SSP-Ćw.-1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE. HISTORIA PAŃSTWA I PRAWA, JAKO DZIEDZINA WIEDZY I PRZEDMIOT NAUCZANIA NA STUDIACH PRAWNICZYCH”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
1791.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
ŹRÓDŁA PRAWA CYWILNEGO NA ZIEMIACH POLSKICH POD ZABORAMI
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
Historia praw człowieka
Kurs CMKP Podstawy zdrowia publicznego
ROCZNY PLAN PRACY ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 4 IM. JANA KLIŃSKIEGO W GNIEŹNIE NA ROK SZKOLNY 2011/2012.
III SZKOLNY TURNIEJ WIEDZY O JANIE PAWLE II
POWSZECHNA HISTORIA PRAWA - prawo osobowe
trzy filary naszej cywilizacji
POWSZECHNA HISTORIA PRAWA - Kodeksy w XVIII-XX w.
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
ćwiczenia, mgr inż. Mateusz Molasy B4 4.23
KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ WE WROCŁAWIU WYDZIAŁ OPERACYJNY WYDZIAŁ OPERACYJNY WYDZIAŁ OPERACYJNY wielkA woda 2010 ĆWICZENIA APLIKACYJNE.
Ceremonie oficjalne i państwowe
Ceremonie oficjalne i państwowe
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
29 września 2014r. SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Historia Administracji Ćwiczenia I.
Norma prawna.
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
SSP-Ćw.-3 „Z historii źródeł prawa: ŹRÓDŁA PRAWA W NOWOŻYTNEJ EUROPIE. Podstawy programu kodyfikacji prawa. Największe europejskie kodeksy XVIII I.
ĆWICZENIA I mgr Paulina Ilnicka-Jordan
Kliknij ikonę, aby dodać obraz Prawa dziecka. 25 lat Konwencji Praw Dziecka.
Zasada demokratycznego państwa prawnego
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
Ochrona wolności i praw człowieka mgr Piotr Kapusta
Prawo Konstytucyjne Mgr. Sylwia Chamerska Wykorzystane źródła:
ZSP-W-1 „WYKŁAD INAUGURACYJNY. HISTORIA PAŃSTWA I PRAWA, JAKO DZIEDZINA WIEDZY I PRZEDMIOT NAUCZANIA NA STUDIACH PRAWNICZYCH”
SSP-Ćw.-9 „Z dziejów prawa cywilnego: Podstawowe pojęcia cywilistyki. PRAWO OSOBOWE”
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Geneza systemu ochrony praw człowieka
Nauki penalne: Prawo karne (materialne, formalne i wykonawcze)
Ćwiczenia r. Gr. 11 – najlepsza.
WSP-Cw-2 „ŹRÓDŁA PRAWA W ŚREDNIOWIECZNEJ I NOWOŻYTNEJ EUROPIE”
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Prawo administracyjne – źródła prawa
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Cje Wprowadzenie do przedmiotu dr Karolina Kremens, LL.M.
ZSP-Ćw.-1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE. HISTORIA PAŃSTWA I PRAWA, JAKO DZIEDZINA WIEDZY I PRZEDMIOT NAUCZANIA NA STUDIACH PRAWNICZYCH”
ZSP-W-1 „WYKŁAD INAUGURACYJNY. HISTORIA PAŃSTWA I PRAWA, JAKO DZIEDZINA WIEDZY I PRZEDMIOT NAUCZANIA NA STUDIACH PRAWNICZYCH”
PRAWO KARNE SKARBOWE Prof. nadzw. dr hab. Janusz Sawicki
V – XVIII w.. zwyczaj (consuetudo) prawo zwyczajowe (ustne) spisanie prawa zwyczajowego kształtowanie prawa zwyczajowego przez panującego (władze państwowe)
Szkoły i doktryny prawne w XIX w.
Tworzenie prawa.
SSP-Ćw. -1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE
ZSP-Ćw. -1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE
Powszechna Historia Państwa i Prawa NSP rok I
Norma prawna.
Tworzenie prawa.
Prawo Wyznaniowe Studia Stacjonarne Administracji
Historia Administracji Ćwiczenia I.
Niemiecki kodeks cywilny (BGB)
Europejska Kultura Prawna - zajęcia wprowadzające
SSP-Ćw. -1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 5
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Historia Administracji SSA rok I
Tworzenie prawa.
Zapis prezentacji:

SSP-Ćw.-1 „ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE. HISTORIA PAŃSTWA I PRAWA, JAKO DZIEDZINA WIEDZY I PRZEDMIOT NAUCZANIA NA STUDIACH PRAWNICZYCH”

Dr Paweł Wiązek POK. NR 205 „B” (w budynku „B” Wydziału; drugie piętro, główne wejście od strony ul. Kuźniczej):  PONIEDZIAŁEK: Za wyjątkiem tych dni, w których nie będą odbywać się zajęcia dydaktyczne  WEEKENDY: : ; : ; : ; : ; : PHONE NUMBER:

TEMATYCZNY HARMONOGRAM ZAJĘĆ 1. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE. POJĘCIE „ŹRÓDŁA PRAWA” W NAUKACH PRAWNYCH. 2. Z historii źródeł prawa: ŹRÓDŁA PRAWA W ŚREDNIOWIECZU. 3. Z historii źródeł prawa: ŹRÓDŁA PRAWA W NOWOŻYTNEJ EUROPIE. 4. Z dziejów prawa karnego: PRZESTĘPSTWO 5. Z dziejów prawa karnego: KARA 6. Z dziejów postępowania sądowego: PROCES KARNY 7. Z dziejów postępowania sądowego: PROCESY SPECJALNE I PROCES CYWILNY. 8. Z dziejów prawa w Anglii. SPECYFIKA ANGLOSASKIEGO SYSTEMU PRAWNEGO. 9. Z dziejów prawa cywilnego: PODSTAWOWE POJĘCIA CYWILISTYKI. PRAWO OSOBOWE. 10.Z dziejów prawa cywilnego: PRAWO RODZINNE I PRAWO RZECZOWE. 11.Z dziejów prawa cywilnego: PRAWO ZOBOWIĄZAŃ I PRAWO SPADKOWE. 12.Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ. TYPIZACJA USTROJÓW PAŃSTWOWYCH. 13.Z dziejów ustrojów państwowych: WYBRANE USTROJE PAŃSTW ANTYCZNYCH, WCZESNOŚREDNIOWIECZNA MONARCHIA PATRYMONIALNA. 14.Z dziejów ustrojów państwowych: MONARCHIA FEUDALNA I MONARCHIA STANOWA. 15,Z dziejów ustrojów państwowych: MONARCHIA ABSOLUTNA. USTRÓJ PAŃSTWA W OKRESIE PÓŹNO- NOWOŻYTNYM I W CZASACH WSPÓŁCZESNYCH.

ZASADY PUNKTACJI (COLLOQUIUM) Za każdą poprawną odpowiedź – 1 pkt Uzyskane punkty i oceny:  0 – 10 p – niedostateczny (2,0) ­­  12 – 13 p – dostateczny (3,0)  14 – 15 p – plus dostateczny (3,5)  16 – 17 p – dobry (4,0)  18 – 19 p – plus dobry (4,5)  19 – 20 p – bardzo dobry (5,0)

Literatura przedmiotu Podstawowa:  Krzysztof Krasowski, Bogdan Lesiński, Krystyna Sikorska-Dzięgielewska, Jerzy Walachowicz: "Powszechna historia państwa i prawa", Poznań  Marek Kinstler, Marian Józef Ptak: "Powszechna historia państwa i prawa", Wrocław 1996 (lub późn.) Uzupełniająca:  Karol Koranyi: "Powszechna historia państwa i prawa", Warszawa  Iwo Jaworski: „Zarys powszechnej historii państwa i prawa”, Warszawa  Michał Sczaniecki: „Powszechna historia państwa i prawa”, Warszawa  Tadeusz Maciejewski: "Powszechna historia ustroju i prawa", Warszawa  Jan Baszkiewicz: "Powszechna historia ustrojów państwowych", Gdańsk  Krystyna Kamińska, Andrzej Gaca: "Historia powszechna ustrojów państwowych", Toruń  Stanisław Grodziski: "Porównawcza historia ustrojów państwowych", Kraków  Grzegorz Górski, Stanisław Salmonowicz: "Historia ustrojów państw", Warszawa  Katarzyna Sójka Zielińska: "Historia Prawa", Warszawa 1986 (lub późn.)

TEKSTY ŹRÓDŁOWE:  Prawo Salickie (Lex Salica Francorum) – A.D.  Wielka Karta Wolności (Magna Charta Libertatum) – 1215 A.D.  Ruska Prawda (Правда Руськая) z XI i XII w.  Zwierciadło Saskie (Speculum Saxonum, Sachsenspiegel) z lat  Zwyczaje Paryża (La Coutume de Paris) z 1510 r.  Konstytucja Kryminalna „Carolina” (Constitutio Criminalis Carolina) z 1532 r.  Stany Generalne z 1614 r. w pamiętnikach kardynała Richelieu  Stany Generalne w pamiętnikach Colberta  Absolutyzm we Francji w wypowiedziach Ludwika XIII z 1632 i 1641 r.  Konstytucja federalna Stanów Zjednoczonych Ameryki –1787 A.D.  Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela – 1789 A.D.  Kodeks Napoleona (Code Napoléon, Code civil des Français) z 21 marca 1804 r.  Austriacki Kodeks Cywilny (ABGB - Allgemeines Bürgerliches Gesetzbuch) z 1 czerwca 1811 r.  Ogólnoniemiecki Kodeks Cywilny (BGB - Bürgerliches Gesetzbuch) z 18 sierpnia 1896 r.

POJĘCIE „ŹRÓDŁA PRAWA”: W nauce historii prawa terminu „źródło prawa” najczęściej używa się w trojakim znaczeniu, tj. w znaczeniu: 1) materialnym, 2) formalnym 3) poznawczym (fontes iuris cognoscendi) ŹRÓDŁA PRAWA W SENSIE FORMALNYM: (fontes iuris oriundi) – oznaczają formy jego powstania, dlatego też źródła prawa w znaczeniu formalnym określa się również, jako źródła powstania prawa. Oznaczają one szczególne formy wyrażenia woli prawodawcy, dzięki którym to formom normy prawne uzyskują moc prawa i są obwarowane przymusem państwowym. Zasadniczą rolę wśród źródeł powstania prawa odgrywają cztery jego podstawowe formy, tj.: ▬ zwyczaj, ▬ stanowienie prawa, ▬ praktyka sądowa (tu: zwłaszcza sądowy precedens prawotwórczy) ▬ oraz jurysprudencja, czyli doktryna (nauka prawa)

PRAWO