Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa -1rok życia Opracowanie: Justyna Ignaczak Agnieszka Kozłowska
Diagnostyka rozwojowa 1821 Adolf Henke po raz pierwszy wskazał na „ osobliwe przebiegi rozwoju w wieku dziecięcym”; Dziecięca medycyna osiągnęła samodzielność w dyscyplinie medycznej; „Rozwój”, specyfika w pediatrii; Rozwój i różnicowanie; Obserwowanie dzieci (pamiętniki)-początek diagnostyki rozwojowej Idelność –Normalność –Patologia
Somatyczna i fizjologiczna diagnostyka rozwojowa Somatyczna diagnostyka rozwojowa: - wiek masy i długości, -wiek proporcji, -wiek zębowy, -wiek kostny, Fizjologiczna diagnostyka rozwojowa: Neurofizjologiczny rozwój np. na podstawie rozwoju obrazów fal mózgowych (EEG), odruchów, reakcji odruchowych.
Normalność W znaczeniu medycznym W znaczeniu statystycznym
Badania prowadzimy w przekroju podłużnym: -jest zaobserwowany intraindywidualny rozwój Badania w przekroju poprzecznym: -w określonym czasie są testowane dane
Kryteria badań i analiz: Obiektywność-wyniki są niezależne od osób badających Analiza kategorii= brak stopniowego rozwiązania (zadanie rozwiązane albo nierozwiązane) Zadania i kryteria są jasno zdefiniowane 2 osoby badające niezależnie od siebie badały noworodki =88% zgodności Wiarygodność =stopień niezawodności, którym test próbę losową mierzy, można tutaj dodatkowo zastosować Test-ReTest-metodę Prawidłowość = stopień dokładności, którym test mierzy, to co ma mierzyć np.: „Chwyt pęsetkowy” -jako próba losowa rozwoju chwytu a nie innych motorycznych funkcji, ponieważ te próby są jasno zdefiniowane i sprawdzenie prawidłowości nie jest potrzebne
Diagnostyka rozwojowa: Habilitacja Rehabilitacja
Diagnostyka rozwojowa: Nieprawidłowy rozwój –wymaga wprowadzenia środków terapeutycznych!! ale
Rehabilitacja dzieci: Nieprawidłowy rozwój Musi być różnicowany w doborze terapii dla: Opóźnień w rozwoju Zaburzeń rozwoju
Bada 8 obszarów funkcjonalnych: MFDR-1 rok życia Bada 8 obszarów funkcjonalnych: Wiek raczkowania-jako miara rozwoju raczkowania Wiek siadania-jako miara rozwoju siedzenia Wiek chodzenia-jako miara rozwoju stania i chodzenia Wiek chwytania-jako miara rozwoju chwytności Wiek percepcji-jako miara rozwoju postrzegania Wiek mówienia-jako miara rozwoju wrażeń dźwiękowych i mowy Wiek rozumienia mowy-jako miara rozwoju rozumienia mowy Wiek rozwoju społecznego-jako miara rozwoju zachowania społecznego
Sposób wykonania badania i jego ocena: Niemowlęta: muszą być rozbudzone, nie głodne, nie płaczące. Badający: musi pracować spokojnie i powoli, nie pod presja czasu, musi mieć ciepłe ręce
Materiał testowy: Do przeprowadzenia badania przy pomocy „Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej" wykorzystujemy materiał standaryzowany. W komplecie 1. roku życia znajduje się: — dzwoneczek, — czerwona grzechotka, — kolorowe „kółko do chwytania" o średnicy 12 cm, — jednokolorowe kostki drewniane o długości boku 3 cm, — płaskie kolorowe kółeczka o średnicy 2,6 cm w puszce o średnicy otworu 4,6 cm, — lalka, — kostka z otworem, o długości boku 7,5 cm, — pielucha bawełniana, — drewniany samochodzik długości 14 cm ze sznurkiem, — papier pergaminowy (szeleszczący).
Badanie Dokumentacja Ocena = próg oceny 90% Dokładne przestrzeganie instrukcji Rozpoczynamy dwa miesiące poniżej wieku faktycznego/skorygowanego Badamy do momentu, gdy dziecko nie może już rozwiązać żadnego z dalszych zadań (nawet jeśli są „luki”) Dokumentacja Dane wiekowe, u wcześniaków wiek skorygowany zaznaczamy wszystkie odpowiedzi Ocena = próg oceny 90% Porównanie faktycznego stopnia rozwoju z pożądanym stopniem rozwoju Rozwój harmonijny-rozwój nieharmonijny