Samorząd Uczniowski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Samorząd Uczniowski.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
SZKOLNE RZĄDY.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
PRAWA DZIECKA I UCZNIA W SZKOLE
DEMOKRACJA W SZKOLE.
Rada Rodziców jako organ szkoły
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Prawa i obowiązki ucznia.
Od bierności ku aktywności,
SAMORZĄD SZKOLNY W PIGUŁCE..
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Samorząd UCZNIOWSKI.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
Przedstawianie innym organom (radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi) wniosków i opinii w sprawach dot. szkoły Możliwość redagowania i wydawania.
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Samorząd Uczniowski to jeden z organów szkoły, czyli organizacja uczniów danej placówki obejmująca całą społeczność uczniowską; samorząd jest niezależny.
Spis treści: Co to jest samorząd uczniowski??
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Samorządy.
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Debata o samorządności uczniowskiej
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
RODZICE W SZKOLE.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Władze samorządowe w naszej szkole
Czym jest samorząd uczniowski? Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły obok dyrektora, rady pedagogicznej i rady szkoły. Organizacja uczniów danej.
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
„SAMORZ Ą D UCZNIOWSKI – JAK DALEKO NAM DO IDEAŁU? ” 21 KWIETNIA 2010 DEBATA.
Nasza „mała” demokracja
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Instytucje demokratyczne w szkole
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Marian Sobczyk Jan Skalik Barbara Brezdeń. Kompetencje Rady Samorządu Uczniowskiego REPREZENTUJE SZKOŁĘ I UCZNIÓW;WYRAŻA WOLĘ UCZNIÓW INNYM ORGANOM.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
KRÓTKA HISTORIA SAMORZĄDNOŚCI Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, niezależna organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Ustawa o systemie o ś wiaty (uchwalone przez Sejm prawo reguluj ą ce zasady funkcjonowania o ś wiaty) - mówi, ż e Samorz ą d tworz ą wszyscy uczniowie.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
czyli co mamy fajnego w SP 369
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
Zapis prezentacji:

Samorząd Uczniowski

Samorząd uczniowski to demokratyczna organizacja zrzeszająca wszystkich uczniów danej szkoły w celu reprezentowania ich interesów wobec nauczycieli, rodziców oraz administracji szkolnej.

Zakres kompetencji samorządu uczniowskiego określa art Zakres kompetencji samorządu uczniowskiego określa art. 55 ustawy z 7 IX 1991 o systemie oświaty.

Należy do niego: a) prawo do przedstawiania radzie szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły, a zwłaszcza dot. realizacji podstawowych praw uczniów, b) prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań, c) prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej, d) w porozumieniu z dyrektorem, prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, e) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu, f) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami.

Struktura organizacyjna samorządów uczniowskich zależy od decyzji samych uczniów, przepisy prawne bowiem nie narzucają żadnych ograniczeń. Ustawa o systemie oświaty mówi jedynie, że “zasady wybierania i działania organów samorządowych określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym”.

dzień powszedni w szkole lub rozwijać zainteresowania. Samorząd uczniowski (SU) tworzą wszyscy uczniowie szkoły i wszyscy oni posiadają prawo do działania w szkole i w środowisku lokalnym. Ty, twoje koleżanki i koledzy – wszyscy jesteście członkami SU i możecie wpływać na szkolne życie – niezależnie od tego, czy zostaliście wybrani do zarządu SU, na gospodarza klasy, czy po prostu macie ciekawe pomysły, chcecie urozmaicić dzień powszedni w szkole lub rozwijać zainteresowania.

Niestety niektórym wydaje się, że samorząd uczniowski to kilkuosobowa reprezentacja uczniów, mająca ściśle określone zadania do wykonania. Taki samorząd jest fikcją – utrudnia wykorzystanie zainteresowań i umiejętności uczniów i dobrą odpowiedź na ich potrzeby. Zmieńcie to!

Oczywiście trudno, aby wszyscy uczniowie organizowali działalność samorządu. Z tego tez powodu dokonuje się wyboru władz. Organami samorządu są najczęściej: -zarząd na czele z przewodniczącym, -poszczególne sekcje lub inne mniejsze organy, -opiekun SU,

Samorząd działa na podstawie regulaminu, który określa skład władz samorządu, ich kompetencje i sposób podejmowania decyzji. Częścią samorządu uczniowskiego jest samorząd klasowy. Zwykle składa się z przewodniczącego, zastępcy i skarbnika wybieranych prze całą klasę.

3. Dbanie w całokształcie swej działalności o dobre imię szkoły. Cele i zadania Samorządu Uczniowskiego:  1. Współorganizowanie działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej. 2. Dbanie o bezpieczeństwo, ład i porządek na terenie szkoły i we wszystkich salach lekcyjnych, w których odbywają się zajęcia. 3. Dbanie w całokształcie swej działalności o dobre imię szkoły.

4. Udział w uroczystościach obchodów rocznic świąt państwowych  i okolicznościowych 5. Współudział w wychowaniu patriotycznym i obywatelskim 6. Przedstawianie władzom szkoły potrzeb uczniów. 7. Informowanie całej społeczności uczniowskiej o swoich przedsięwzięciach.

Samorząd Uczniowski powinien zbierać i realizować pomysły samych uczniów. Mogą one dotyczyć wielu aspektów szkolnego życia: uroczystości, zawodów sportowych czy imprez okolicznościowych. Działa to też w drugą stronę. Uczniowie mogą sami osobiście zgłaszać swoje pomysły. Samorządowi jest wtedy łatwiej spełniać oczekiwania społeczności szkolnej.

Samorząd nie musi jednak spełniać wszystkich zachcianek pojedynczych osób. Z propozycją najlepiej jest zgłaszać się w kilka osób. Szkolne „władze” widzą wtedy czy realizowanie takiego projektu jest naprawdę potrzebne.

Podsumowując: wszystko, co związane z Samorządem Uczniowskim i jego decyzjami powinno być dziełem i zasługą wszystkich uczniów danej placówki. Można by rzec, że ta organizacja jest swoistym dobrem publicznym każdej szkoły i każdego ucznia. Jeśli chcemy coś zmienić w swojej szkole to właśnie do samorządu powinniśmy się zwrócić i jego prosić o pomoc…

A więc, co można zmienić w naszym samorządzie ?

Przygotował: Mateusz Kaszucki