X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Advertisements

ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKRĘGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW WARSZAWA PAŹDZIERNIKA.
Organizacje pozarządowe
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Konferencja prasowa - 5 grudnia 2012 r. Jak powstrzymać wzrost bezrobocia? Dr Grażyna Spytek-Bandurska Departament Dialogu Społecznego i Stosunków Pracy.
Akty stanu cywilnego.
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Zwolnienia grupowe w polskim prawie pracy
Układy zbiorowe pracy Kodeks Pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. Dz. U ze zm. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 04 kwietnia.
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ROLA ZAKŁADOWEJ ORGANIZACJI ZWIĄZKOWEJ W SPORZE ZBIOROWYM Z PRACODAWCĄ SZKOLENIE PREZESÓW OKRĘGÓW I PREZESÓW ODDZIAŁÓW WARSZAWA kwietnia 2013.
Szkolenie aktywu związkowego
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Konstytucyjne gwarancje godnej pracy
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Biuro Dialogu Społecznego1 Dialog społeczny.
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Właściwość sądów administracyjnych
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
CO TO TAKIEGO Statut?.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
PRZESTĘPSTWA KORUPCYJNE
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Prawo pracy.
Zakres obowiązywania kpa
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Biuro Dialogu Społecznego
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
ROZWIĄZYWANIE SPORÓW ZBIOROWYCH
Podstawy nawiązania stosunku pracy
ZWIĄZKI ZAWODOWE Wolności związkowe
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Trybunał Konstytucyjny
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Źródła prawa pracy. Barbara Serafinowska. . barbara
Sądy Administracyjne w Polsce
ROZWIĄZYWANIE SPORÓW ZBIOROWYCH
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Prawo pracy.
Prawo zabezpieczenia społecznego
ZWIĄZKI ZAWODOWE Wolności związkowe
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Zapis prezentacji:

X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna Reda - Ciszewska

Prawo do rokowań zbiorowych Art. 59 ust. 2 Konstytucji „ Związki zawodowe oraz pracodawcy i ich organizacje mają prawo do rokowań, w szczególności w celu rozwiązywania sporów zbiorowych, oraz do zawierania układów zbiorowych pracy i innych porozumień”. Art. 59 ust. 4 Konstytucji „Zakres wolności zrzeszania się w związkach zawodowych i organizacjach pracodawców oraz innych wolności związkowych może podlegać tylko takim ograniczeniom ustawowym, jakie są dopuszczalne przez wiążące Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe”.

Konwencje MOP Konwencja nr 98 dotycząca stosowania zasad prawa organizowania się i rokowań zbiorowych ( Dz.U ) Art. 4 W razie potrzeby należy zastosować środki odpowiadające warunkom krajowym, w celu zachęcania i popierania jak najszerszego rozwoju i wykorzystywania procedury dobrowolnych rokowań dla zawierania układów zbiorowych pomiędzy pracodawcami i organizacjami pracodawców z jednej strony a organizacjami pracowników z drugiej, w celu uregulowania w ten sposób warunków pracy.

UKŁAD ZBIOROWY PRACY Źródło prawa pracy autonomiczne (art. 9 k.p.) Układy ponadzakładowe i zakładowe Charakter prawny – porozumienia normatywne

UKŁAD ZBIOROWY PRACY – ZAKRES PODMIOTOWY ART. 239 K.P. Układ zawiera się dla wszystkich pracowników zatrudnionych przez pracodawców objętych jego postanowieniami, chyba że strony w układzie postanowią inaczej. Układem mogą być objęte osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy; układem mogą być również objęci emeryci i renciści. Układu nie zawiera się dla: 1) członków korpusu służby cywilnej, 2) pracowników urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania, 3) pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w: a) urzędach marszałkowskich, b) starostwach powiatowych, c) urzędach gminy, d) biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego, e) biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego, 4) sędziów i prokuratorów.

Wniosek NSZZ „S” do TK Art. 239 § 3 pkt 1 k.p. jest niezgodny z art. 59 ust. 2 i 4 Konstytucji. Przepis wyłącza wszystkich członków korpusu służby cywilnej z zakresu regulacji układowej. Niezgodność m.in. z konwencją 151 MOP ( pracownicy na wysokich stanowiskach, których czynności uważa się z reguły za związane z tworzeniem polityki lub za funkcje kierownicze, albo do pracownicy, których obowiązki mają w wysokim stopniu poufny charakter)

Model reprezentacji pracowniczych w Polsce -związki zawodowe (ustawa z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych) -rady pracowników (ustawa z z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji) -przedstawicielstwa pracownicze ad hoc (m.in. W sprawie wydłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy wobec braku związków zawodowych w zakładzie pracy)

Prawo koalicji dla osób zatrudnionych na innej podstawie niż stosunek pracy Art. 2 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych - prawo tworzenia i wstępowania do związków zawodowych mają pracownicy bez względu na podstawę stosunku pracy, członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, jeżeli nie są pracodawcami. 2. Osobom wykonującym pracę nakładczą przysługuje prawo wstępowania do związków zawodowych działających w zakładzie pracy, z którym nawiązały umowę o pracę nakładczą. Skarga NSZZ S do MOP – zdaniem KWZ polska regulacja jest sprzeczna z art. 2 Konwencji 87 (pojęcie pracownika w rozumieniu konwencji jest obszerniejsze niż w rozumieniu polskiego k.p.) Wniosek OPZZ DO TK

Prawo do strajku w sferze publicznej Wniosek NSZZ „S” do TK dotyczący art. 19 ust. 3 ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych „ Prawo do strajku nie przysługuje pracownikom zatrudnionym w organach władzy państwowej, administracji rządowej i samorządowej, sądach oraz prokuraturze”. - Zbyt daleko idące wyłączenie.

Nowa formuła dialogu społecznego wyjście strony związkowej z Trójstronnej Komisji ds. Społeczno- Gospodarczej Postulaty: powołanie nowego forum dialogu społecznego i nowej instytucji: Rada i Rzecznik Dialogu Społecznego Niezależność nowego forum (Rada Dialogu Społecznego) Stanowcze kompetencje (wyodrębnienie obszaru kompetencji o charakterze stanowczym dla Rady Dialogu Społecznego)