Ekspozycja symboli religijnych w budynkach publicznych w Polsce stan aktualny i przyszły Dr Michał Zawiślak Katedra Prawa Wyznaniowego Katolicki Uniwersytet.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pełnosprawny Student VI
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Traktat Lizboński.
Konstruktywizm.
Reformy Sejmu Wielkiego( )
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Problematyka praw mniejszości narodowych i etnicznych w Traktacie ustanawiającym Konstytucje dla Europy.
Władza sądownicza w Polsce
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Beneficjenci Małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3., ale przyczyniają się do osiągnięcia.
Historia praw człowieka
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
CHORWACJA.
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
Druga Rzeczpospolita.
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
Polskie konstytucje.
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
prawa człowieka w Deklaracji Praw Człowieka i w Biblii
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Nauki o Rodzinie r.. Miesięcznik wydawany od 1993 roku w Krakowie. Miesięcznik adresowany jest do nauczycieli i wychowawców. Tematyka jaką
DEMOKRACJA Demokracja- ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem.
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
1. Konstytucja V Republiki
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Weekend Majowy 2013.
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Wiedza o społeczeństwie
Zasada demokratycznego państwa prawnego
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Demokracja.
Ruiny opactwa w Mont-Saint-Éloi, zrujnowanego w czasie akcji dechrystianizacyjnej.
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
 1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) uznała kompetencję.
Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.
Demokracja.
Twój głos ma znaczenie. Jak zwiększyć aktywność młodzieży w naszej gminie?
Prawa człowieka w ramach Unii Europejskiej 1.Znaczenie oraz rola praw człowieka została wskazana w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej „Unia opiera się.
Trybunał Konstytucyjny
Zmiana imienia i nazwiska
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Pierwsze Konstytucje.
Temat: Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
KONSTYTUCJA 3 MAJA Wykonała i opracowała: Kaja Rompa 6d.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Sejmu Czteroletniego - - ,,Wielkiego”
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Trybunał Konstytucyjny
Prawo Wyznaniowe Studia Stacjonarne Administracji
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Wstęp do nauki o państwie i polityce
„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Zapis prezentacji:

Ekspozycja symboli religijnych w budynkach publicznych w Polsce stan aktualny i przyszły Dr Michał Zawiślak Katedra Prawa Wyznaniowego Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Podstawy prawne umieszczania symboli religijnych w przestrzeni publicznej Konstytucja art. 53, 25 Europejska Konwencja Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (art. 9) Ustawy (brak zakazu)

Obecność symboli religijnych wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 28 października 1998 r. (I ACa 612/98) wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie z dnia 26 marca 2010 r., I C 28/10, Lex nr ). wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 9 grudnia 2013 r. Sygn. akt I ACa 608/13

Argumenty za obecnością symboli religijnych uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 3 grudnia 2009 r. w sprawie ochrony wolności wyznania i wartości będących wspólnym dziedzictwem narodów Europy ( M.P. 2009, Nr 78, poz. 962) uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 4 lutego 2010 r. w sprawie poszanowania Krzyża ( M.P. 2010, Nr 7, poz. 57).

Poparcie społeczeństwa 52% społeczeństwa wyraża poparcie dla obecności krzyża w urzędach (badanie z 2001 r.) Wg danych CBOS z 2012 r. 93% społeczeństwa określa siebie jako katolicy 38% respondentów na pytanie „Jak często się modlisz?” odpowiedziało „Codziennie” Wg Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego 40% katolików bierze udział w niedzielnej mszy św.

Istota sporu wokół obecności symboli religijnych w przestrzeni publicznej Wg prof. S. Ferrari w Europie możliwe są trzy scenariusze relacji państwo-kościół 1. prawa człowieka i tożsamość narodowa v. religia (Francja) 2. prawa człowieka v. religia i tożsamość narodowa (Włochy, Polska) 3. państwo (miejsce lojalności) i religie (miejsce tożsamości) Wielka Brytania

1. prawa człowieka i tożsamość narodowa v. religia (Francja) klasyczny konflikt wiary i rozumu pytanie postawione do człowieka religijnego (dlaczego nosisz burkę?) ostateczną odpowiedzią będzie: bo taka jest wola Boga. pytanie postawione do władz państwowych przez człowieka religijnego (dlaczego zakazujecie noszenia burki?) ostateczną odpowiedzią będą racjonalnie przesłanki: żeby chronić obywateli przed terrorystami, żeby każdy obywatel miał poczucie równości wobec prawa

klasyczny konflikt wiary i rozumu Czy wola Boga jest racjonalna, etyczna? Prawo państwowe jest uwikłane w spór o charakterze filozoficznym (czy prawo jest właściwym narzędziem, żeby takie spory wyjaśniać?)

2. prawa człowieka v. religia i tożsamość narodowa (Włochy, Polska) „Trybunał Praw Człowieka nie może chorować na historycznego alzheimera” –sędzia Giovanni Bonello w swoim zdaniu odrębnym, ale popierającym wyrok Wielkiej Izby w sprawie Lautsi i inni przeciwko Włochom Krzyż jest przede wszystkim symbolem i znakiem religijnym – to oczywiste, ale interpretacja tego znaku zależna jest od kontekstu stworzonego przez miejsce jego eksponowania

Jakie jest znaczenie symboli religijnych w przestrzeni publicznej w Polsce? wyraźny znak przynależności do kręgu cywilizacyjnego, jaki tworzy Europa respektowanie oddzielenia Kościoła od państwa w sferze publicznej, która swój początek bierze z Ewangelii: „oddajcie cesarzowi, co cesarskie, a Bogu, co boskie” Kształtowanie społeczeństwa sprawiedliwego i bardziej ludzkiego

Jakie jest znaczenie symboli religijnych w przestrzeni publicznej w Polsce? Jeśli bowiem „nie istnieje żadna ostateczna prawda, będąca przewodnikiem dla działalności politycznej i nadająca jej kierunek, łatwo o instrumentalizację idei i przekonań dla celów, jakie stawia sobie władza. Historia uczy, że demokracja bez wartości łatwo się przemienia w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm” (przemówienie Jana Pawła II w polskim parlamencie)

Stan przyszły Jednolita linia orzecznicza sądów polskich w zakresie obecności symboli religijnych w przestrzeni publicznej oznacza, że trudno będzie tę linię „przełamać” Zmiana Konstytucji (art. 25, 53) możliwa, ale nierealistyczna Wprowadzenie zakazu umieszczania krzyża w miejscach publicznych będzie prowadzić do eskalacji napięć społecznych

Stan przyszły Coraz częstsze działania na rzecz świeckości państwa poprzez różnego rodzaju działania obywatelskie (przykład zdjęcia krzyża w OKW w Zamościu, XXIV LO we Wrocławiu) Ostatecznie państwo będzie musiało albo na nowo zdefiniować model relacji P-K albo pozostać przy obecnym

Dziękuję za uwagę