Podział i funkcje mass mediów
Podział współczesnych mediów
Definicje współczesnych mass mediów Media tradycyjne – takie, w których komunikacja odbywa się tylko w jednym kierunku, np. kino, książka, muzyka, film Media interaktywne – rodzaj mediów, w których przekaz możliwy jest w obydwie strony, np. Internet Media gorące i zimne – są to media, które za pomocą kanałów (radio, telewizja) i przekazywanych informacji pozwalają na swobodną interpretację usłyszanych informacji i wiadomości
Definicje współczesnych mass mediów Media wolnego kroku oraz media szybkiego kroku – do tego rodzaju mediów zaliczamy prasę, książki, telewizję oraz radio, ich charakterystycznym elementem jest odbiór pewnych wiadomości, w zależności od ich rodzaju – odbiór silny (prasa i książki) bądź też słaby (telewizja i rado)
Funkcje mass mediów
Definicje funkcji mass mediów Funkcja informacyjna – zadaniem mass mediów jest przekazywanie informacji o tym, co się dzieje na świecie. Proces ten jest osiągany dzięki zaawansowanej technice, dzięki czemu można szybko i skutecznie dotrzeć do interesujących nas wiadomości Funkcja opiniotwórcza – niewątpliwie podczas przekazywania informacji istotną rolę odgrywa fakt, czy informacja została wyeksponowana, czy też nie, w ten sposób dochodzi do podwyższenia bądź też obniżenia znaczenia wiadomości Funkcja kontrolna – współczesne media oprócz przekazywaniu informacji zajmują się także oceną postępowania jednostek, grup społecznych czy też instytucji Media jako czwarta władza – dzięki funkcjonowaniu mediów niezależnych dochodzi do zapobiegania manipulacji w różnych środowiskach społecznych Funkcja rekreacyjna i edukacyjna – funkcja ta gwarantuje zapewnienie takiej oferty programowej jej użytkownikom, aby spełnić każdą potrzebę oraz zapewnić program odpowiadający różnym gustom Funkcja kulturotwórcza – współczesne media odpowiedzialne są za propagowanie kultury, jej rozpowszechnianie, dodatkowo mogą wprowadzać do języka nowe formy słownikowe oraz przedstawiać najprzeróżniejsze formy przekazu