Sposoby motywowania dzieci do nauki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

informacje i wskazówki dla rodziców
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Jak pomagać dziecku w nauce?
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.
Zasady dobrej komunikacji
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Motywacja do nauki.
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak pomagać dziecku w nauce?
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Jak motywować dziecko do nauki ?
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Jak motywować dziecko do nauki? -wskazówki dla rodziców
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Jak efektywnie pomagać dzieciom w nauce? Ilona Bojakowska psycholog.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Opracowała: Katarzyna Płatek
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Sposoby motywowania dzieci do nauki

Motywacja? To proces wewnętrzny bądź zewnętrzny, nabywany w trakcie rozwoju dziecka- człowieka, który musi mieć określony cel Oparty jest o system podstawowych potrzeb i wartości, które determinują kierunek dążeń człowieka.

Motywacja wewnętrzna To tendencja wewnętrzna człowieka do podejmowania działania Cechą tej motywacji jest ciekawość, przyjemność, satysfakcja, talent, wytrwałość.

Motywacja zewnętrzna To działanie podejmowane wskutek czynników zewnętrznych takich jak siła otoczenia, oddziaływania ludzi, zależności.

Motywacja szkolna To ogół bodźców (wewnętrznych- cech człowieka i zewnętrznych- otoczenia, wpływu środowiska, rodziny), powodujących gotowość do uczenia się. W motywacji szkolnej bodźce wewnętrzne i zewnętrzne mogą u ucznia wywołać 2 typy zachowań.

Typy motywacji Typ 1 Dążenie motyw cel pobudza ucznia do działania. Unikanie motyw brak celu apatia, wycofanie, brak chęci do pracy, brak kierunku zmian.

Motywy szkolne, które mają wpływ na dziecko Motywy zewnętrzne- czyli osobowość nauczyciela, ocena, sytuacja rodzinna, sytuacja szkolna, grupa rówieśnicza. Motywy wewnętrzne- czyli cechy charakteru, ambicja, zainteresowania, cel życiowy, wykorzystanie wiedzy w praktyce.

Motywatory Są to określenia bodźców, ludzi, którzy ukierunkowują dzieci do działania. Motywatorem dla dziecka może być rodzic, nauczyciel, lider, przewodnik, koordynator, inspirator, czyli osoba, która określa cel (zachęca, jest przyjazna, kreatywna, ciekawa) oraz obiekt i sposób dotarcia do niego, stwarza warunki i sytuacje, poprzez które dziecko podejmuje działania.

Samomotywacja Mechanizm wewnętrzny człowieka. Pozwala dziecku pomimo porażek próbować kolejny raz, np. zawiązać buty czy nauczyć się wiersza. Jest motorem do wszelkiego rozwoju i działania.

Motywacja do nauki a piramida potrzeb

Czynniki wzmacniające motywację do uczenia się Chęć bycia lepszym Zainteresowania Miły, życzliwy, kreatywny, ciekawy nauczyciel Zachęty, pochwały nauczycieli Zachęty i pochwały rodziców Ciekawie prowadzone lekcje, różnorodność metod pracy Chęć zdobycia wiedzy Możliwość zdobycia dobrej oceny

„Sztuka motywacji” 9 sposobów wydobywania z ludzi tego, co najlepsze Od dzieci, które wychowujesz, oczekuj tego, co najlepsze Zauważaj potrzeby drugiego człowieka Wysoko ustawiaj poprzeczkę doskonałości lub dostosowuj ją do indywidualnych możliwości dziecka Stwarzaj środowisko, w którym niepowodzenie nie oznacza przegranej Jeśli ktoś zdąża tam gdzie ty, dołącz do niego Wykorzystuj pozytywne wzorce, by zachęcać do sukcesu Okazuj uznanie i chwal najmniejsze osiągnięcia Uwzględniaj potrzebę współzawodnictwa i wykorzystuj ją w sposób umiarkowany Nagradzaj za współpracę

Jak motywować dziecko do nauki? Wskazówki dla rodziców Od najmłodszych lat rozwijaj naturalną ciekawość dziecka, wzbudzaj jego motywację do poznawania nowych rzeczy, do nauki poprzez: Systematyczne wyprawy do księgarni- niech dziecko wybierze sobie jakąś książeczkę czy czasopismo Organizowanie wycieczek do muzeów, na wystawy, oglądanie z dzieckiem ciekawych programów w TV i rozmawianie o nich Rozwiązywanie krzyżówek, zagadek, zabaw logicznych, itp.. Wykorzystywanie codziennych czynności i zdarzeń do ćwiczenia różnych umiejętności, np. liczenia, logicznego myślenia itd.. Dawanie przykładu własnym zachowaniem- spędzając wolny czas czytając prasę, książki, oglądając programy popularno-naukowe itp..

Dawaj dziecku do zrozumienia, że nauka jest ważna- nie mów, że to strata czasu, nie zwalniaj z udziału w lekcjach z błahych powodów Wykazuj zainteresowanie karierą szkolną dziecka i wspieraj je w niej Interesuj się tym, co się wydarzyło w szkole, rozmawiaj o tym, czego dziecko się nauczyło Wdrażaj dziecko do systematyczności, naucz dobrej organizacji pracy (odrabianie lekcji o tej samej porze, ale nie bezpośrednio przed lub po szkole) i zadbaj o odpowiednie miejsce do nauki (stały kącik do pracy) Pomagaj dziecku w odrabianiu lekcji i pokonywaniu trudności- nie oznacza to jednak, że masz wykonywać zadania za dziecko. Pomóż mu zrozumieć polecenie, zaplanujcie poszczególne etapy niezbędne do wykonania zadania, w razie potrzeby udziel wskazówek

Unikaj atmosfery napięcia, nie okazuj ciągłego niezadowolenia, lecz szukaj mocnych stron swojego dziecka i udzielaj mu wsparcia Stosuj pochwały zamiast mówić „z ciebie to już nic nie będzie”. Chwal- nie tylko za osiągnięcia, lecz także za włożony wysiłek Nie porównuj dziecka do rodzeństwa, kolegów, lecz do jego poprzedniego poziomu i umiejętności- uświadamiasz mu w ten sposób jego postępy i motywujesz do dalszej pracy W przypadku zniechęcenia dziecka lub doświadczenia przez nie porażki- nie zaprzeczaj jego uczuciom mówiąc, że nic się nie stało, lecz nazwij jego uczucia (np.. Widzę, że jest ci bardzo smutno z tego powodu/że jesteś rozczarowany/ że zadanie to sprawia ci trudność), zachęć je do myślenia, jak można rozwiązać dany problem, zaproponuj własne pomysły i wspólnie zdecydujcie, które pomysły wydają się możliwe do zrealizowania.

Dziękuję za uwagę! 