Teorie osobowości Literatura podstawowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Problem adaptacji kulturowej procedur diagnostycznych
Advertisements

Philip Zimbardo Psychologia i życie
Metodyka pracy umysłowej -Sporządzanie bibliografii
Wykłady Zofii Gołąb-Meyer „Podstawy psychologiczne nauczania fizyki”
I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
Literatura.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Determinanty naukowości w informatologii
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Metody badawcze w psychologii
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Psychologia w zarządzaniu
Pedagogika ogólna.
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Materializm a idealizm
Pedagogika resocjalizacyjna - Program zajęć i literatura -
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Metateorie teorii wychowania
Psychologia w zarządzaniu
Zadawanie pytań.
WYMAGANIA Przedmiot: psychologia poznawcza
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Teoria i praktyka kształcenia
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Projektowanie procesu badawczego
Sporządzanie bibliografii
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Technologia kształcenia zawodowego
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Zachowania organizacyjne- ćwiczenia
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
PARADYGMAT ZALEŻNOŚCI Wykład 7 1. Paradygmat zależności  Reakcja na zachodnią interpretację zacofania i propozycje rozwiązań  Lata 50 XX wieku Ameryka.
C ZY SEKRETARKA MOŻE BYĆ ZAWODEM TRUDNYM ? F UNKCJONALNE ZNACZENIE OSOBOWOŚCI NA PRZYKŁADZIE URZĘDNIKÓW SĄDOWYCH : DONIESIENIA WSTĘPNE dr Katarzyna Orlak.
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
TEMAT: Wzorce osobowe dowódcy, etyka i psychologia w dowodzeniu.
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Psychopatologia mgr Michalina Sołtys, mgr Ewa Stępka-Tykwińska
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Wykład 1 Przedmiot psychologii
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Teorie osobowości Literatura podstawowa 1. Hall,C., Lindzey,G., Campbell,J., 2004, Teorie osobowości. Wydanie nowe Warszawa: Wyd.Nauk. PWN 2. Pervin L.,2002, Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP (r. III-8 Pojęcie Ja) 3. Pervin, L., John, O., 2002, Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wyd. UJ (r.7 – Teorie cech i r.16 – Spójność osobowości) 4. Strelau, J., 2000, Psychologia. Podręcznik akademicki Gdańsk: GWP Tom II r. 34-36 oraz tom III r. 44 - Tożsamość). 5. Strelau J.,(red) 2008, Psychologia Podręcznik akademicki. GWP T I. Osobowość 6. Oleś, P., 2003, Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar r.12. .

Pojęcie „Osobowość” Osobowość to specyficzna dla osoby organizacja cech powszechnych i dyspozycji indywidualnych. uwarunkowane zewnętrznie, nabyte Osobowość to system mechanizmów psychologicznych wyznaczających charakterystyczny dla jednostki sposób spostrzegania świata i siebie oraz reagowania.

Przedmiot psychologii osobowości Zintegrowane wzorce zachowań Treści nieświadome: mechanizmy i konflikty Schematy poznawcze – pośredniczące w przetwarzaniu poznawczym na wszystkich poziomach od doznań do planowania, Sposób nadawanie znaczeń i konstruowania obrazu siebie, świata i własnej historii

Funkcje pojęcia „osobowość” Opis i wyjaśnianie: względnej stałości zachowania różnic międzyosobniczych stopnia integracji osobowości Struktura osobowości *Formalne parametry struktury *Treściowe elementy strukturalne

Wielopoziomowa organizacja osobowości Poziom ekspresyjno-behawioralny Poziom fenomenologiczny Struktury i mechanizmy intrapsychiczne Ujęcie całościowe:T. Millon Psychoewolucjonizm (Dawkins) Temperament. Od Hipokratesa do Clonnigera Freudyzm, i teorie psychodynamiczne reprezentacje self (Kernberg, Kohut, Mahler Ainswworth, schematy(Markus, Higgins), ppotrzeby 4 Psychologia egzystencjalna (Frankl) Behawioryzm (Skinner), Biologiczne podstawy osobowości (podejście psychoewolucyjne, temperament)

TEORETYCZNY I METODOLOGICZNY STATUS PSYCHOLOGII OSOBOWOŚCI Psychologia osobowości jako nauka podwójnie zakotwiczona (paradygmat pozytywistyczny i humanistyczny) Modele badawcze: kliniczny korelacyjny eksperymentalny

Co powinna zawierać teoria osobowości Cechy dobrej teorii 1. Definicja (istota) osobowości 2 Język konstruktów - kluczowe kategorie opisu i wyjaśniania (elementy strukturalne osobowości) 3. Operacjonalizacja (wskaźniki, badanie) 4. Zasady dynamiki i zmiany. Rozwój osobowości. Kryteria jakości teorii: testowalność, heurystyczność, użyteczność.  

Stare i nowe dylematy psychologii osobowości. Spór o rolę osobowości w wyjaśnianiu zachowania ludzi czyli: personalizm vs sytuacjonizm 2. Problem stałości i zmienności osobowości. Dane empiryczne. Konkluzje. 3. Co decyduje o zachowaniu? Świadomość czy nieświadomość, geny czy środowisko, przeszłość czy teraźniejszość? By odpowiedzieć sobie na pytanie o źródło zachowania, rozważmy: Czy człowiek zachowuje się w określony sposób często – czy rzadko? (spójność vs zmiennosć) Czy wobec wszystkich ludzi, sytuacji – czy tylko wobec niektórych? (selektywność, wybiórczosć obiektu) Czy w tych sytuacjach wszyscy zachowują się tak samo? Czy reagujś tak tylko niektórzy? (społeczna powszechnosć zachowań)I

TEORIE OSOBOWOŚCI W PRAKTYCE diagnostycznej 1.Rola teorii w formułowaniu problelmu. 2. Teoretyczne podstawy formułowania hipotez. 3.Wskaźniki zjawisk (czyli od kategorii teoretycznych do zewnętrznych przejawów zjawiska) 4. Sposób badania (czyli od wskaźnika do pytania) 5. Dobór narzędzi 6. Interpretacja wyniku 7. Interwencja – zasady i mechanizmy zmiany