Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Historia idei komunikacji
Donald M. McCloskey The Rhetoric of Economics Kuba Kościelski.
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
Metody badawcze w socjologii
Ku nowej ekonomii politycznej
Teoria Kapitału Ludzkiego jako naukowy program badawczy
Agnieszka Gawlińska1 METODOLOGIA TEORII KAPITAŁU LUDZKIEGO Na podstawie rozdziału 13 książki Marka Blauga pt. Metodologia ekonomii.
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
TEORIE JAKO STRUKTURY.
STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO
Ewolucja metod wyjaśniania
Teorie jako struktury. Anarchistyczna teoria wiedzy.
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
Teoria zachowania konsumenta
Szkoły myślenia w ekonomii
Teoria Kapitału Ludzkiego
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Retoryka w ekonomii Katarzyna Życka na podstawie:
Wyjaśnianie naukowe Opracowano na podstawie:
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
GALILEUSZ.
Metody badawcze w psychologii
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
Materializm a idealizm
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
na podstawie książki A.Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką.”
Hipotezy statystyczne
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
istotne cechy kryterium:
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Falsyfikacjonizm wyrafinowany Granice falsyfikacjonizmu
Teorie jako struktury Lakatos – Programy badawcze Kuhn – Paradygmaty
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.
Teorie jako struktury –
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Metody Komunikacji.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Zapis prezentacji:

Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości. Teorie jako struktury Zarówno falsyfikacjonistyczna iak i indukcjonistyczna teoria nauki jest zbyt wąska. Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.

Analizy historyczne dowodzą, że ewolucja najpoważniejszych dyscyplin naukowych miała charakter ustrukturalizowany. Tylko spójnie skonstruowane teorie nadają pojęciom ściśle określone znaczenia. Nauka ujęta jako struktura rozwija się szybciej.

Metodologia naukowych programów badawczych Program badawczy ma być strukturą kierującą przyszłymi badaniami naukowymi. W zależności od tego czy prowadzi on do pojawiania się nowych odkryć czy też ” tkwi” wraz ze swymi teoriami w jednym miejscu możemy go nazwać postępowym lub degeneracyjnym.

Heurystyka negatywna zakłada, że twardy rdzeń programu badawczego nie podlega odrzuceniu ani modyfikacjom. Przed falsyfikacją ma być chroniony pasem ochronnym hipotez pomocniczych, warunków początkowych, itd. Heurystyka pozytywna zawiera ogólne wskazówki mówiące o tym w jaki sposób program badawczy można rozwijać.

Istotną cechą wielu programów badawczych jest fakt, iż sprawdzanie obserwacyjne określonej teorii nabiera znaczenia na dość późnym etapie ich rozwoju.

Postulaty dotyczące programów badawczych Program powinien być na tyle spójny aby pozwalał na wypracowanie projektu badań przyszłych Przynajmniej od czasu do czasu powinien prowadzić do odkryć nowych zjawisk Program może uchodzić za naukowy gdy spełnia oba te warunki.

Dopuszczalne oraz wykluczone uzupełnienia i modyfikacje Dopuszczamy każdy krok o ile nie stawia on hipotez ad hoc tj. takich, których nie można poddać niezależnemu sprawdzianowi pozwala on na przeprowadzenie nowych testów

Paradygmaty T. S. Kuhna Główna cechą koncepcji Thomasa S. Kuhna jest przekonanie o rewolucyjnym charakterze postępu naukowego. Teorię tę wyróżnia także podkreślenie roli jaką w postępie odgrywają socjologiczne cechy wspólnot naukowych.

Obraz rozwoju nauki PRE-NAUKA NAUKA NORMALNA KRYZYS REWOLUCJA NOWA NAUKA NORMALNA NOWY KRYZYS

Kryteria wyboru paradygmatu Wybór danego paradygmatu determinować będą zróżnicowane czynniki. Będzie on zależeć między innymi od perspektywy z jakiej patrzy uczony. Osądzany wg własnych standardów paradygmat A może wydać się lepszy od paradygmatu B podczas gdy – jeżeli jako przesłanek użyje się założeń paradygmatu B – ocena ta może być odwrotna.

Funkcje nauki normalnej i rewolucji Okres trwania nauki normalnej pozwala naukowcom na rozwijanie szczegółów teorii w ramach danego paradygmatu. W chwili gdy ten, przestaje być wystarczający dla wyjaśnienia ważnych zagadnień dochodzi do rewolucji a zarazem przejścia do nowego paradygmatu.

Anarchistyczna teoria wiedzy Wg Feyerabend’a każda próba wyjaśnienia nauki za pomocą kilku prostych zasad metodologicznych jest nierealna i zarazem zgubna. Wobec tego uczeni nie powinni być ograniczani a jedyna zasada jaką należy stosować to ” wszystko wolno”.

Reguła ”wszystko wolno” nie powinna być interpretowana zbyt szeroko Reguła ”wszystko wolno” nie powinna być interpretowana zbyt szeroko. Feyerabend stosuje rozróżnienie pomiędzy rozsądnym naukowcem a szaleńcem.

Niewspółmierność teorii Znaczenia i interpretacje pojęć oraz zdań obserwacyjnych, w których one występują, zależą od kontekstu teoretycznego. Wybór określonej teorii będzie w każdym przypadku zależał od kryteriów jakie przyjmiemy, będzie zatem subiektywny.

Nauka vs magia Nie istnieje z góry przyjęta wyższość nauki nad innymi formami wiedzy. Jeżeli nauka ma być porównywana z innymi formami wiedzy, należy najpierw zbadać naturę, cele i metody nauki na równi z celami, metodami i naturą innych typów wiedzy.