I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
I - 2 Spis treści Otoczenie rynkowe Cele uczestników gry rynkowej Dystrybutorzy – możliwości manewrów Konsolidacja i przetwórstwo jako warunki rozwoju Dywersyfikacja jako element stabilizujący firmę Uwagi końcowe
I - 3 Otoczenie rynkowe Rosnąca konkurencja, Niestabilny rynek utrudniający osiąganie niezbędnej efektywności w handlu krajowym Niestabilne ceny stali, Upłynnianie stanów magazynowych u producentów i dystrybutorów, Malejąca marża w czystej działalności handlowej Dziś Jutro Konieczność konsolidacji dystrybucji, Poszukiwanie źródeł wartości dodanej (przetwórstwo, kompletacja dostaw, dostawy na czas itp..) Centra serwisowo – handlowe, doradztwo, Umiejętność korzystania z rynków i ze środków strukturalnych UE
I - 4 Cele uczestników gry rynkowej minimalizacja kosztów Kupować najtaniej, najlepiej u jednego dostawcy, który zagwarantuje dostawę na czas, na własny koszt, stal dobrej (gwarantowanej) jakości, Odpowiednio wstępnie przygotowaną, z maksymalnie odroczonym terminem płatności Klienci chcą: Producenci chcą: Wykorzystać efekt korzyści skali, Maksymalizować efektywność produkcji poprzez integrację pionową (zaopatrzenie, produkcja, sprzedaż), Monopolizować swoją pozycję, Dystrybutorzy chcą: Ograniczać wielkość składów, Minimalizować ryzyko zmian cen i kursów walut, Zagwarantować sobie terminowość dostaw, Osiągać wysokie marże,
I - 5 Szanse i zagrożenia na rynku dystrybucji stali Szanse: Rośnie konsumpcja stali głównie poprzez: –Wzrost inwestycji infrastrukturalnych, –Wzrost w sektorze budownictwa, Zagrożenia: Rozwój sprzedaży bezpośredniej producentów (Mittal Steel, CMC, Celsa) Rozwój działalności światowych koncernów na polskim rynku (Arcelor, Voestalpine, projekty Baosteel) Konieczność angażowania coraz większych środków obrotowych. Problem: JAK ZAMIENIĆ ZAGROŻENIA NA SZANSĘ ?
I - 6 Dystrybutorzy – możliwości manewrów Perfekcyjna znajomość lokalnych rynków i klientów, Segmentacja oferty handlowej w układzie produkt – rynek, Przechodzenie od konkurencji poprzez umowy o współpracy, alianse do integracji i konsolidacji, Rozwijanie sieci dystrybucji i przetwórstwa, Budowa Centrów Serwisowo – Handlowych
I - 7 Konsolidacja i przetwórstwo jako warunki rozwoju STALEXPORT S.A jako spółka dominująca w stosunku do 5-ciu Spółek dystrybucyjnych Było: Jest: STALEXPORT S.A. posiadający sieć dystrybucji na którą składa się: 11 składów handlowych, 3 składy na prawach oddziałów, 4 punkty sprzedaży obsługiwane przez Spółki zależne Szanse: obniżka kosztów, uproszczenie procesów obsługi klientów, wyeliminowanie obrotu wewnątrz grupy, Zagrożenia: duża zmiana w filozofii i stylu pracy która stanowi zagrożenie dla pracowników, różnice w szeroko rozumianej kulturze konsolidujących się spółek,
I - 8
I - 9 Dywersyfikacja jako element stabilizujący firmę Dziś działalność STALEXPORT S.A. koncentruje się na: Handlu, Przetwórstwie, Usługach serwisowych, Działalności autostradowej.
I - 10 Konsolidacja i przetwórstwo jako warunki rozwoju STALEXPORT S.A. rozwijając przetwórstwo koncentruje się na usługach serwisowych, a w szczególności na prefabrykacji zbrojeń –W Katowicach na ul. Owsiana 60A, –W Warszawie ul.Obrzeźna 11. Szanse:wzrost udziału w rynku, komplementarność usług, większa wartość dodana, Zagrożenia - dylematy: efektywność dokonywanych inwestycji,
I - 11 Uwagi końcowe Wyzwania dystrybucji: Integrujące się Spółki dystrybucyjne jako istotny niezależny element gry rynkowej, gwarantujący zachowanie konkurencyjności producentów i satysfakcję klientów, Tradycyjna „bitwa o handel” zamienia się w „bitwę o wartość dodaną” Konieczność poszukiwania równowagi pomiędzy konkurencją a współpracą w branży stalowej jako podstawy zrównoważonego rozwoju,
I - 12 Dziękujemy za uwagę