Prewencja sytuacyjna Zwalczanie przestępczości Ćwiczenia nr 5

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza ryzyka projektu
Advertisements

Rola jednostki w kształtowaniu własnego i społecznego bezpieczeństwa.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Zwalczanie przestępczości
…metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
O aktywności dorosłych i seniorów
„Analiza stanu bezpieczeństwa
ZARZĄDZANIE JAKO PROCES DECYZYJNY
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
POLICJA.
Inwestycje i projekty inwestycyjne (menedżer projektu)
KOMENDA MIEJSKA POLICJI w Koninie 11 kwietnia 2013 r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Bezpieczeństwo w okresie świąteczno – noworocznym
PROGRAM ANTYKORUPCYJNY POLSKIEJ SŁUŻBY CELNEJ
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa
Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej w Łęcznej za rok 2013
Prewencja sytuacyjna Zwalczanie przestępczości Ćwiczenia nr 6
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
(5) Strategie zwalczania przestępczości a etapy rozwoju zjawisk przestępczych P_U03: …student potrafi dobrać elementy strategii zapobiegania przestępczości.
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym – cele i działania
Podstawy analizy ryzyka
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
KOMISARIAT POLICJI W WĘGIERSKIEJ GÓRCE PODSUMOWANIE ROKU 2010.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.
Efektywność Pracy Komendy Powiatowej Policji w Nidzicy za rok 2013 za rok 2013 Nidzica 30 kwietnia 2014 r.
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
…metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
PROGRAM ANTYKORUPCYJNY POLSKIEJ SŁUŻBY CELNEJ
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Informacje wprowadzające dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii Monitorowanie.
Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
„Bezpieczna dzielnica - bezpieczny mieszkaniec” Program realizowany w ramach Miejskiego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa.
Strategie zapobiegania przestępczości ćwiczenia nr 2
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Aleksander Kuliński klasa II A
Kryminologia, ćwiczenia nr 5 Leszek Baran
Ćwiczenia z przedmiotu „Kryminologia” nr 5
Warsztat konsultacyjny
Informacja o stanie bezpieczeństwa na obszarze kolejowym za 2016 rok.
Zagadnienia zaliczeniowe ich istota i składowe
Warsztat konsultacyjny
KONSULTACJE Z PARTNERAMI PROJEKTU
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Bezpieczeństwo w Dzielnicy Targówek 2017
Bezpieczeństwo w Dzielnicy Targówek 2017/2018
Zapis prezentacji:

Prewencja sytuacyjna Zwalczanie przestępczości Ćwiczenia nr 5 Na podstawie: K. Łojek, Metodyka rozwiązywania problemów kryminalnych R. Socha, Bezpieczeństwo masowych imprez sportowych. Organizacja działań policji J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia

Prewencja a profilaktyka Oba terminy oznaczają właściwie to samo. Prewencja wywodzi się z późnołacińskiego terminu praeventio – zapobieganie, pochodzącego z łacińskiego praevenire – wyprzedzić, zapobiec Profilaktyka z kolei to słowo pochodzenia greckiego – prophylaktikós = zapobiegawczy, prophylássein = strzec się; zapobiegać Chodzi więc o „działalność zmierzającą do eliminowania określonego zjawiska lub jego skutków uznawanych za niepożądane”

Prewencja sytuacyjna Prewencja sytuacyjna to działania ograniczające okazje popełnienia przestępstwa. Działania te: koncentrują się na dokładnie określonych formach przestępstw traktują zarządzanie, projektowanie (design) i modyfikowanie otoczenia jako działania wymagające spójności i systematyczności sprawiają, że potencjalni sprawcy oceniają możliwość popełnienia przestępstwa jako zadanie trudniejsze do wykonania, obarczone większym ryzykiem, a zatem mniej opłacalne, z ich punktu widzenia nawet nieuzasadnione

Trzy stopnie sytuacyjnego zapobiegania przestępczości Sytuacyjne zapobieganie przestępczości I stopnia obejmuje działania uniemożliwiające lub utrudniające sprawcom popełnianie przestępstw i wzmacniające poczucie bezpieczeństwa. Są to: działania informacyjne i edukacyjne działania praktyczne (w myśl powiedzenia – strzeżonego pan Bóg strzeże), m.in. planowanie urbanistyczne i architektoniczne służące tworzeniu bezpiecznej przestrzeni; kształtowanie środowisk bytowania ludzi (chodzi też o właściwe wpisanie tkanki społecznej w układy urbanistyczno-architektoniczne); indywidualne zabezpieczenia obiektów działaniem praktycznym jest także budowanie oferty absorbującej zajęciami przeciwdziałającymi postawom antyspołecznym – to jednak jest już tzw. prewencja socjalna

Prewencja/profilaktyka sytuacyjna Prewencję/profilaktykę sytuacyjną można by więc określić jako „zapobieganie zidentyfikowanym i spodziewanym zagrożeniom poprzez przedsięwzięcie działań mających na celu niedopuszczenie do negatywnie ocenianych przekształceń istniejącego stanu rzeczy”; W świetle tak rozumianej profilaktyki prewencja czy też zapobieganie przestępczości to „interwencja ukierunkowana na przyczyny zdarzenia przestępnego, mająca na celu zmniejszenie ryzyka jego wystąpienia oraz ograniczenie szkód powstałych w przypadku jego zaistnienia”.

Trzy stopnie sytuacyjnego zapobiegania przestępczości 2. Sytuacyjne zapobieganie przestępczości II stopnia to działania w rejonach już zagrożonych przestępczością i zakłócaniem porządku publicznego. Obejmuje ono: modyfikowanie układu urbanistycznego i komunikacyjnego przestrzeni poprawę bezpieczeństwa technicznego i osobowego intensyfikowanie działań patrolowych policji, prywatnego sektora ochrony zabezpieczanie przedmiotów, np. znakowanie

Trzy stopnie sytuacyjnego zapobiegania przestępczości Sytuacyjne zapobieganie przestępczości III stopnia to działania: podejmowane wobec obiektów szczególnego ryzyka, rejonów szczególnie zagrożonych polegające na doskonaleniu systemów nadzoru nad bezpieczeństwem (np. monitoringu – zob. zdjęcie obok…)

Teoretyczne podstawy prewencji sytuacyjnej Teoria działań rutynowych (zachowań codziennych); autorzy: C. Show, H. McKay, R. Cohen, M. Felson, Clarke R.; stwierdzili, że o popełnieniu przestępstwa decyduje okazja. Możemy o niej mówić, gdy spełnione są trzy przesłanki: Obecność obiektu nadającego się do ataku (może być osoba, może być przedmiot) Brak odpowiedniej ochrony (strażników szeroko rozumianych, czyli w sensie osobowym, ale i materialnym) Umotywowany sprawca (jeśli go brak, do przestępstwa nie dojdzie - mimo obecności obiektu i braku ochrony; to jasne)

Teoria wzorca przestępczego Teoria ta wyjaśnia, jak osoby i przedmioty mające związek z przestępczością przemieszczają się w czasie i przestrzeni. Wzorzec przestępczy to konsekwencja trzech elementów: punktów węzłowych (miejsc, między którymi ludzie się przemieszczają oraz ich okolic; takimi punktami mogą być dom sprawcy/ofiary, miejsce pracy, nauki, stołowania się itp.) tras (łączących punkty węzłowe) brzegowości (chodzi o obrzeża obszarów obejmujących miejsca podstawowej aktywności ludzi, jak: dom, sklep, miejsce pracy, rozrywki, rekreacji, przy tym miejsca krzyżowania obszarów aktywności różnych zbiorowości – sprawcom chodzi o zachowanie anonimowości zarówno przed, jak i po dokonaniu przestępstwa; na obrzeżach są bardziej anonimowi, trudno powiedzieć: swój czy obcy)

Teoria racjonalnego wyboru To teoria zakładająca, że sprawcy przestępstw podejmują decyzje o ich popełnieniu, jeśli spodziewają się satysfakcjonujących ich zysków/profitów, a jednocześnie oceniają ryzyko jako niewielkie Wybór obiektu zależy od celu postawionego sobie przez sprawcę (np. można ukraść biżuterię po to, by obdarować nią kogoś, by spieniężyć na rynku wtórnym, by powiększyć swoją kolekcję, uzyskać elementy do wyrobu innej biżuterii; trzeba dokonać oceny obiektu ataku, możliwości jego wykorzystania, aby zwrócić uwagę na potencjalnych sprawców, miejsca, gdzie może trafić) UWAGA: w ostateczności chodzi o podjęcie skutecznych działań zapobiegających określonym czynom, zjawiskom

Case study Marsz Niepodległości 11 listopada 2013 r. w Warszawie Jakie działania w ramach sytuacyjnego zapobiegania przestępczości I, II i III stopnia należało/można było podjąć, aby nie doszło do incydentu związanego z ambasadą Federacji Rosyjskiej? stopnia:

Case study

Case study Marsz Niepodległości 11 listopada 2014 r. w Warszawie Jakie działania w ramach sytuacyjnego zapobiegania przestępczości I, II i III stopnia należało/można było podjąć, aby nie doszło do incydentu związanego z ambasadą Federacji Rosyjskiej? stopnia:

Case study

Case study Mecz podwyższonego ryzyka typu: Stal Rzeszów – Resovia lub… Łada Biłgoraj – Start Lublin tudzież Hetman Zamość stopnia:

Case study W grupach, których członków łączy miejsce zamieszkania, zastanów się, jakie działania w ramach prewencji I, II i III stopnia można podjąć, aby zminimalizować ryzyko zdarzeń o charakterze przestępczym (nagannym). Podaj swoje propozycje. lub… Przeanalizuj sytuację w obrębie znanego Ci/Wam centrum handlowego pod tym samym kątem (jakie działania mogą uczynić to miejsce bezpieczniejszym)