E. Delacroix Ważne dzieła
„Frédéric Chopin”, r. 1838
Przyjaźń Chopina z malarzem „ Delacroix namalował w Nohant wielki obraz(...) Chopin siedzi przy fortepianie, za nim stoi w półcieniu, w roli natchnienia – George Sand, taka, jaką była kiedy jej ukochany improwizował: z ręką na jego ramieniu, szepcząca: „Odwagi, palce aksamitne!” (...) W tym wielkim szkicu w tonacjach tuszu tylko głowa Chopina została wykończona, i to właśnie przyniosło obrazowi nieszczęście. Właściciel, widząc korzyść, jaką mógł mieć z portretu Chopina namalowanego przez Delacroix, odciął go i ten to właśnie portret wisi w Luwrze. A tymczasem artysta chciał utrwalić jedynie w jego życiu spotkanie muzyki, miłości i przyjaźni”. (Philippe Jullian, Delacroix, PIW, Warszawa 1963)
Kobiety algierskie
Kobiety algierskie Na początku 1832 roku Delacroix odwiedził Afrykę Północną w świcie Ambasadora Francji do Sułtana Maroka, a także Algierię i Hiszpanię. Efektem tej podróży są m.in. obrazy: Żydowskie wesele w Maroku, 1841 (Luwr, Paryż), Polowanie na tygrysy, 1854 (Luwr, Paryż), Polowanie na lwy, 1861 (Art Institute, Chicago), a także Kobiety algierskie (1834).
Anioły z kościoła Saint – Sulpice Walka Jakuba z Aniołem
Anioły z kościoła Saint - Sulpice „Gniewny anioł spada z nieba jak orzeł” (Baudelaire) „Po lewej stronie malarz przedstawił Jakuba i Anioła walczących ze sobą. Karawana z odliczoną dla Ezafa trzodą oddala się w złotym pyle, w którym domyślić się można sylwetki wielbłądów. Owce popędzane przez pasterza w czerwonej koszuli – to ostatnia wizja Maroka. Delacroix widział podobne stado przechodzące w bród; nie myślał wtedy wcale o Biblii. A owa walka – to zmaganie się samego Delacroix: „Młodzieńcza i samotna dusza nieustannie i aż do końca prowadzi walkę ze swoim aniołem” (Jean Cassou) (P. Jullian, „Delacroix”)