytywnym, odczuwana jest jako energia

Afekt Neuronalne podstawy afektu: długotrwałe projekcje dopaminergiczne, sięgające struktur korowych, należy wiązać z nastrojem lub emocją afekt trwa krótko, a zatem angażuje przede wszystkim starsze struktury mózgowia

bibliografia J. Le Doux, Rethinking the emotional brain, Neuron 73, Feb. 23, 2012, p. 653-676 A. Kolańczyk, Serce w rozumie. Afektywne podstawy orientacji w otoczeniu, GWP, Gdańsk 2004 A. Damasio, Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2011 http://pl.wikipedia.org/wiki/Emocja http://www.is.umk.pl/~duch/Wyklady/Mozg/07-3-limbiczny.htm